Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen Assen 15 april (lang verhaal!)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen Assen 15 april (lang verhaal!)

Een beetje laat, maar ik had geen gelegenheid om een wat uitgebreider verhaal te produceren. In ieder geval was ik de laatste week zover dat ik echt eens wilde kijken van de Lichtbridge allemaal kon. Inmiddels gepokt en gemazeld wat het collimeren betreft kon ik de kijker zelfs de stertest met vlag en wimpel laten doorstaan. (Misschien schrijf ik over dat collimeren ook nog wel eens wat, want ook dat was een heel leerproces.)
    De nacht ervoor, de 14e, had ik de hemel al wat verkend om te kijken wanneer de beste tijd was om met name de Messier-objecten uit de Coma-Virgocluster eens te bekijken. Vanuit mijn achtertuin tussen de huizen van de buren door bleek dat vanaf 22:00 prima te gaan, dus de 15e de kijker buiten gezet. De uurtjes daarvoor de kaarten goed bestudeerd en een "aanvalsplan" gemaakt.
    De seeing en transparantie vielen tegen: Chi Virginis ( m=4.68 ) bepaalde zo'n beetje de grensmagnitude (blote oog). De stercollimatie van Polaris was technisch prima maar het beeld kolkte aan alle kanten, ook al was de kijker ruimschoots afgekoeld.
    Ik begon dus met een lichte teleurstelling over wat er ging komen, maar hou je vast. Toen ik om 00:30 de kijker weer binnen zette had ik de volgende objecten gezien (alle objecten bekeken met 17 mm oculair=88x):

Canes Venatici
    M3: Bolhoop. Het leek wel of een bom sterren ontplofte.
    M51: Voor mij de mooiste. Ook met perifeer kijken kon ik de brug helaas niet zien. Wel waren de spiraalarmen net zichtbaar.
    NGC 5195: Natuurlijk samen met M51.
    M63: De Sunflower Galaxy. Alleen de kern was duidelijk wel een vage vlek van de armen maar niet onderling te onderscheiden.
    M94: De nucleus was ronder dan van M63, maar ook hier kon ik de armen niet los van zien.
    M106: Weer een meer ovale nucleus, maar aan de noordkant zag je het begin van een arm.

Coma Berenices
    M53: Bolhoop. Wat mij betreft niet zo mooi als M3
    M64: Black Eye galaxy. Bij perifeer kijken inderdaad een glimp van de stofband aan de noordzijde. Maar mogelijk wishful watching
    M85: een heldere, iets ovale nucleus met een sterretje aan de noordoost zijde.
    M88: Helder maar niet zo groot.Leek aan de zuidzijde wat uitgerekter.
    M91: Voor zover die goed gedefinieerd is. In ieder geval was het NGC 4548. Eigenlijk alleen een heldere kern te zien.
    M98: Uitgerekt stelsel, met aan de noordkant wat onregelmatigheden.
    M99: Weer een ronde nucleus met een zichtbare arm aan de zuidkant.
    M100: Vage vlek met heldere nucleus: leek meer een dikke ster.
    Mel 111: Had ik eigenlijk met een ander oculair moeten bekijken. Wel veel heldere sterren maar niet het beeld van een cluster, zelfs niet van een open cluster.

Virgo:
    M49: Helder vlekje met aan de oostzijde een duidelijk sterretje.
    M58: Heel vaag vlekje, geen details.
    M59: Licht ovaal vlekje, geen details of halo.
    M60: Veel duidelijke dan M59 en ook ronder van vorm, hier ook een glimp van een halo.
    NGC 4647: vlak bij M60
    M61: Een onregelmatige vlek met aan de oostzijde een donkerte.
    M84: Ovale nucleus zonder details.
    M86: Ovale nucleus zonder details.
    NGC 4388: spoelvormige vlek zonder duidelijke details.
    NGC 4438: ovale vlek. Geen armen zichtbaar.
    NGC 4435: ovale vlek, geen details.
    M87: Heldere ronde nucleus in een sterloos veld.
    M89: Cirkelvormige vlek, duidelijk zichtbaar, maar geen details.
    M90: Langgerekte nucleus met vooral een de zuidzijde een irregulariteit.
    M104: Stofband aan de zuidzijde was duidelijk te zien. Het lukte me echter niet om daarboven weer de rest van het stelsel te zien.

Verder heb ik talloze andere vlekjes gezien maar omdat ik echt de Messierobjecten wilde vinden heb ik slechts enkele andere NGGC-stelsel gedetermineerd. (Zie hierboven.)
    Tja en toen was het nog geen middernacht! Ik kon niet geloven dat ik binnen twee uur alle Messierobjecten van de bovengenoemde sterrenbeelden had gevonden. Ik heb de kijker maar richting zenith gedraaid en de Grote Beer te pakken genomen.

Ursa Major
    M40: Dubbelster, verder saai object.
    M81: Heldere nucleus met iets van de spiraalarmen zichtbaar. (Perifeer!)
    M82: Prachtig! duidelijke stofvlekken te zien.
    M97: Uilnevel: De twee ogen waren met perifeer kijken net te zien.
    M101: Pinwheel: heldere kern met vage glimp van de spiraalarmen.
    M108: Vage vlek. Wel duidelijk sigaarvormig met onregelmatigheden.
    M109: Langgerekte vlek. Geen armen kunnen zien.

Al met al 37 objecten kunnen identificeren. Dit overtrof mijn stoutste verwachtingen. Toch vind ik het achteraf jammer dat ik niet meer de tijd heb genomen om de objecten wat beter te bestuderen. Wellicht ook wat had kunnen schetsen hoewel ik mijzelf daar niet hoog in acht. Maar goed, het doel was om alle M-objecten te vinden en daar ben ik dus goed in geslaagd. Mogelijk zou ik meer details hebben kunnen zien met een betere seeing.
    Moet ik nog zeggen dat ik buitengewoon tevreden ben over de Lightbridge?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Doe maar vaker een lang verhaal zeg! Dat noem ik nog eens het maximale uit je scoop halen Te gek.
    De 12" is natuurlijk geweldig voor dit galaxy-seizoen.
    M101 ook gelukt, klasse! Is niet de makkelijkste door de omvang en de lage oppervlaktehelderheid.
    Hoe heb je de virgo-objecten geidentificeerd? Met atlasje in de hand of achteraf?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

In 1 woord: Wauw! Ik ben stikjaloers! Wat heb je veel gezien zeg! En dat in zo'n korte tijd! Super!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Die Virgocluster was in het begin inderdaad lastig. Mijn aanvalsplan was om op de lijn Denebola - Vindemiatrix vanaf Denebola te starten. Aanvankelijk werd ik gek van de vlekjes. Tot ik opeens M84, M86 en NGC 4388 kon identificeren. Hiervoor heb ik de kaarten van Taki gebruikt, samen met de Pocket Atlas. Dit drietal was zo duidelijk te zien dat ik meteen het gevoel voor de onderlinge verhoudingen tot de rest had. Vervolgens was het letterlijk hop, hop hop...
        Ik stond ook verbaasd, hoor! Maar het ging vanzelf. Even op de kaart kijken voor de volgende, in gedachten omdraaien, de kijker wat bijstellen en hopla, de volgende in beeld. Alleen voor M49, M61 en M104 heb ik de zoeker weer moeten gebruiken. Ik besefte dat ik voor de Messiers alleen maar de helderste hoefde te zoeken. Op papier tekende ik mbv puntjes de onderlinge verhoudingen in groepjes van 3-4, met een korte omschrijving. Deze heb ik gisteren gecontroleerd op de kaart en vergeleken met de beschrijvingen uit de Night Sky's Observers' Handbook en Sky Vistas. Deze kwamen zo goed overeen dat ik eigenlijk zeker van hun identificatie ben. Hoewel in theorie natuurlijk fouten kunnen zijn gemaakt.
        Overigens heb ik dankbaar gebruik gemaakt van jouw tabelletjes, Demelza.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
        X