Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

“Xtreme Sports” met een Dobson. (deepsky tekeningen)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

“Xtreme Sports” met een Dobson. (deepsky tekeningen)

(Verslag waarneemsessie Dijkgatsbos 18 april- deel 1)

WAT ER AAN VOORAF GING…
    Xtreme Sports?? De term is gelanceerd door Ronnie vd Belt, een maatje van me. Tijdens de maansverduistering kwam Ronnie langs op sterrenwacht Copernicus. Ik legde hem mijn vreemde passie uit voor zwakke vlekjes: hoe zwakker of raarder, hoe beter. Even later meldde ik vol trots dat het Leo Triplet vlak naast de volle maan perfect te zien was (omdat de maan was verduisterd!). Ronnie moest hard lachen om mijn overdadige reaktie en wist het treffend te verwoorden als “Xtreme sports” met een kijker”

Eergisteren plaatste Nop de oproep om te gaan waarnemen in de donkere Wieringermeer (Dijkgatsbos).
    Eric Barnard en ik hadden ons al snel aangemeld. De hele dag was er een prachtige blauwe lucht met scherpe wolken, dus ik stond te popelen!

Ik vertrok pas om half 10 's avonds. De zon was al lang onder dus ik had een beetje haast. Gas op plank en op naar de Wieringermeer. De prachtige maansikkel volgde ons trouw: een ragfijn, zachtgeel boogje die minder dan 180 graden omvatte. Opvallend was het heldere asgrauwe licht, waarin met blote oog zelfs de maanzeëen te zien waren.
    Onderweg belde Eric mij nog: Nop en hij hadden geprobeerd komeet Encke te vinden onder de maansikkel, maar dat was niet gelukt. “Ik ben er bijna Eric. Ik zie jullie over tien minuten”

Even later draaide ik de duistere parkeerplaats Dijkgatsbos op. Grote koplampen uit om de jongens niet te hinderen… Maar … er was niemand. Geen Nop. Geen Eric. Groot licht aan: helemaal verlaten.

Ik belde Eric. “ehmmmm Eric, laat me raden: jullie staan op de dijk bij Lelystad??” “Ja bij checkpoint Charlie”
    Een prachtig stukje miscommunicatie. Al die tijd hadden we langs elkaar heen gepraat en gemaild. En nu zaten we bijna 100 kilometer van elkaar verwijderd. Ik voelde me niet geroepen om dat hele eind richting Lelystad te rijden. Dan maar in m’n uppie observeren. Hieronder de resultaten:
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Dwergstelsel LEO 1 (Dijkgatsbos 18 april- deel 2)

Het eerste object dat ik wilde gaan zien was meteen een zware dobber. Onlangs zag ik in een blad een foto van een superzwak dwergstelsel die vlak boven de heldere ster Regulus staat: UGC 5470, ook wel LEO 1 genoemd. Het is een begeleider van onze Melkweg. Een zogenaamd spheroïdaal dwergstelsel. De sterren staan losjes verspreid zonder enige kern. Het stelsel is pas in 1950 ontdekt op fotografische platen van de Palomar Sky Survey.
    Zou zoiets visueel zichtbaar zijn? Een weldenkend mens laat het uit zijn hoofd. Toch was ik gebiologeerd geraakt door het idee.
    Wikipedia meldt het volgende:
    Leo I is located only 12 arc minutes from Regulus, the brightest star in the constellation. For that reason, the galaxy is sometimes called the Regulus Dwarf. Scattered light from the star makes studying the galaxy more difficult, and it was not until the 1990s that it was detected visually.
    Heeeeee: detected visually??? Het moet dus kunnen. Even verder Googlen leert dat er meldingen zijn van geslaagde pogingen met een 25cm kijker.

Terug naar Wieringen; de kijker wordt op Regulus gericht. Het sterrenveld er omheen toont veel heldere sterren die herkenbaar zijn van de foto. De lokatie van het stelsel is daardoor gauw gevonden. Maar het strooilicht van de heldere Regulus is een storende factor. Niet getreurd: de focuser kan aan de binnenzijde worden gediafragmeerd (met een diafragma uit een gesloopte cameralens). Als Regulus net buiten beeld wordt geplaatst is er nagenoeg geen strooilicht meer. En ja hoor: bijna meteen verschijnt daar de zeer vage veeg van LEO 1. Precies waar het hoort! Hoera: goeie kijker! En goeie lucht! Nooit verwacht, toch gevonden.
    Even een correctie op onderstaande tekening: de vergroting was geen 58x maar 90x (oculair is een Baader Eudiascopic 16,8mm).
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

NGC 3172 – “Polarissima Borealis” (Dijkgatsbos 18 april- deel 3)

Een ander “Extreme Sport”-object is een erg zwak en onbetekenend stelseltje in de Kleine Beer. NGC 3172 is slechts magnitude 13,6 en afmeting slechts 40” in het rond.
      Het enige bijzondere aan dit stelsel is het feit dat ie slechts 53’ van de hemelpool af staat. Het meest circumpolaire stelsel aan de hemel.
      Ik wist vannacht nog niet dat het stelsel zo klein was. Op de verwachte lokatie stond een piepklein zwak vlekje, vlak onder een zwak sterretje.
      Grappig was dat er op dat moment juist een satelliet door het beeld snelde, recht over het kleine stelseltje!

Commentaar

(Dijkgatsbos 18 april- deel 5)
        Er zijn nog vele objecten de revue gepasseerd. Topper vond ik de Whale-galaxy. Echt een ontdekking.

Groot met subtiele onregelmatige helderheidsverschillen.
        Tot mijn grote verrassing was het kleine begeleidende stelsel (het walvisveulen, zoals Sixela al zo grappig omschreef) direct te zien. De lucht was zo transaprant en helder dat het geen enkel probleem was.
        Een stuk naar rechtsboven was een prachtig zijkantstelsel zichtbaar. Tenminste dat leek zo. Achteraf ontdek ik dat het het onregelmatige stelsel NGC 4656 was (en wordt qua vorm vergeleken met een hokkeystick: ik zag het uitlopertje echter niet).

Commentaar

Ter afsluiting: (Dijkgatsbos 18 april- deel 6)

Wat een nacht!
          Ondanks dat het uitmondde in een eenzame sessie in dit verlaten oord was het een buitengewoon goede avond. De grensmagnitude in het zenit met het blote oog was 6,5 a 6,6!
          Heel bizar was de Melkweg. Niet haaks op de horizon, maar evenwijdig met de noordelijke horizon. Een grijs gevlokte band van links naar rechts op slechts 15 graden hoogte! Prachtig!

Een uur later thuisgekomen in Hoofddorp en nog een magnitudecheck gedaan: grensmagnitude 4,8…

Commentaar

Harro! Heerlijk om te lezen. Eén vraag: HOE kom je in godesnaam aan die objecten die je wilt gaan bekijken? Je hebt echt van die originele todo lijstjes.
            Prachtig! Prachtig!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              HOE kom je in godesnaam aan die objecten die je wilt gaan bekijken? Je hebt echt van die originele todo lijstjes.
              Prachtig! Prachtig!
              ...
              Ehm, een mens bladert wel eens wat in de Sky&Telescope.
              Maar ook dit forum is een heel grote inspiratiebron! (Whale, 5746, planetoide Massalia, 2006VV2, McNaught, het Blauwe Saturnushalfrond, allemaal van dit forum).
              Ik wist trouwens niet dat WHalegalaxy en Veulen een ARP/object waren. Kijk dat leer ik nou weer op dit forum!

Over TODO-lijstjes gesproken: ik moet het gras nog maaien....

Commentaar

Je hebt tenminste niet voor de kat z'n kijker de toorn van je vrouw op je geworpen.

Mooie tekeningen!Dat wil ik toch even zeggen.
                Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Harro, geweldig. Volgende keer weer graag samen.
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Prachtig Harro, van mij nog meer delen hierna komen.

Leo dwerg, wat is de magnitude van dat object?
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Dit is een streling voor het oog, Harro! Je schetsen zijn zeer natuurlijk en zetten altijd weer aan tot zelf het object eens gaan bekijken, iedere schets die hier verschijnt trouwens. Met andere woorden, zo houden we elkaar hier bezig

Meer van die underdog-objectjes zou ik zo zeggen.
                      Groetjes uit de westhoek,
                      Karel.

Commentaar

Harro, wat een prachtverhaal en bovendien: wat een adembenemende tekeningen. De afgelopen weken heb ik al erg veel waargenomen maar jouw verhaal maakt me al weer aan het popelen. Je objecten staan in ieder geval genoteerd op mijn waarneemlijstje voor de komende weken. Volgende keer wil ik graag met je mee. Ik wil de meester aan het werk zien!

Nogmaals: hulde hulde hulde!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Slik, ik wordt er stil van, al jullie complimenten.
                          Ik ben allang blij dat mensen geinteresseerd zijn in deze Faint fuzzy-schetsen.

@AtodaZ:
                          de magnitude van Leo 1 is vastgesteld op 11,2. Dat lijkt vrij helder, maar het zegt heel weinig, omdat het licht wordt uitgesmeerd over een groot oppervlak. Denk maar eens aan de beruchte M33. Die is magnitude 6,5, maar is onder matige weersomstandigheden erg moeilijk te zien.

Commentaar

Indrukwekkende waarnemingen Harro! Vooral Leo1. En weer prachtig weergegeven in je schetsen.
                            Ik was erg blij toen ik Mirachs Ghost zag (ngc404 op 6 boogminuten van de mag 2 ster Mirach) maar Leo1 staat toch echt op mijn 'vergeet het maar'-lijst ;-) (toch ga ik hem nu stiekem eens proberen...;-))

Onder de Messier-stelsels zitten trouwens 11 Arp's :

m32
                            m49
                            m51
                            m60
                            m65
                            m66
                            m77
                            m82
                            m87
                            m90
                            m101

in de Herschel 400 lijst zitten er 29.

Commentaar

Re: “Xtreme Sports” met een Dobson. (deepsky tekeningen)

Origineel geplaatst door Harro
                              En nu zaten we bijna 100 kilometer van elkaar verwijderd. Ik voelde me niet geroepen om dat hele eind richting Lelystad te rijden. Dan maar in m’n uppie observeren.
                              Die Harro wat een bikkel !

Mooi verhaal en prachtige schetsen ook, ik kijk mijn ogen uit.

Commentaar

Werken...
                              X