Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Dubbelster van de maand"; Beta Monocerotis

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Dubbelster van de maand"; Beta Monocerotis

Beetje haast, dus hierbij een cryptisch verslagje:

"Dubbelster van de maand februari", Sterrengids 1989.
    MiniTower is even kapot en het is helder weer, dus de 80ED buiten gezet. Snel, want er komen alweer wolken aan. Maan rond 75%.
    Met RDF en widefield oculair snel gevonden en al te splitten als dubbel.
    Met SPL 3 makkelijk te splitten in triple.
    Alledrie de componenten wit van kleur, meest oostelijke is de lichtzwakste.
    Voeg bestanden toe
    WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWANs, SPLs en SWAN

Goede tip!
    Het is n van de mooiste meervoudige sterren aan de winterhemel.

In het topic Dubbelstermarathon staat deze waarneming van 27 februari 2015 (120ED):

Beta Monocerotis – mooiste object van deze avond! Drievoudig en gemakkelijk te splitsen. De afstand A-B is 6,9", sterren B en C staan 3,0" van elkaar. Door de lage stand aan de hemel fonkelen ze in alle kleuren.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik heb hem in 2008 eens op de foto gezet met de C11 (dus gespiegeld beeld). Filmpje bewerkt met Registax.
      Voeg bestanden toe
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ja, is een hele mooie drie-voudige. Leuke schets.

Commentaar

Inderdaad een mooie triple, en goed te doen in een kleine telescoop.

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
          In het topic Dubbelstermarathon .......
          Heee, da's een mooi overzicht!
          WO ZenithStar 80 II ED op Guan Sheng AltAz mount | SW Equinox 120 ED op iOptron MiniTower Pro mount | WO oculairs: UWANs, SPLs en SWAN

Commentaar

Mijn observatie van 2016-02-02:

Beta Mon. - dubbelster - STF 919
            Op 85x in beeld genomen als blote-oog startpunt voor starhop naar nabijgelegen clusters.
            Het viel gelijk op dat dit een mooie gele dubbelster was.
            Bij nader bestuderen blijkt n vd sterren een liggend "8"je te zijn.
            Op 178x is het overduidelijk een driedubbel system.
            Een erg leuke toevallige vondst.
            Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
            Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
              Ik heb hem in 2008 eens op de foto gezet met de C11 (dus gespiegeld beeld).
              Volgens mij is jouw mooie foto juist een rechtopstaand en niet-gespiegeld beeld....

Commentaar

Ah, je hebt gelijk, ik wist niet meer dat ik hem gespiegeld had.
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Leuke tip, ga ik ook eens opzoeken.
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  Is aoibhinn liom na ralta.

Commentaar

...wat ik dan bij dezen zojuist heb gedaan Precies als in jouw schets, behalve dat ik maar n veldster om β Mon zag in plaats van vier. Dat zal ongetwijfeld komen door de matige transparantie en de bescheiden optiek die ik heb gebruikt: de 70/700 Skylux.
                    De rechter twee sterren stonden in mijn beleving wat dichter bij elkaar en waren best lastig te scheiden, eigenlijk een soort ∞. Maar bij vlagen van goede seeing kwamen ze soms los van elkaar. Een leuk drietal!

Commentaar

Leuk dat je hem ook gezien hebt Rem!
                      De omgevingssterren werden met name zichtbaar door zachtjes tegen de telescoop te tikken.
                      Waarschijnlijk heb jij ook meer last gehad van de maan denk ik.

Commentaar

Dat klopt denk ik, en bovendien staat het object boven de binnenstad van Leiden, dus dat helpt ook niet. Wat niet wegneemt dat het toch een heel leuk object is.
                        Hier is mijn ietwat basale schets.

Commentaar

Werken...
                        X