Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Avondje dijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Avondje dijk

Gisteravond naar de parkeerplaats bij Checkpoint Charlie op de dijk Enkhuizen-Lelysta geweest. Veel goeie verhalen over gehoord en nog nooit geweest, vandaar.

De omgeving is heel mooi. Als je vroeg bent om een poging te wagen net na zonsondergang een komeet waar te nemen, kun je de tijd prachtig stukslaan met het bijspijkeren van je kennis van de verschillende soorten eenden en andere watervogels.

Als dan de avond valt zie je al snel meer sterren verschijnen dan je op de meeste plaatsen in Nederland kunt zien. De hemel is er echt goed.
    Er zijn ook nadelen. De belangrijkste zijn de lichten van de werk- / vluchthaven die er ook is. Vooral het groene licht is erg doordringend en er zijn weinig plaatsen waar je dat kunt ontvluchten. Een flink scherm meebrengen is eigenlijk de enige oplossing. Extra lullig: dat licht stond gisteravond voor ons pal onder Virgo/Coma. En als het in het voorjaar een keertje mooi helder is wil je natuurlijk vooral graag die kant op kijken.
    Verder moet je rekening houden met wind en insecten, maar dat zal voor iedereen wel duidelijk zijn?

Evengoed is er dus in korte tijd erg veel te zien. Ik bespaar jullie de opsomming, maar laat wel een tekeningetje zien van M51 dat ik er gisteravond heb gemaakt. Inderdaad, je kunt zien dat mijn tekentechniek nog wel voor verbetering vatbaar is, maar het gaat mij er vooral om dat ik zou durven zweren dat in het hoofdstelsel een extra heldere kern zichtbaar was. Iemand wel eens gezien, of suggesties wat het kan zijn (en niet roepen dat er net een nova is ontdekt)
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Re: Avondje dijk

Origineel geplaatst door EricB
    Iemand wel eens gezien, of suggesties wat het kan zijn (en niet roepen dat er net een nova is ontdekt)
    Klopt, die kan ik ook zien door mijn kijkers. Volgens mij is het gewoon een voorgrondster. Op de meeste foto's valt ie niet op omdat de armen "overbelicht" zijn waardoor het sterretje een beetje wegvalt. Op wat meer donkere foto's is ie wel te zien:

http://www.mikeoates.org/mas/members/messier/m51.jpg
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mag. 12 voorgrond ster, op slechts 1,5 boogminuten zuidwest van de kern. Wordt vaak als supernova omschreven!
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Iemand wel eens gezien, of suggesties wat het kan zijn (en niet roepen dat er net een nova is ontdekt)
        Roel, Victor, bedankt!
        Binnen een uur beide vragen beantwoord. Dat is nou de kracht van Astroforum!
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dat is nou de kracht van Astroforum!
          Grrrrrrr!!!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
            Mag. 12 voorgrond ster, op slechts 1,5 boogminuten zuidwest van de kern. Wordt vaak als supernova omschreven!
            Wel, eind juli 2005 was er in de buurt van die ster wel degelijk een supernova te zien; heb ik op de Reigersweg in Ijzendijke ook daadwerkelijk gezien (naast de voorgrondster, natuurlijk).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X