Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnames Roel 11 april 2007 Klein Amsterdam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• AtodaZ
    antwoordde :
    Ik heb met genot gelezen Roel!

Ik heb zelf jammer genoeg nog niet de kans gehad om edge on stelsels te bekijken.

Laat een reactie achter ::

• Ionize
    antwoordde :
    klinkt goed roel, had het even laten weten, dan was ik meegegaan (heb trouwens nu vleugelmoeren ter collimatie)!

Ben benieuwd naar je schetsen

Laat een reactie achter ::

• Roel
    started a topic Waarnames Roel 11 april 2007 Klein Amsterdam

Waarnames Roel 11 april 2007 Klein Amsterdam

Omdat niemand naar Kootwijk wilde en het bloed kruipt waar het niet gaan kan ben ik gisteren zo rond 22.00 uur toch maar naar Klein Amsterdam gereden. Ik wilde mijn omgebouwde Dob-montering testen en wat schetsjes maken van die leuke edge onnetjes die ik zondagavond al had gezien. Zondagavond was de transparantie nogal beroerd, maar vanavond zag het er beter uit. Bij aankomst bleek het beter te zijn dan zondag. Niet top, maar toch aanzienlijk transparanter.

De Dobmontering werkt super (later in het zelfbouwgedeelte hierover meer) en mijn intergalactische vriendjes waren al snel gevonden.

NGC 4565: Een prachtige edge on in het sterrenbeeld Coma. Zeer heldere kleine kern met lange smalle uitlopers. Een zwak sterretje was juist zichtbaar net ten westen van de heldere kern. Erg fraai! (schets gemaakt, volgt later)

NGC 4631: Weer een edge on, maar dit keer in Canes Venatici en wat egaler in helderheid. Een lange smalle veeg, helderder dan NGC 4565, maar toch minder spectaculair. Ook bij dit sterrenstelsel zag ik een sterretje net te westen van de kern. (schets gemaakt, volgt later)

M104/ Sombreronevel: Had er meer van verwacht. Een klein sigaarvormig vlekje (wel helder) zonder details in de 25mm Possl, maar in de 9mm Plossl kreeg ik het idee dat de zuidwestzijde wat scherper begrenst was. Geen stofband gezien. Ten westen ervan staat een opvallend sterrengroepje dat een miniatuurversie van het sterrenbeeld Pijl lijkt. Hij wijst precies naar M104. Vooral die combinatie in één beeldveld was erg mooi om te zien. (schets gemaakt, volgt later)

M51: WOW Beter dan ooit! Stond erg hoog aan de hemel. Bij perifeer kijken en duwtjes tegen de telescoop waren twee strepen te zien aan weerzijden van de helderste vlek: spiraalarmen!! De "brug" was wederom niet zichtbaar (vraag me af of dat haalbaar is met een 20 cm) maar dat mocht de pret niet drukken. Een plaatje! (schets gemaakt, volgt later)

NGC 3242/ Ghost of Jupiter: Ontzettend laag in de prut, maar goed zichtbaar als een opvallend helder klein blauwachtig bolletje, net Uranus. Geen details, zelf niet bij 200x

M97/ Uilnevel: bijna in het zenit, dus lastig te vinden met de Dob. Toch in beeld weten te krijgen, maar niet meer dan een erg egaal grijze ronde schijf tussen de sterren. Redelijk groot, maar geen details gezien.

Het liep al tegen middernacht en omdat ik er weer vroeg uit moest vanochtend, ben ik maar weer gegaan. Twee vruchtbare uurtjes, al zeg ik het zelf!
Werken...
X