Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ISS tussen Maan en Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ISS tussen Maan en Venus

hoi

daarnet was het gelukt (om 21h17m40s lokale tijd) om het ISS te zien
    passeren tussen het sikkelmaantje en Venus. Hier te Brugge. Het ISS scheerde eigenlijk vlak langs de
    maan, links ervan. Het ISS leek recht naar boven te klimmen. De pleiaden
    waren nog niet zichtbaar, want de hemel was nog te licht.

groets

david
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Klopt, ik heb 'm ook gezien! Ik dacht even "huh, een bewegend tweelingbroertje van Venus", maar toen drong al gauw tot me door dat het 't ISS was

Commentaar

Dus dat was wat ik heb gezien. Ik was bezig in de tuin toen ik in mijn ooghoeken in die richting iets omhoog zag schieten. Was vrij helder!
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Is het bij jullie helder dan?
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Na hier was het heel even helder, maar dat was echt geluk volgens mij. Kwam vanuit Eindhoven gereden en daar was het al druk bezig met dicht trekken. Alleen hier boven Apeldoorn heb ik een grote lap open hemel gezien en dat is nu ook dicht.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik heb hem gisteren ook gezien.
            weet iemand of je met een telescoop wat meer detail van de ISS kan zien, of vliegt hij daarvoor te snel?
            Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

denk dat ie daarvoor net iets te snel gaat!
              kheb geregeld al wel eens een satteliet kunnen volgen, paar seconden, maar das een heel snel bewegend lichtpuntje wat je nooit tegoei kunt zien vanwege de beweging.
              een boeing lukt ook en daar zit je wel dicht op maar het beweegt allemaal wel net te snel om detail te zien. mss als je de volgmotor wat opvoert :-)
              Quelle horreur !
              Requiem pour un twister.

Commentaar

Kan je dat eigenlijk fotograveren en dan ook dusdanig vergroten dat je iets herkenbaars ziet?
                Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door paul66
                  weet iemand of je met een telescoop wat meer detail van de ISS kan zien, of vliegt hij daarvoor te snel?
                  Jazeker, als je goed kan volgen kan je wel wat details zien. Een maandje geleden is het gelukt om het ISS te bekijken met een dobson telescoop en een vergroting van 107x. zie schets. Het was lastig om te volgen natuurlijk maar drie oppervlakten waren toch duidelijk te onderscheiden. Van het grote paneel was de gouden kleur ook waarneembaar (wat helaas niet in de schets is weergegeven). Misschien dat er met een maanfilter nog meer uit te halen is omdat het zo'n fel object is.
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

Dat is de eerste schets die ik ooit van het ISS heb gezien. Ik weet dat sommige mensen hem handmatig volgen en dan een filmpje er van maken, maar schetsen kan natuurlijk ook.
                    107x, da's best knap!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ah die heb ik nog niet gezien door de scope, dat ziet er mooi uit, kheb hem gisteren wel met het blote oog gezien denk ik, want ik zag in vooravond nog een enorm helder object zeer groot en zeer steady aan de hemel voorbijcruisen, en ik dacht dat is iets speciaal. ik vermoed de ISS. maar men scope was ik net aan het buitendragen....
                      Quelle horreur !
                      Requiem pour un twister.

Commentaar

http://www.iss-tracking.de/

Commentaar

Haha, satelieten bekijken vanuit de achtertuin. Ik wist niet dat dat kon
                          Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Zie: http://www.zen32156.zen.co.uk/iss.htm .
                            En ook: http://www.astrospider.com/index.htm .

Commentaar

Origineel geplaatst door Awap
                              Haha, satelieten bekijken vanuit de achtertuin. Ik wist niet dat dat kon
                              Enkele weken geleden was ik met de camera aan het spelen toen er ook zo'n geval overkwam...welke het was?, dacht zelf dat het de Progress m59 was (tenminste die zou rond die tijd zijn overgekomen)...alleen weet ik het niet precies omdat de tijd van m'n camera niet klopte (stond wat voor)...maar de ISS is ook rond die tijd overgekomen,dus die zou het ook weleens kunnen zijn geweest..
                              M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
                              X