Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslagje en een first light

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslagje en een first light

Gisteren heb ik de 90mm F10 skywatcher refractor mogen ontvangen die ik heb besteld bij TS. En dit is voor mij een primeur.....met super-seeing een nieuwe telescoop ontvangen!

's Avonds de telescoop opgebouwd (toen wist ik natuurlijk nog niet dat de seeing zo goed was) en uitgelijnd. En toen het donker was gaan kijken.

Eerste object was saturnus. WOUWWW! Bij 180x was hij echt supermooi! Een gelige planeet stak af tegen de wittere ringen.... Cassini was duidelijk en constant als een lijntje te zien, meer naar de planeet toe werdt hij wat minder duidelijk maar hij was daar met vlagen ook te zien. De zuidelijke equatoriale wolkenband was duidelijk en ook constant te zien en meer naar de zuidelijke pool toe was de planeet duidelijk donkerder van kleur. De schaduw van de planeet op de ringen was ook goed te zien.

Wow wat een seeing! En dat bij een first light! Kleurfouten waren op saturnus trouwens vrijwel niet te zien. Ik had de ed80 ernaast staan en daar zag de planeet er wel wat witter uit dan in de 90mm. Als de ed80 er niet naast stond was het me niet opgevallen.

Hierna kwam onvermijdenlijk de maan. Bij een lage vergroting was er een klein blauw randje om de maan te zien, maar je moest er wel naar op zoek zijn, anders viel hij niet op. Bij 180x was het echt prachtig, ongekend veel details te zien! Ik was eigenlijk van plan om nog wat foto´s te gaan maken maar dat heb ik maar niet gedaan, zo mooi kon ik het toch niet op de foto krijgen! Bij deze vergroting was er wel een heel lichte blauwe kleur te zien, niet storend. Zelfs bij 257x hield de kijker zich goed! Een paar orgastische kreten klonken door de buurt en ik hoorde ergens een raam opgengaan...maar ik kon me niet inhouden! Zo had ik de maan nog nooit gezien!

Dit was echt een nacht die ik niet snel zal vergeten!

Re: Waarneemverslagje en een first light

Origineel geplaatst door SkyGuy
    Zo had ik de maan nog nooit gezien!
    Heb je geen vergelijking kunnen doen met de Maksutov?
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nee ik had de maksutof niet buiten staan, maar die heb ik nog niet vaak kunnen gebruiken op de maan. Die vergelijking komt nog

Commentaar

Gefeliciteerd met je aankoop. Je gaat hem zeker als guidescoop gebruiken?
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ja vraag ik me ook af, want als je al een 8cm kijker hebt, ga je er met een 9 cm niet echt op vooruit en wat betreft kleurafwijking zelfs achteruit.

Commentaar

Het word een volgtelescoop voor bij zijn 150mm Maksutov.

Nou Skyguy, nu nog een Skywatcher dob en de verzameling Skywatcher telescopen is praktisch compleet. Hoop dat je er veel plezier van hebt, en ben erg benieuwd naar de kleurfout door een f/10 achromaat. Veel plezier ermee in ieder geval.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Yep, het wordt een volgtelescoop. Op de foto zie je hem in de volgringen, Maar ik gebruik hem natuurlijk ook voor waar te nemen.

Op de foto is trouwens ook een samenstand tussen de maan en saturnus te zien. Het puntje links naast de maan is saturnus.

Commentaar

Werken...
              X