Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Politie op de Veluwe!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Politie op de Veluwe!

Hallo allemaal,

Op donderdag 12 april ben ik naar de Veluwe gegaan om te gaan waarnemen. Zoals altijd negeerde ik het "Verboden toegang na zonsondergang" bord. Maar...

Rond half een komt ineens een auto aangereden op de parkeerplaats in het bos waar ik aan het waarnemen was. Het was een politieauto. Deze rijdt even een rondje om de rest van de parkeerplaats te inspecteren en komt dan terug en stopt bij me. Er stappen twee agenten uit.
    "Zo meneer, aan het sterrenkijken?" vraagt de mannelijke agent. "Ja agent" zeg ik toch enigszins onder de indruk van het feit dat hij doorheeft wat ik aan het doen ben. "U mag hier eigenlijk niet komen nu. Er staat een bord aan het begin van de weg dat het hier verbode toegang is na zonsondergang" zegt de agent. "Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar van op de hoogte ben" stamel ik. "Weet u misschien een plek in de buurt waar ik wel mag komen 's nachts?" voeg ik er aan toe. "Alle parkeerplaatsen in het bos zijn verboden 's nachts. Maar we komen even controleren of er niemand rotzooi trapt. Zo te zien doet u dat niet dus om u nu weg te sturen of te bekeuren is ook niet nodig. Ik denk dat mijn collega's dat ook niet zouden doen hoor." Opluchting.
    "Ehrm wilt u misschien Saturnus even zien?" "Nou, dat klinkt best leuk." Ik op Saturnus richten. Zodra ik een ander oculair wil pakken (het 7 mm oculair) richt de agent zijn oogverblindende witte zaklamp op mijn oculairs. "Bedankt" weet ik eruit te persen.
    Saturnus doet zijn werk als altijd. Ze zijn erg onder de indruk. Met een "Nou, bedankt he!" van hun kant stappen ze weer in de auto. Nee, JULLIE bedankt denk ik nog. Geen bekeuring op zak maar wel weg donkeradaptatie.

De moraal van het verhaal is denk ik dat er inderdaad gecontroleerd wordt daar 's nachts. En ik denk dat als het aantal bezoekers beperkt blijft en de overlast (zowel qua rotzooi als qua lawaai voor de dieren, want dat zeiden die agenten ook nog) ook men best eens een ooge dicht wil knijpen. Maar toch uitkijken geblazen!

Groeten, Teus
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Dank voor de info Teus!
    Eigenlijk vind ik het goed nieuws. Het is natuurlijk een wereld van verschil met de 'andere kant' van de weg. Daar zou ik trouwens als politieagent niet DURVEN komen.
    Maar de crux is inderdaad: netjes houden.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop,

Wat bedoel je precies met de 'andere kant' van de weg? En met niet DURVEN komen?

Teus
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Goed verhaal zeg!

Vooral ze effe imponeren met Saturnus, daar zullen ze het wel de hele avond nog over gehad hebben :-)

en denk dat de meeste sterrekijkers toch wel onschadelijk zijn voor hun omgeving.

veel lawaai maken we niet, ja mss sommige volgmotors een beetje, en af en toe een oh en een wow.

--------
        : she's a witch?
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Een paar maanden geleden waren we daar met een man of tien ofzo. Ik denk niet dat de politie dat zou tolereren...

Teus

Commentaar

Goed om te horen dt er politie komt, en al helemaal dat ze niet moeilijk doen tegen astronomen!!!

10 maart jl. was ik met Steem, Roel en Bert aan het observeren toen er tuig in een Suzuki aan kwam rijden. Die waren er alleen om rotzooi te schoppen en het is dus goed om te weten dat de politie er aanwezig is om dat te voorkomen. Denk wel dat we ons er gedeisd moeten houden, dus geen muziek, harde stemmen e.d. maar gewoon rustig genieten van de sterrenhemel.
            Gisteravond stond ik zelf in Brabant op m'n vaste plekkie, toen een boer z'n land ernaast ging ploegen (om elf uur 's avonds, met groot licht...). Gelukkig ken ik de beheerders/clubleden van het terrein waar ik op sta, dat van een modelvliegclub. Ze zijn blij dat ik er regelmatig sta omdat het rotzooischoppers op afstand houdt, ik ben blij omdat ik dankzij hun vereniging een prima stekkie heb, compleet met bankjes en windscherm! Bovendien weet die boer ook wie ik ben en is de politie via via ook op de hoogte. Kortom, astronomen die het netjes houden halen meer uit hun hobby en de locaties waar ze waarnemen!

Vanavond Veluwe? Ik wel!
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven
              Nop,

Wat bedoel je precies met de 'andere kant' van de weg? En met niet DURVEN komen?

Teus
              Die fijne ************-ontmoetingsplaats langs de A1 waar je tussen de vrijende stelletjes en autokoplampen je poolzoeker moet uitlijnen.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Die fijne ************-ontmoetingsplaats langs de A1 waar je tussen de vrijende stelletjes en autokoplampen je poolzoeker moet uitlijnen.
                Hmmm volgens mij gaf een van de agenten een route beschrijving naar een parkeerplaats aan de andere kant van de A1. Ik wilde daar eens gaan kijken maar ik denk dat dat de plek is die jij bedoelt. Mij niet gezien dus...

Thanks, Teus

Commentaar

Politie is wat toleranter dan een boswachter/jachtopziener in dit soort gevallen denk ik, maar ik verwacht ook niet dat zij heel moeilijk zullen doen. Die plek bij de veluwe word overdag veel bezocht, dus als 'natuurlijke' plek is het van een minder groot belang dan in de buurt van een reservaat. Zij hebben er natuurlijk ook liever sterrenkijkers dan herrieschoppers. Want dat tuig wat toen op kwam dagen daar kan je de strot wel omdoen.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Denk ik ook een goede reden om de politie daar te vriend te houden; misschien gaan ze het wel op prijs stellen als we doorgeven wanneer er echt gajes is daar, zoals we die avond zagen.
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      waar je tussen de vrijende stelletjes en autokoplampen je poolzoeker moet uitlijnen.
                      En daar moet je normaal gesproken vrij diep voor bukken...

Mooi verhaal Wouter, maar ook wel geruststellend. Zouden ze ook zo coulant reageren als er ipv n persoon met kijker een stuk of vijf auto's en even zo veel telescopen staan opgesteld...? Gelukkig (of eigenlijk helaas) komt dat niet zo heel vaak voor.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Tsja, ze zullen het geen prettig idee vinden dat de club die daar met regelmaat komt aangroeit tot een waar telescopenpark, met een man of 25 daar tussen door krioelend...

Natuurlijk weten wij dat dat niet zo'n vaart zal lopen, maar als de volgende keer dezelfde agenten komen en we zijn al met 5-10 man (wat wl kan voorkomen) dan wekt dat al snel zo'n indruk.
                        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Misschien is het tijd eens te informeren bij de politie en/of de boswachter. Wie weet zijn ze er voor te porren om wat mensen ontheffing van het verbod te geven. Geen idee in welke vorm dat geregeld zou kunnen worden maar je weet nooit.

Teus

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven
                            Misschien is het tijd eens te informeren bij de politie en/of de boswachter. Wie weet zijn ze er voor te porren om wat mensen ontheffing van het verbod te geven. Geen idee in welke vorm dat geregeld zou kunnen worden maar je weet nooit.

Teus
                            en aan de andere kant, als je nee op rekest krijg dan is het ook echt afgelopen. Mocht er dan een controle komen (en die kans is dan veel groter), dan wordt je pertinent weggestuurd...
                            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Inderdaad, ik vind dat we hier maar niet te veel ruchtbaarheid aan moeten geven.

Commentaar

Werken...
                              X