Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zondagavond 8 April, Klein Amsterdam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zondagavond 8 April, Klein Amsterdam

Ja, ook ik was present op zondagavond 1e Paasdag om intergalactische paaseitjes te zoeken. Samen met Nop, Steem en Ionize op de mooie verharde waarneemplaats met vrij zicht rondom in Klein Amsterdam/Voorst.

De avond begon met vreseijke heiigheid maar een seeing die op momenten uitstekend was. Saturnus was prachtig te zien met vier maantjes waaronder één zwak exemplaar vlak bij de noordkant van de planeet. Mooi!

Het werd iets transparanter, maar echt helder zou het die avond niet worden. Sterrenbeeld Raaf was nog juist met het blote herkenbaar, maar dan had je het wel gehad. Jammer, want de plek op zichzelf is echt goed!

Mijn objectjes van die avond:

M42 - misschien voor het laatst dit seizoen..
    M3 - Door de 6mm bijna helemaal opgelost, door Nops C11 helemaal!
    M104/Sombrero - sigaarvormig klein vlekje, geen detail vanwege de prut en de lage stand
    M51 - In het zenit, kleine hint van spiraalarmen, maar niet spectaculair.
    NGC 4565 - MOOI!! Edge on. Heldere kern met zeer lange, dunne uitlopers. Eentje om bij kraakheldere lucht nog eens op te zoeken.
    NGC 4656 - Tip van Nop (lees: zijn orgastische kreten trokken mijn aandacht) Wat een plaatje! Mooie edge on, helderder dan 4565 maar met minder duidelijke kern.
    M97, Uilnevel - Redelijk heldere planetaire nevel, best groot. Zichtbaar als een grote ronde vlek, egaal in helderheid.
    NGC3242/Ghost of Jupiter - Bedankt voor tip, Harro. Erg laag, maar helder planetairtje. Klein blauwig watje, deed me heel erg aan Uranus denken ipv aan Jupiter.
    M13 - Tja, M13, he?

Woordspeling van de avond: Tuurtalent
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Re: Zondagavond 8 April, Klein Amsterdam

Origineel geplaatst door Roel
    blablabla Jackerdijack....

Woordspeling van de avond: Tuurtalent
    Tuurtalent.. met of zonder kleurfout?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
    X