Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenbeelden herkennen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrenbeelden herkennen

Ik ben hier gisteravond even het dak op gegaan met een verrekijkertje, en heb via mijn laptopje die nog binnen stond allerlei sterrenbeelden proberen te herkennen. En ik moet toegeven: dat gaat best snel! Andromeda, Hercules, Cygnus, Aguila en Lyra waren geen van allen een probleem. Nou zijn dat op zich ook wel een paar van de grootste en meest herkenbare sterrenbeelden, maar toch. Ik ben niet erg lang buiten gebleven, want ik was moe.

M31 was helaas alleen te zien als extreem vaag bijna uitgepoetst vlekje. Met het blote oog wist ik gewoon niet zeker of ik 'm nou zag of niet. De lichtvervuiling hier is best sterk. Met de verrekijker was M13 te zien als wazig grijs vlekje.

Wat ik graag van jullie zou willen weten: hoe navigeren jullie de sterrenhemel wanneer je die kent? Voorbeeldje: het bekende foefje om vanuit de grote beer de poolster te vinden (rechterwant van het 'steelpannetje' 5x verlengen en je zit er dicht in de buurt). En M31 is makkelijk te vinden als je de rechter 'v' van de 'w' van cassiopeia als pijltje gebruikt dat naar M31 toe wijst. Aguila en Lyra zitten naast elkaar, en Cygnus maakt daarmee samen ongeveer een gelijkzijdige driehoek.

Kom maar op met die ezelsbruggetjes
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

tja.. hoe navigeer ik. goeie vraag, ik denk dat ik gewoon alles zoiezo een beetje weet te vinden. zo weet ik dat ik bijvoorbeeld bij M31 vanaf de 2de ster (vanaf pegasus) naar boven moet gaan.. ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel doen. dan leer je vanzelf waar ze staan. het is helemaal nie gek dat je bij de eerste keer ff moet zoeken. ik vind zoiezo dat je al aardig veel heb gevonden voor de eerste keer

Commentaar

Erhm. Even uit mijn hoofd en dus onder voorbehoud.
      Cassiopeia: de 'linker'- onderkant van de W wijst naar Perseus
      (ertussen zit de mooie dubbele sterhoop X & H Perseď)
      En verder: de 'kop' van de zwaan (dus de lange steel, eindigend bij albireo) wijst naar M27 , vosje en dolfijn.
      Stier wijst met de staart naar tweelingen en verder door naar kreeft
      Ten zuiden van orion heb je kleine hond (makkelijk door Sirius: de meest heldere ster zichtbaar)
      Lastig vind ik nog steeds: draak, cepheus en aquila.
      Sinds dit weekend kan ik m81 en m82 vinden door de diagonaal van het steelpannetje keer 1 3/4 te verlengen (bedankt Harro!)
      Krabnevel is makkelijk te vinden, het is de meest linksondere ster van het sterrenbeeld te nemen.
      M13 is makkelijk te vinden door de zoeken op 3/4 van de rechterbalk van hercules te bekijken.
      Op de sterrenwacht hebben we zo'n groene laser, dat maakt het uitleggen heel makkelijk.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, m13 vond ik ook op die manier, langs het 'rechterlijntje' van Hercules. Aquila vond ik door te zoeken naar de 'nek' van de adelaar, die eruit ziet als een kleinere versie van de gordel van Orion. Twee van die drie sterren zijn vrij helder, en de middelste is Altair geloof ik. De nek van de adelaar vormt samen met het m27 en de dolfijn een gelijkzijdige driehoek.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik haal aquila en cepheus door elkaar geloof ik.
          Kleine beer (op de poolster na dan) is in lichtvervuilde gebieden slecht te zien/vinden.
          p.s. leuk onderwerp dit.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

heb helaas geen ezelsbruggetjes.
            tip: gewoon vaak kijken, en dan nog meer, en iedere keer als je even niet weet welk sterrenbeeld je ziet, het opzoeken.
            verder ook individuele sterrennamen opzoeken, en onthouden hoe je bepaalde deep-sky objecten hebt gevonden. op een gegeven moment kan je dat de meeste sterrenbeelden en veel messier-objecten zonder problemen (en zonder GOTO) vinden!
            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

met deepsky heb ik nog wel beetje moeite, maar goed, ik ben ook nog niet zoalng daarmee bezig, gewoon vaak doen ben ik bang.. vanavond weer als het helder blijft. maare, mensen met tips:d.. ze zijn welkom!

Commentaar

navigeren? hmmmm
                o ja draaibaar sterrenkaart en skyatlas 2000.0

Commentaar

het laatste : de draaibare sterrenkaart en veel kijken in je boeken en tijdschriften: de laatste heeft vaak een hoofdstuk wat er juist in die periode te zien is dus de best zichtbare sterrenbeelden en M objecten.
                  Verder gewoon beginnen met de grootste sterrenbeelden en langzaam uitbouwen met de kleinere.
                  De eerder genoemde laserpen is vaak te vinden op het internet en ze worden steeds goedkoper!
                  ik heb de mijne deze week gebruikt tijdens een korte trip buiten het dorp met mn 30 cm dob.
                  Mn ouders en kennissen waren erg tevreden met de dankzij de pen eenvoudige uitleg en hebben een hoop opgestoken die avond.
                  Voor de astronoom een ideaal hulpmiddel en een echte aanrader!
                  Gr. Coin
                  Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                  Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

aurora

ik ben van plan om met mijn westling 20x80 de sterrenhemel te gaan verkennen.
                    op deze site http//www.peeters.com/sterrenwacht/ kun je een grotis kaart dowloaden.
                    dan ben ik van plan om de messier lijst er voledig in te tekenen, doormiddel van zoeken en de bestaande lijsten op internet.

als messier deze nevels kon vinden moet het niet moeilijk zijn in de tijden.

Commentaar

Werken...
                    X