Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk weer eens waargenomen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk weer eens waargenomen

Hallo mensen

Na een lange tijd niks te gedaan hebben heb ik gisteren besloten om weer een avond te gaan waarnemen. Uiteindelijk bleek het een groot succes te zijn.

De kijker(127mm Mak) stond al een lange tijd af te koelen in mijn balkon. En om 22:30 was ik klaar om naar mijn waarneemplek te gaan. Dat is een voetbal veldje 100 meter verder op. Net als ik de deur verlaat zie ik dat er opeens uit het niets bewolking is aangekomen. Ik BALEN als een stekker, de hele dag kraakhelder en nu dit.

Kijker weer op het balkon gezet met de hoop dat het weer zou opklaren. En ja hoor, 15 minuten later was er niks meer te zien van de wolken. Ze verdwenen net zo snel als ze kwamen. Maar goed, ik had nu geen zin om alles naar mijn waarneemplek te sjouwen dus maar vanaf het balkon kijken.

Om 11 uur waren mijn ogen al redelijk aan het donker gewend en ik begon mijn jacht naar die galaxies.

M66 en 65 - Heel makkelijk te vinden. Met 60x had ik had ze allebei in één beeldveld. Eerste reactie was: wat zijn ze zwak zeg. Maar na kwartier kijken begonnen de details naar voren komen. Bij 60x vertonen ze het meeste detail in mijn kijker.
    M66 duidelijk de helderste, het valt ook op dat zijn vorm niet mooi ovaal is. Het vertoont eerder een structuur rondom de kern dat niet gelijk aan beide kanten is. Heel mooi om te zien!
    M65 was te zien als een kern met nevel om heen. Nevel was alleen bij perifeef kijken te zien. NGC 3628 heb ik niet kunnen ontdekken.

M51 - Staat ondertussen recht boven mijn hoofd. Ook redelijk makkelijk te vinden door middel van een groep sterren dat ernaast staat. Ik moet eerlijk zijn, hij viel mij een beetje tegen. Ik kon 2 kernen zien en om de kern van M51 een waaz omheen. Maar dat was het ook, geen enkel detail verder.

M104 - Deze kon ik niet zo makkelijk vinden. Vooral omdat het rechtboven een kassencomplex staat. Maar na 10 minutjes stond hij in mijn beeldveld. Wat is die helder in vergelijking met de andere zeg. Ook al staat hij zo laag.
    Door middel van kleine tikjes op de buis geven en perifeer kijken kon ik de stofband zien. Een aangename verassing! Want dat had ik echt niet verwacht. Voor de rest is er een hele helder kern te zien met waaz omheen.

M64 - Ook een mooi object. Heldere kern met nevel gelijkvormig om de kern verdeeld. Geen structuur in te zien. Helaas heb ik de zwarte stofband ook niet kunnen ontdekken.

M13 - Hercules stond al hoog aan de hemel en ik kon het niet laten om M13 eens te bekijken. Na al die zwakke stelsels naar een object van mag 6 tikt toch wel even aan. Wat een beeld zeg!! Ongelofelijk. Bij 150x vanaf de kern tot de buitenranden helemaal opgelost. Prachtig.

M57 - Ook ff een snelle blik op de ringnevel geworpen. Het valt op dat deze nevel hoge vergrotingen toelaat. Bij 150x kan ik lichtelijk structuur in de nevel ontdekken. En dat terwijl hij nog laag aan de hemel staat.

Om half 2 ben ik weer naar mijn bedje gegaan. Met een goed gevoel natuurlijk. Voordat de Maan weer gaat storen wil toch wel paar andere stelsels zien. Dit is een beetje verslavend :P

Groeten
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Hoe doen jullie (lees: waarnemers) dat toch?
    Hoeven jullie niet vroeg op ,ofzo.Of hebben jullie gewoon minder slaap nodig?
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Gewoon de avond erna vroeg naar bed.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik moest vandaag zelfs nog een hertentamen maken. Maar dat was gelukkig pas om 11 uur
        - Bresser 10x50

Commentaar

Inderdaad erg verslavend ja, mooi bezig met kijken en voor de rest lekker nergens meer aan denken, alleen kijken.. goede ontspanning deze hobby..
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
            goede ontspanning deze hobby..
            Als het je 'hobby' is kan het erg ontspannend zijn. Als je er door gefascineerd bent kan het zeer vermoeiend zijn.

Origineel geplaatst door tholootje
            Hoe doen jullie (lees: waarnemers) dat toch?
            Hoeven jullie niet vroeg op ,ofzo.Of hebben jullie gewoon minder slaap nodig?
            Ga in ploegendienst werken, dan hoef je niet altijd vroeg op!

Commentaar

Ik heb gisteren ook M13 gevonden, maar in tegenstelling tot jouw waarneming kan ik niet meer dan een grijs waasje zien die nauwelijks van de achtergrond te onderscheiden is. Alles met mag > 6 kan ik helemaal niet zien. Dit met dezelfde set die jij had.

Nu is het bijna volle maan en dat kan misschien een reden zijn.
              Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Dat is zeker een reden. Met de maan erbij worden de DSO's in eens een stuk minder interresant om te bekijken. Met jouw kijker zal je er zeker een heel stuk van kunnen oplossen als het maantje weg is!

Commentaar

Hopelijk is het over een week ook helder want dan is de maan achter de horizon vertrokken.
                  Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Hallo ernstjan

Bevalt de telescoop een beetje

Net als Skyquy zegt, de maan speelt een hele grote rol. Ik ga nooit DSO's waarnemen waneer de maan op is. Vind ik niet de moeite.
                    - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                      Hallo ernstjan

Bevalt de telescoop een beetje
                      Als ik nou nee zeg, neem je hem dan weer terug?

Commentaar

Neen
                        - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                        X