Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kootwijk; 15/16 April

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kootwijk; 15/16 April

Morgen volgen meer details, maar opdat ik het niet vergeet!

M64 (helder)
    M101 (groot)
    M104 (klein maar fijn)
    M108 (zwak)
    M97 (zwak)
    M81 & M82 (Bode's Nebula, zeer helder in het begin van de avond)
    M3 (leuk, maar is M53 niet mooier?)
    M44
    M65, M66 & NGC3628 (Leo triplet)
    M53 (mooi, inclusief een onzichtbaar NGCtje!)
    M35, M36 & M37 (Voermannetjes)

Was onverwacht druk. Sterrenkijker had zijn crew meegenomen uit Amersfoort. Geen politie, wel gevulde koek.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Re: Kootwijk; 15/16 April

Origineel geplaatst door Steem
    Morgen volgen meer details, maar opdat ik het niet vergeet!

..... (mooi, inclusief een onzichtbaar NGCtje!)
    Dat was vast lastig om die te zien?
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ja dat ontzichtbaar NGC'tje was idd heel mooi, staat in coma, vlak naast M53. Echt super! Heel makkelijk te vinden ook.

Ik ben alweer vergeten wat ik precies allemaal heb gezien..
      in ieder geval:
      M81/82
      M52
      M53
      M3
      M37/38
      M64
      M104
      NGC4565
      NGC2392
      M97
      M44
      NGC2264 Christmas tree cluster (die is LEUK!) Niets te zien van de cone nebula en de fox fur nebula die er achter liggen trouwens...

en nog wat meer...

(trouwens nog bijna een hert aangereden op de houtvesterweg )
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Het was een mooie avond in Kootwijk, ik heb niet zoveel gezien als Steem en Ionize (alleen M13, M51 en saturnus), maar dat mag de pret niet drukken. Ben erg veel tijd kwijt geweest met het zoeken naar M65,66 en M84,86 (die overigens meer ervaren collega's uit Amersfoort ook niet konden vinden ik heb echt een Red-dot-finder nodig denk ik). Nog wel een schetsje gemaakt van M13 en wat foto's en een filmpje van Saturnus). Een minpuntje vond ik wel het stof boven de parkeerplaats gisteren-avond (zie ook bijgevoegde foto waarop je het stof duidelijk in de lucht ziet hangen), het dringt werkelijk overal in door, de apparatuur m'n kleren en mijn neus (dat laastste is minder grappig aangezien ik daar allergisch op reageer merk ik nu, rode ogen en een verstopte neus). Als de luchtvochtigheid hoger is heb je hier minder last van in Kootwijk, maar gisteren-avond was het wel heel erg. Nog bedankt voor de gevulde koek Steem ik was er wel aan toe. Ik hoop dat we niet te veel hebben gestoord met licht bij het opruimen toen jullie nog bezig waren.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
          Ik hoop dat we niet te veel hebben gestoord met licht bij het opruimen toen jullie nog bezig waren.
          Ach, met je handen voor je ogen en je rug naar de koplampen toe viel het best mee. Je hebt ons vast zo zien staan!

Mijn waarneemlijstje is ook niet zo indrukwekkend, maar het was in ieder geval wel gezellig:

M51
          M13
          M3
          Leo triplet
          Spoelnevel
          Whale Galaxy
          M108
          Uilnevel
          Sombrero, prachtig te zien met weer de stofband!
          M35
          M37
          M38
          M81
          M82

En nog wat ondefinieerbare vlekjes in Virgo
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ah sterrenkijker! dus zo zie je er in het licht uit
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Argh! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kreeg maar ik klikte de tab weg met mijn verhaal. Nog maar eens dan.

Gister verscheen Roel iets eerder voor de deur zodat we mooi op tijd aan kwamen op de parkeerplaats. Niet alleen de verwachtte Robbert (Ionize) stond er maar ook Sterrenkijker met 3 andere lieden van de Amersfoorste sterrenwacht. Na kennismaken de spullen op gezet en lucht checken.

Ik heb de seeing een stuk beter meegemaakt bij Kootwijk, maar het was toch redelijk donker en sowiso een heel pak beter dan Klarenbeek vorige week.

Om te kijken of mijn zoeker recht genoeg stond te beginnen met M44. Ik blijf het ondanks zijn grootte toch ook best een leuk object vinden via de telescoop, en de bolhoop werd ditmaal opgeleukt door een heldere meteoor in mijn beeldveld.

Verder naar links vinden we in de Leeuw het Leo triplet. Een tweetal messiers, M65 en M66, gepaard met NGC3628 in één beeldveld. Opvallend was de helderheid van de stelsels, zeker in het begin van de avond. De NGC was helderder dan ik hem ooit heb gezien, en er was veel meer detail, met name in vorm, te zien.

Verrast door de helderheid was het logische vervolg om Bode's nevels, ofwel M81 en M82 te bekijken in Ursa Major te bekijken. Ook hier viel op hoe helder het zicht was, maar tijdens het waarnemen van deze stelsels werd het zichtbaar minder. Na een kwartier meen ik toch echt een duidelijk verschil te hebben gezien. Gelukkig kon ik de eerste paar minuten ruim genieten en was er duidelijk een diagonale stofband te zien in M82 en hintte M81 naar veel meer dan anders. Later hebben we deze stelsels nog geprobeerd via de verrekijker maar dit lukte alleen Roel.

Aangespoord door het feit dat ik de voermannetjes (M35, M36 en M37) zo makkelijk op de foto kreeg, wou ik wel eens zien wat voor een resultaat ik door de zoeker kreeg. In het vervolg moet het vinden van deze bolhopen een makkie zijn, want ze zijn duidelijk te vinden via de zoeker. M37 blijft de mooiste gezien zijn formaat ten opzichte van de andere twee, en het feit dat ze zoveel sterren telt met vrijwel dezelfde schijnbare magnitude.

M104 is leuk en ook best makkelijk te vinden. Trek de twee bovenste sterren van Corvus één maal door richting Spica, en dan van daaruit nogmaals in een hoek van 90 graden naar boven richting Virgo. M104 word je aangewezen door een drietal heldere sterren en is zodoende niet makkelijk te missen. Het stelsels zelf was dan wel redelijk zwak, maar wel helder voor zo'n ragfijne streep. De stofband was netwel/net niet te zien, maar deze heb ik in ieder geval zéker in Roels kijker gezien. Mooi!

Weer wat meer terug naar het zuid-oosten had ik twee messiers op het oog in Coma Bernices, te beginnen met M64, de Black Eye Galaxy. Waarom herrinner ik me niet, maar ik heb hier heel weinig tijd aan besteed terwijl hij heel helder en mooi is van wat ik me er van kan herrinneren. Snel weer dus.

M53 en het onzichtbare NGCtje! In Coma Bernices bevind zich ook M53, een open bolhoop met vlak ernaast NGC5053. M53 zelf is érg mooi, en naar mijn smaak zelfs mooier dan M3, een echte aanrader dus! De NGC was gewoon niet te zien en blijkt ook véél diffuser dan M53. Zo te zien net iets te veel voor onze kijkers alhoewel ik hem eerlijk gezegd nog zwakker had verwacht.

Na de pracht en frustratie van M53 door naar M3. Dan valt het verschil best wel op, maar niettemin is M3 een mooi en heldere! bolhoop.

Dan restte mij nog 3 Messiers in Ursa Major die ik altijd al heb willen vinden. M101 was de eerste en daar zag ik de redelijke moeilijkheid van het stelsel. Ik kan me voorstellen dat dit grote, ronde maar heel diffuse stelsel snel weg valt in lichtvervuiling. Gelukkig staat ze nu hoog en vormt dus voor Kootwijk een niet al te grote uitdaging.

De laatste twee stelsels doe ik even tesamen. M108 en M97. liggen dicht bij elkaar, maar in eerste instantie zag ik alleen M108. Roel hielp met met het orienteren naar waar M97 stond en zo had ik ze alsnog in 1 beeldveld. Beide zwak, maar wel weer in de pocket!

Tegen half 1 gingen we weer naar huis, want vandaag was er week werk aan de winkel. Geslaagde avond, lekkere koek!
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Goed dat je uitgebreid gebruik gemaakt hebt van de heldere avond, het is nu al weer aan het betrekken. Het valt mij op hoe makkelijk jullie die objecten weten te vinden, kan ik een keertje bij jullie in de leer ?

Commentaar

1. Pocket Sky Atlas
                  2. Veel aanklieren
                  3. Gewoon doorgaan
                  4. Gevulde koek

Volgende keer wil ik best helpen, maar ik gebruik Roel weer, en Roel gebruikt Nop en Nop gebruikt Roel en mijn werkgevers gebruiken mij. En zo helpen we elkaar.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ZIE IK DAAR EEN STRIJKZITHULP?
                    Die heb ik ook sinds vandaag! Bevalt ie sterrenkijker?
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het is toch gewoon een kwestie van de kaartjes goed te lezen en dat toe te passen op datgene wat je ziet.En de lijnen zien,hé!
                      (...zei hij die nog geen minuut door een fatsoenlijke telescoop heeft gekeken)
                      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Leuke avond geweest als ik het zo hoor! En veel gezien dus. Ik heb weer inspiratie opgedaan

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                          ZIE IK DAAR EEN STRIJKZITHULP?
                          Die heb ik ook sinds vandaag! Bevalt ie sterrenkijker?
                          Heb ik ook hoor! Ik vind hem wel fijn voor die twee keer dat ik hem gebruikt hebt. Roel heeft hem in zijn oude kadett liggen. Geef terug!
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

mooi verhaal steem, kan ik me goed in vinden.. kleine correctie, m97 is geen stelseltje maar uilnevel :P

Commentaar

En hoe moet ik nu strijken dan, Steem??

En M44 is een open sterrenhoop, geen bolhoop. Moeha!
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X