Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon door Lumicon Deepsky filter.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon door Lumicon Deepsky filter.

Soms doe je es gek en ga je wat testen...
    Zo ging ik vanmiddag even een kijkje nemen richting zon, maar dan met de telescoop. Eerst astrosolar filter voor de lens gedaan,
    Meade ETX70 naar buiten Barlowlens erop, 26 mm Plossl oculair erin en richten maar... duurde ff voor ik hem op de zon had gekregen, ik weet niet hoe dat kwam, mogelijk naweeen van de vorige avond... mikken met je ene oog en kijken met het andere oog... anders zie je alsnog niet veel... In ieder geval.. hij stond erop en scherpstellen maar... Ik zag een wit vlak met daarop een heel klein vlekje (Sunspot 953), eigenlijk een stip, het vervaagde niet heel erg aan de zijkant van de vlek.
    Toen draaide ik mijn Lumicon Deepsky filter op het oculair en ging scherpstellen, wat me natuurlijk als eerste opvalt is de groene kleur, dit komt doordat het filter bepaalde lichtfrequenties wegneemt en anderen meer toelaat.. Toen ik het beeld scherp had, zag ik dat het contrast van de vlek veel beter zichtbaar is, je zag de vlek aan de zijkant vervagen, ook door het midden zag ik hier en daar meer contrast, als het ware zag ik 2 kernen, heel dicht bij elkaar, echt geheel zwart. Ook kon ik met een wat meer ontspannend oog naar de zon kijken.
    Ach, als je goede bescherming draagt, lukt het best om eens te gaan stunten en experimenteren met de materialen die je hebt...
    - Sidus Ludoviciana -

Misschien een tip voor het richten op de zon; kijk naar de schaduw van je telescoop. Zodra deze het kleinst is, en een mooie cirkel vormt, zit je eigenlijk al goed. Gebruik ook eerst een oculair met wat lagere vergroting, dan heb je in 99,9% van de gevallen direct prijs.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
      Misschien een tip voor het richten op de zon; kijk naar de schaduw van je telescoop. Zodra deze het kleinst is, en een mooie cirkel vormt, zit je eigenlijk al goed. Gebruik ook eerst een oculair met wat lagere vergroting, dan heb je in 99,9% van de gevallen direct prijs.
      Ik haal er weleens het dopje van de zoeker eraf en houd m'n hand er zo'n 10cm achter...je krijgt dan precies de schaduw van je zoeker op je hand en kunt daaraan zien welke kant je op moet...als je goed zit krijg je 'n lichtpuntje in je hand in het center van de zoeker...dopje er weer op en kijken....
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Er zijn overigens ook speciale filters om het contrast te verhogen, bijvoorbeeld dit continuümfilter. Maar als je al een deepskyfilter hebt dan zou je dat ook eerst eens kunnen proberen als ik jouw verslag zo lees.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Er zijn overigens ook speciale filters om het contrast te verhogen, bijvoorbeeld dit continuümfilter. Maar als je al een deepskyfilter hebt dan zou je dat ook eerst eens kunnen proberen als ik jouw verslag zo lees.

mmm, de meningen zijn sterk verdeeld over deze filter. Kijk maar eens op CN in het solar forum. Een gewone groenfilter zou evengoed zijn.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Leuke ontdekking fixxxer. Ik zal er aan denken als ik de zon weer eens in beeld nemen.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
              mmm, de meningen zijn sterk verdeeld over deze filter. Kijk maar eens op CN in het solar forum. Een gewone groenfilter zou evengoed zijn.
              Da's interessant maar ik kan het niet vinden op CloudyNights (die zoekmachine daar is echt een draak vind ik) misschien heb je een linkje voor me (ons) ?

Commentaar

Ik zou het continuum filter niet kopen en ik kan het weten, want ik heb er zelf een. Je ziet wel iets meer, maar het is de moeite niet waard.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

De ervaringen met het continuumfilter staan hier
                  op Cloudy Nights. (met dank aan Jefke voor de link).

Commentaar

@ mzl: Is het wel verstandig om het dopje van je zoeker af te halen? Ik zou het tenminste niet durven. Gaat de zaak dan niet kapot of laat de kit niet los op den duur?

Commentaar

mzl: Is het wel verstandig om het dopje van je zoeker af te halen? Ik zou het tenminste niet durven. Gaat de zaak dan niet kapot of laat de kit niet los op den duur?
                      Je loopt in elk geval het risico dat je kruisdraden doorbranden. Dat is binnen de korste keren gebeurd!

Verder heb je het probleem dat je misschien vergeet om het dopje er weer op te doen als de Zon eenmaal gecentreerd is. Als je zoeker vlak bij je oculair zit heb je kans om een gaatje in jezelf te branden terwijl je de Zon aan het waarnemenbent. Altijd leuk....

Verder moet je altijd met dit soort zaken oppassen als er kinderen rondlopen. Die kunnen heel onverwachts proberen door van alles (dus ook de zoeker) te kijken waarvan ze denken dat er wat door te zien valt.

Gewoon richten tot de schaduw het kleinst is is inderdaad een prima tip. Dat doe ik ook altijd.

Guus

Commentaar

Als je zelf het filter hebt gemaakt en nog wat over hebt kun je eventueel zelfs een filter voor je zoeker maken.

Ik heb trouwens al eens gekeken hoe warm het door mijn 10x50 zoeker werd als hij op de zon gericht staat. Eerlijk gezegd viel me dat nogal mee, alhoewel ik er niet doorheen zou willen kijken! Ik kon wel mijn hand er achter houden maar heb dat niet lang geprobeerd. Achter de telescoop schroeide ik binnen no-time een gat in papier.

Maar zoals GuusGilein al zegt, je weet maar nooit wat er gebeuren kan. Dus gewoon de zoeker afdekken (of er ook een filter voor maken).
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                          Als je zelf het filter hebt gemaakt en nog wat over hebt kun je eventueel zelfs een filter voor je zoeker maken.

Ik heb trouwens al eens gekeken hoe warm het door mijn 10x50 zoeker werd als hij op de zon gericht staat. Eerlijk gezegd viel me dat nogal mee, alhoewel ik er niet doorheen zou willen kijken! Ik kon wel mijn hand er achter houden maar heb dat niet lang geprobeerd. Achter de telescoop schroeide ik binnen no-time een gat in papier.

Maar zoals GuusGilein al zegt, je weet maar nooit wat er gebeuren kan. Dus gewoon de zoeker afdekken (of er ook een filter voor maken).
                          inderdaad ik heb gewoon mn red dot finder en daar hou ik mn hand achter als hij op zn klijnst is heb ik de zon recht in beeld.

Commentaar

Werken...
                          X