Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag zondag 8/4, Voorst/Klarenbeek

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag zondag 8/4, Voorst/Klarenbeek

Wat een avond! De dag begon al goed met het pimpen van m'n newton. Door Roel geflocked, gecollimeerd en niet te vergeten een nieuwe focusser van TS. Iedereen die niet al te veel geld wil uitgeven maar de plastic focusser op z'n instapmodelletje zat is, TS heeft een fijne "full-metal" newton focusser voor rond de 30 euro. Een echte aanrader! Tevens voor het eers de Baader Skysurfer III red dot finder gebruikt. Heerlijk zo'n RDF, het maakt het orienteren een stuk makkelijker (wandelende sterrenatlas Nop dichtbij helpt ook een hoop trouwens :P )

Rond 21.15u een last minute change doorgekregen van Roel.. Het wordt tóch Klarenbeek i.p.v. Kootwijk. 21.30u aankomst op een mooi verhard doodlopend straatje, uitkomend op een beekje en fietspad. Windstil, slechts wat rook van paasvuren en een dunne streep nevel op de horizon. Seeing lijkt heel goed te zijn, sirius flikkert nagenoeg niet.

15 minuten later komen ook Nop, Roel en Steem aangereden terwijl mijn newton al staat af te koelen. Collimatie gechecked, RDF uitgelijnd op Venus en we gaan beginnen.

Saturnus, WOW! Zoveel detail en contrast heb ik nog nooit gezien! Met de 12mm kellner is de cassini-scheiding zichtbaar (ontmaagding!!!!) en de noorderlijke wolkenband. Zeer scherpe ringschaduw tekent zich af op de bol, en van de bol achter op de ring. 3 maantjes gezien. Seeing redelijk goed, bij vlagen slecht - zeer goed. De 6mm wide van Roel geeft nog meer detail prijs. Zelfs mijn 4mm kellner op 2x barlow (510x vergroting!) krijgt de bol nog redelijk scherp, maar het is duidelijk dat ik nu over de max ben.

We hebben deze avond zo veel gezien dat ik een opsomming maak met bij sommige objecten een kleine beschrijving.

Orion
    M42 ,ik heb er wel eens meer detail in gezien, trapezium tekent zich duidelijk af

Perseus
    NGC869/884, Dubbelcluster

Kreeft
    M44, Beehive cluster
    M67, open cluster

Ursa Major
    M81/82, duidelijke galaxies, M81 geeft zelfs bij hoge vergroting wat donkere stofbanden weer. Mooie heldere kern in 82.
    M51, met begeleider NGC 5195
    M63, Sunflower galaxy, niet veel meer dan een dun sigaartje, zwak
    M97, Uilnevel, geen detail, slechts een wazig vlekje

Coma Berenices
    M3, globular cluster, lichtsterk, ik krijg helaas geen sterretjes opgelost in de cluster die zich in de dob van roel en de C11 van Nop wel laten zien.
    M64, Black eye Galaxy, redelijk heldere kern, boven de kern lijkt de schijf helderder te zijn dan eronder.

Leo
    M66/65/NGC3628, Leo triplet, 65 en 66 zijn heel helder, en staan duidelijk onder dezelfde hoek, NCG3628 is veel zwakker en tekent zich af als een dunne platte sigaar.
    Virgo cluster, door de cluster heen glijdend denk ik vaak een aantal kleine "pluisjes" te zien. Zeer zwak allemaal en geen enkel detail. Slechts zichtbaar door ernaast te kijken.
    M104 Sombrero galaxy, redelijk helder, heldere kern, geen stofband gezien.

Hercules
    M13, mooie bolhoop, meer detail dan in M3, aantal sterren aan de rand lossen op.

Rond 0.00 uur werd het snel kouder en winderig. De bewolking op de horizon trekt verder op. Tijd om naar huis te gaan.

Al met al een heel vruchtbaar avondje, en met hulp van alle mannen een hoop kunnen vinden.

Owja, Steem, die kleurfout valt best mee hoor :P
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Afgelopen donderdagavond (samen met Guus) en zaterdagnacht waargenomen, beide keren onder zeer transparante condities, hoewel het donderdag erg vochtig was.
    Donderdag was de seeing zeer goed, saturnus was met de C9,25 een droom, bij 450x de cassinischeiding geheel rondom zichtbaar als een fijne zwarte lijn, en we verbeeldden ons zelfs in de wolkenband iets van structuur te zien. Verder een aantal bekende objecten als M51, M42, M64 en 4565 waargenomen, o.a met grote bino's die door Guus worden getest.

Zaterdagnacht alleen van 12 tot 2 uur waargenomen. Het was zeer helder (en zeer koud), en ik heb een flinke reeks galaxies waargenomen in Coma en Virgo.
    Saturnus was nu knudde, heel slechte seeing.
    NGC 4559; vlekkige kern
    4565: edge on, heel erg mooi, een ronde kern met lange uitlopers, die bij
    180x het halve beeldveld vulden. Perifeer iets van een stofband te zien,
    very impressive!
    4489: (center of the Coma cluster): heel vaag vlekje
    4491: vlekje
    4725: heldere sterachtige kern
    M53: mooie bolhoop, rand opgelost, in de kern een aantal sterren te zien.
    5053; een ware uitdaging, bij 180x een paar zwakke sterretjes te zien.
    M66, M65, NGC 3628: het leeuwentrio. In 3628 bij 180x iets van een stofband
    te zien.
    4754 en 4762, in een beeldveld
    In dat gebied erg veel galaxies te zien, ik heb geidentificeerd: 4694, 4660, M60, 4608, 4596, 4638, M59, M58, 4654, 4639, M91, M88, M86, M84, 4438 + 4435 (the Eyes), M100.
    M64 (Black eye): stofband mooi te zien.
    M51: brug niet te zien, wel aanzet van spiraalarmen.
    Epsilon Lyra, Ringnevel (centrale ster niet gezien, stond nog laag).
    M3: prachtige bolhoop, tot in de kern opgelost.
    Twas weer een mooie ervaring.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Afgelopen donderdagavond (samen met Guus) en zaterdagnacht waargenomen, beide keren onder zeer transparante condities, hoewel het donderdag erg vochtig was.
      Donderdag was de seeing zeer goed, saturnus was met de C9,25 een droom, bij 450x de cassinischeiding geheel rondom zichtbaar als een fijne zwarte lijn, en we verbeeldden ons zelfs in de wolkenband iets van structuur te zien. Verder een aantal bekende objecten als M51, M42, M64 en 4565 waargenomen, o.a met grote bino's die door Guus worden getest.

Zaterdagnacht alleen van 12 tot 2 uur waargenomen. Het was zeer helder (en zeer koud), en ik heb een flinke reeks galaxies waargenomen in Coma en Virgo.
      Saturnus was nu knudde, heel slechte seeing.
      NGC 4559; vlekkige kern
      4565: edge on, heel erg mooi, een ronde kern met lange uitlopers, die bij
      180x het halve beeldveld vulden. Perifeer iets van een stofband te zien,
      very impressive!
      4489: (center of the Coma cluster): heel vaag vlekje
      4491: vlekje
      4725: heldere sterachtige kern
      M53: mooie bolhoop, rand opgelost, in de kern een aantal sterren te zien.
      5053; een ware uitdaging, bij 180x een paar zwakke sterretjes te zien.
      M66, M65, NGC 3628: het leeuwentrio. In 3628 bij 180x iets van een stofband
      te zien.
      4754 en 4762, in een beeldveld
      In dat gebied erg veel galaxies te zien, ik heb geidentificeerd: 4694, 4660, M60, 4608, 4596, 4638, M59, M58, 4654, 4639, M91, M88, M86, M84, 4438 + 4435 (the Eyes), M100.
      M64 (Black eye): stofband mooi te zien.
      M51: brug niet te zien, wel aanzet van spiraalarmen.
      Epsilon Lyra, Ringnevel (centrale ster niet gezien, stond nog laag).
      M3: prachtige bolhoop, tot in de kern opgelost.
      Twas weer een mooie ervaring.
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Re: Waarneemverslag zondag 8/4, Voorst/Klarenbeek

Origineel geplaatst door Ionize
        Ursa Major
        M81/82, duidelijke galaxies, M81 geeft zelfs bij hoge vergroting wat donkere stofbanden weer. Mooie heldere kern in 82.
        Ik denk dat je dat eerder andersom bedoelt.

Mooie verslagen om te lezen, ik heb er van genoten!
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
        X