Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen op de dijk enk-lel 18 april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen op de dijk enk-lel 18 april

Het beloofde al heel mooi te worden. De lucht was mooi transparant,
    We waren er al in de avondschemering en het hele smalle maansikkeltje was prachtig om te zien samen met venus en het avondrood.
    Enfin, in de avondschemering zagen we al meer dan
    Gecollimeerd op 3c273 , en vervolgens de eerste objecten bekeken.
    M51 met brug. Mooi zichtbaar.
    M101, blijft een mooi mysterieus object bij 100x
    Bij M63 (sunflower) zag ik voor het eerst structuur!
    M94 nog even aangedaan in de jachthonden
    Vervolgens naar Coma, ngc 4565 natuurlijk bekeken,
    M53 is een echte aanrader! Een mooie kleine M13!!
    M64 (de blackeye galaxy) was duidelijk het donkere 'oograndje' te zien. Ik heb er een schetsje van gemaakt.
    EN DAN DE TOPPERRRR!
    Allebei in beeld: de whale galaxy (ngc 4631) en ngc 4656 in de 42mm Vixen!! Ik wist niet dat die zo overdonderend mooi waren! Prachtig! Het schetsje ga ik nog uitwerken.
    Dan de sombrero, klein en fijn. En ja, er was een stofband te zien.

Inmiddels begon het flink koud te worden. Eric had zijn vuilniszak al aan.
    Tegen 00:00 zijn we naar huis gereden. Het was een prachtige avond.
    Helaas ben ik vannacht ziek geworden, griepje. Dus ik duik zo het bed weer in maar ik wilde jullie dit niet onthouden!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Gaaf! Nop aan de schets!
    En die twee stelsels in beeld is inderdaad erg prachtig, vooral als je het niet verwacht. Ik spotte ze in Drenthe in de 150 mm Newton, ook net in één beeldveld!

Origineel geplaatst door Roel
    NGC4656
    Tijdens een waarneming van NGC4631 (Whale Galaxy) is perifeer ten zuidoosten van dit stelsel een andere edge on te zien! Te zien als een langgerekte veeg met een zuidwest-noordoost orientatie. Erg leuk, hij was me tijdens de vorige observatie van NGC4631 totaal niet opgevallen. En dat terwijl ik deze keer met een veel kleinere telescoop keek. Wat een donkere hemel al niet kan doen!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De whale ZELF schijnt ook nog een aanhangseltje te hebben, net als NGC 4631. Dus dat is officieel 4 ngc's in 1 beeldveld! Joepie! Wat een geweldig seizoen! Galaxies vind ik nu helemaal de bom. Laat die zomerhemel met die laffe neveltsliertjes maar zitten. bah.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Waarnemen op de dijk enk-lel 18 april

Origineel geplaatst door Nop
        ...... Inmiddels begon het flink koud te worden. Eric had zijn vuilniszak al aan. ......Helaas ben ik vannacht ziek geworden, griepje.
        Volgende keer ook een vuilniszak mee?
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Beterschap, Nop!
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Thanks! Gaat alweer beter!

Commentaar

Werken...
            X