Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje vanuit het lichtvervuilde Schiedam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje vanuit het lichtvervuilde Schiedam

Toegegeven, niet de meest ideale plaats om naar de sterren te kijken, dus beperk ik me gauw tot de planeten (op Uranus en verder na dan), de Maan, en de sterrenbeelden die het zenit halen.

Gisteravond rond 22:10 was het helder, en de seeing bleek ook aardig te zijn.
    Saturnus in beeld gebracht met mijn 114mm Newton kijker, en kon ik met behulp van m'n barlowlens de planeet prachtig in beeld brengen.
    Ik zag duidelijk de ring over de planeet (met schaduw) en heel vaag de Cassini scheiding. Ook waren er een twee-tal maantjes te zien (weet helaas niet welke)

En de opkomende maan was met zijn vuurrode kleur een prachtig gezicht! Door de telescoop helaas minder, vanwege de "stadswarmte".

Hopelijk dit weekend naar Flevoland toe waar de omstandigheden voor sterrenkijken veel beter zijn. Wie weet dus binnenkiort weer een verslag van mij!
    "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

... moet je echt eens doen terwijl je wel weet welke maantjes het precies moeten zijn, daar krijg je dan veel voldoening van :P !
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

ik heb wel een site waar de "live" positie van de manen van Jupiter op staan, heeft iemand die ook van Saturnus??
      " Het schijnt "

Commentaar

Hier!
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
        X