Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag seeing donderdag 26 april met de 8" Dobby

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag seeing donderdag 26 april met de 8" Dobby

Donderdag was het heerlijk weer overdag.
    ’s Avonds kwam Bob nog even wat ophalen, om vervolgens huiswaarts te keren, daar hij het wekelijks pokeravondje heeft met de jongens, dus had ik lekker de tijd voor mijzelf.
    Bob attendeerde mij erop dat de maan zichtbaar was aan de noordelijke zijde van mijn flat, dus ik gauw het balkon opgestapt en kijken, inderdaad iets meer dan de helft zichtbaar.
    Bob zei al, dat de maan best wel fel kan zijn dus goed oppassen met de oogjes.
    Ik gelijk naar binnen, en Dobby alvast op het balkon (die in het zuiden ligt) neergezet, kap er af en afkoelen maar.
    Een half uur tot 3 kwartier later was het goed schemerig dus kijken, en ja hoor daar stond de maan precies zoals ik het gehoopt, hoog aan de hemel en zo fel als het maar zijn kan (helaas ontbrak mijn maanfilter).
    Toen zag ik wat vuiligheid door mijn oculair, dus ik kijk in Dobby, allemaal troepjes er in, hupsakee, Dobby omgekeerd en het vuil viel er uit. Dobby weer gepotioneerd en mijn 26mm oculair erin gedaan! Zoeken en zoeken, ik zat weer helemaal verkeerd te richten, dus na veel zoek en richt werk had ik de maan eindelijk in het vizier, het eerste wat ik riep WAUW!!! Wat is dat een mooi beeld zeg! Bob een smsje gestuurd (hij had al de eerste seeing met Dobby op zijn naam staan) kreeg geen reactie terug, geeft niet, ik mijn vader gebeld, helemaal enthousiast, nou die wil het ook nog een keer bekijken.
    Ik krijg ze allemaal een beetje enthousiast!! maar goed, mijn digitale camera erbij gepakt, op het oculair geplaatst, en het resultaat… zie voor jezelf!!
    Ik mag niet klagen, ik vind het heel erg goed gelukt!
    Greetzzzzz Daantjuh
    Dobson Skywatcher 200/1200
    Skylux 70/700

Niet slecht, best wel goed. Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar iets krapper belichten zou het geheel ten goede komen. Mits je camera dat kan natuulijk.
    Groet, Jan

Commentaar

Ik heb een Canon Powershot A400
      Greetzzzzz Daantjuh
      Dobson Skywatcher 200/1200
      Skylux 70/700

Commentaar

Leuke verslagen! Heb je trouwens ook al deepsky objecten opgezocht?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Zo te zien in specs. automatische belichting. Heb je al eens geprobeerd met de belichtinscompensatie te spelen? Volgens mij kan je dat wel instellen. Bewust onderbelichten, belazer je de lichtmeting mee en levert soms betere resultaten op. Vooral op dit soort onderwerpen.
          Groet, Jan

Commentaar

Werken...
          X