Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Gees, 14 april 2007 (Met schetsen!)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Gees, 14 april 2007 (Met schetsen!)

Vanwege een familieweekendje was ik de afgelopen dagen in Gees, naast Coevorden. Ik dacht: Drenthe, ik dacht: donker, ik dacht: scoop mee.
    Dus ging de Skywatcher 150 mm Newton op EQ-3 mee in de kofferbak.
    Al snel na aankomst op het bungalowpark ben ik een rondje gaan lopen om een goede spot te vinden voor de nacht. Het zag er namelijk naar uit dat het best eens helder zou kunnen worden... Die heb ik gevonden in een weiland naast een stil weggetje. Vrij zicht rondom en door de droogte van de afgelopen periode was de ondergrond keihard.

Om 22.30 ben ik met mijn spulletjes naar de waarneemplek gegaan om de familie een blik op Saturnus, M13 etc. te laten werpen. Natuurlijk veel ohh's en ahh's, maar ik kon eigenlijk niet wachten tot ze weer weg waen en ik lekker in mijn uppie kon gaat schetsen want het was me daar een partij donker! Kootwijk is er niks bij! Ook de zuidelijke horizon was stikkedonker en de Raaf was direct goed te zien. Ik ben er goed voor gaan zitten en heb die nacht genoten van de beste waarneemnacht van dit jaar tot nu toe. Grensmanitude minstens 6 en dat ondanks wat heiige plekken.

Ontzettend veel gezien, teveel op op te noemen, daarom hier wat hoogtepunten.

M65, M66, NGC3628
    Het leo triplet was zeer goed te zien, ook voor NGC3628 was perifeer kijken niet nodig. (zie schets)

M94
    Helder! Een face-on sterrenstelsel met een zeer heldere puntvormige kern. Daaromheem een snel in helderheid afnemende ronde vlek. Het leek wel een bolhoop! (zie schets)

M108
    Langgerekte veeg. De kern is iets helderder dat de rest, met een opvallend sterretje in het midden van het stelsel. (zie schets)

NGC4656
    Tijdens een waarneming van NGC4631 (Whale Galaxy) is perifeer ten zuidoosten van dit stelsel een andere edge on te zien! Te zien als een langgerekte veeg met een zuidwest-noordoost orientatie. Erg leuk, hij was me tijdens de vorige observatie van NGC4631 totaal niet opgevallen. En dat terwijl ik deze keer met een veel kleinere telescoop keek. Wat een donkere hemel al niet kan doen!

NGC4494
    Precies ten westen van NGC4565 zichtbaar als een enigzins ovaal vlekje met een heldere puntvormige kern. De twee zijn tegelijkertijd te zien in mijn 20 mm Plossl!

En dan het toetje van de avond:
    M104 - Sombreronevel
    WOW!!! Na drie keer proberen op één avond eindelijk de stofband gezien! Het stelsel heeft een vliegende schotel-achtige vorm met een zeer heldere kern en jawel, een donkere stofband aan de noordkant. Bij perifeer waarnemen was ie net waarneembaar. Yes yes yes!!!! (zie schets)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooie schetsen Roel!
    Ach ja, Drenthe... Ik heb overigens in mijn achtertuin precies naar dezelfde objecten gekeken. Ik werd bijkans gek van al die stelsels in de Coma-Virgocluster. Bijna niet meer te doen om er achter te komen wat wat is. Alleen dat tekenen, dat gaat mij niet best af. Maar ik bewonder je vaardigheden!
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Die tweede schets Roel! Prachtig man, net een foto!

Commentaar

Heel mooie schetsen zeg! Het moet leuk zijn om onverwacht op een donkere plaats zoveel te kunnen waarnemen. Je bent die ochtend waarschijnlijk met een big smile gaan slapen
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Heel fijn hier in drenthe. lekker donker als je nog eens in de buurt bent kom dan gerust langs roel, dan kan je mij nog wat leren.....
          Bynolyt Bynostar SPN130-900
          2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Roel je bent echt goed bezig. Keep up the good work!!

Ik blijf je schetsen bewonderen en vooral als ik erbij nadenk dat deze met een 6'' telescope gemaakt zijn. Wat voor atlas gebruik je trouwens?
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Leuk verslag Roel! Vorige keer was de sombrero niet zo´n succes, maar bij donkere hemel zie je dat het wellicht het mooiste stelsel is dat je kunt zien! Echt een sieraadje aan de hemel. Leuk ook dat je nog even de laatste restjes winter op papier hebt gezet. Binnenkort Hyperion eens lief aankijken of we een tentje in zijn tuin mogen zetten
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Fraaie tekeningen!

Commentaar

Mooie schetsen Roel, het maakt toch wel verschil of je op een echt donkere plek staat zeg.

Commentaar

Schetsen

Hoi Roel,

Prachtige schetsen! Ik reageer een beetje laat, druk met mijn nieuwe baan (ik werk namelijk niet meer voor Polaris...)

Maar, ga vooral door!!! Welke potloden gebruik je?

Groet,

Fred (Hissink)
                    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Roel, compliment.

Deze objecten bekijk ik de laatste tijd regelmatig, maar ik kom er steeds maar niet toe om ze te tekenen. Jammer.

Jij doet dat gewoon wel. Klasse.

detail: M94 staat in Canes Venaticorum (niet in Canis Minoris)
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                      X