Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus met maantjes 30 mrt 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus met maantjes 30 mrt 2007

Gisteravond was het in Drenthe redelijk goed. Natuurlijk een maan die erg veel stoorde maar ik heb de dob toch naar buiten gebracht om eens naar Saturnus te kijken. Dit keer met de bedoeling eens heel bewust de maantjes te observeren.
    Nu dat viel niet tegen. Integendeel: met behulp van Stellarium heb ik de volgende maantjes kunnen identificeren, van west naar oost:
    Iapetus
    Titan
    Rhea
    Thetys
    Dione
    Enceladus
    Hyperion
    Met name die laatste doet mij erg goed
    Van Mimas ben ik niet zeker. Mogelijk dat ik die aan het begin van de sessie gezien heb, voordat ik een en ander ben gaan checken bij Stellarium, maar later op de avond zeker niet meer. Hij zou toen net onder de noordoost kant van de ring hebben moeten zitten. Eerder op de avond stond die iets verder verwijderd. Het kan dus wel maar ik heb hem toch maar niet in het rijtje gezet.
    Ook Enceladus was lastig. Deze was aan het begin duidelijker te zien dan later, maar was te volgen en bleef daarom zichtbaar.
    Hyperion stond een heel eind oostelijker. Deze is de lichtstzwakste van de rij maar was vreemd genoeg toch duidelijk te zien als je maar perifeer keek.
    Voor de duidelijkheid, gezien door het oculair van een newton: noordelijk is onder, oostelijk is rechts, westelijk is links en zuidelijk is boven.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Jammer dat je het niet getekend hebt. Toch mooi verslagje, heb ik ook nog eens een uitdaging op saturnus.

Commentaar

Werken...
    X