Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vuurbal 15 april 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vuurbal 15 april 2007

Gisterenavond (15 april 2007) hebben wij in Westervoort (bij Arnhem) in de schemering een vuurbal waargenomen, die vanuit het zuidoosten kwam en afboog naar zuidwest (ongeveer). Kan iemand hier ons uitleggen wat we gezien hebben. Hij was fel oranje. Het was zeker geen vliegtuig.

Kijk hier,misschien heb je er wat aan.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6710
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ik weet precies wat je bedoelt, we hebben het er gister op kootwijk ook nog even over gehad. Ik heb hem in m'n achtertuin gezien, Roel en Steem ook, en de waarnemers van sterrenwacht Amersfoort hebben hem op kootwijk gezien. Het was een zeer heldere satelliet, maar waarschijnlijker het ISS. Qua magnitude gelijk aan venus momenteel.
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
        maar waarschijnlijker het ISS. Qua magnitude gelijk aan venus momenteel.
        Vreemd... volgens de ISS site http://space.cweb.nl/space3d_iss.html was die op dat moment boven Zuid Amerika en zou dus hier niet te zien kunnen zijn....

Commentaar

Ik heb van het weekend ook even gekeken naar enkele satelieten en ook het ISS. Via de site heavens-above.com kan je erg nauwkeurig kijken wanneer er welke satelieten over komen (en ook het ISS). Alleen staan er niet alle satelieten in.

IIS kwam op de minuut nauwkeurig overvliegen (ongeveer de hele tijd even helder, in totaal misschien een minuut zichtbaar geweest. vanaf WZW naar O). Magnitude van ongeveer -2.

Ook nog enkele iridium flares gezien, die zijn helemaal leuk. Tot op de seconde nauwkeurig was het helderste moment van de flare correct te bepalen. Iridium flares zijn ook een soort van satelieten die inene heel fel kunnen worden (in totaal zie je ze misschien 10seconden ofzo, in een klein stukje hemel waarvan slechts enkele seconden heel fel).

Best geinig iig dat heavens-above, zeker als je ziet dat die informatie echt enorm nauwkeurig is.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Heavens-above is heel exact daarin inderdaad. Ik ben toen eens voor een iridium flare naar buiten gegaan en wandelde toen weer vrolijk naar binnen om dit Roel te melden (hij tipte mij de flare). Maar volgens Roel was ik te vroeg weer terug dus had ik op vrijwel dezelfde plek en in dezelfde richting een meteoor gezien. Ik wist toen nog weinig van magnitudes anders had ik het wel geweten. Maar goed, Heavens-above is dus gewoon heel accuraat is waar het op neer komt dus ga pas weg als je zéker weer dat het tijdstip voorbij is (en je hem hebt gezien).
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door MvZ
              IIS kwam op de minuut nauwkeurig overvliegen (ongeveer de hele tijd even helder, in totaal misschien een minuut zichtbaar geweest. vanaf WZW naar O). Magnitude van ongeveer -2.
              Kan het zijn dat je van O naar WZW bedoelt... dat zagen wij nl...

Commentaar

Nee, ISS ging absoluut van WZW naar O (je kon hem gewoon op zien komen in het oosten). Ik heb even de gegevens erbij gezocht voor mijn locatie:

15 Apr -0.9 21:31:20 10 WSW 21:34:03 60 S 21:36:29 12 E

Het duurde dus veel langer dan 1 minuut (klopt achteraf ook wel, heb nog enkele mensen van binnen geroepen om ook even te komen kijken, zo snel bewoog hij nu ook weer niet). Maar hij kwam dus 'op' in WZW, en ging onder in O.

Voor jou locatie waren er iig de volgende twee iridium flares zichtbaar
                (datum tijd magnitude alt azi afstand_tot_flare_centrum magnitude_bij_centrum naam)
                15 Apr 21:46:13 -8 59° 81° (E ) 0.3 km (W) -8 Iridium 68
                15 Apr 23:11:36 -4 26° 45° (NE ) 16.5 km (E) -7 Iridium 49
                Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

mmmm... wij hebben iets de andere kant op zien gaan... ik ben een leek hoor maar zo benieuwd wat het nou was wat we zagen omdat het zo bijzonder was... zo fel en zo oranje...

Wat een gave hobby hebben jullie allemaal zeg, het werkt heel aanstekelijk, vooral die foto's van Saturnus, indrukwekkend!

Commentaar

Werken...
                  X