Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iridium satelliet of wat anders?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iridium satelliet of wat anders?

Gisteravond stond ik buiten in de tuin even de hemel te observeren. Toevallig zonder scoop aangezien ik niet zo heel veel tijd had..

Hierbij zag ik dus opeens een ster bewegen met ongeveer een magnitude van 4 5.. Hoe snel deze ging kan ik niet omschrijven maar iig een stuk langzamer dan een vliegtuig.. Mogelijk was het wel een vliegtuig maar ik zag dit object dan ook helemaal niet knipperen... De snelheid was constant en het tijdstip dat ik deze ontdekte was ongeveer 23:50 en bewoog zich richting het Oosten.. Deze bevond zich rond 23:58 en 00:02 exact bij Saturnus..

Is iemand dit object ook opgevallen?

Ik weet dat je bij HeavensAbove dit kan nakijken, maar bij mijn lokatie (Den Haag) en gekozen te hebben voor "Previous 48 hours" zie ik dit als enigste resultaat:

Search Period Start: 13:21, Sunday, 25 March, 2007
    Search Period End: 14:21, Tuesday, 27 March, 2007
    Observer's Location: Den Haag ( 52.0830N, 4.3000E)
    Local Time: Central European Summer Time (GMT + 2:00)

Date Local
    Time Intensity
    ( Mag) Alt. Azimuth Distance to
    flare centre Intensity at
    flare centre
    (Mag.) Satellite
    27 Mar 06:36:11 -0 57 198 (SSW) 31.7 km (W) -8 Iridium 6

Maar de enigste die ik dus zie is deze van 6:36 vanochtend..

Ik ben heel benieuwd wat dit geweest is. Is het mogelijk dat dit een transatlantische vlucht is geweest richting Duitsland waarvan de hoogte groter is dan normaal?
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Iridium flitsen gaan heel snel voor zover ik weet, dus dat zal het ook niet zijn geweest. En rond middernacht moet iets wel hl hoog vliegen wil het nog zonnestralen vangen. Ben benieuwd!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: Iridium satelliet of wat anders?

Origineel geplaatst door dh-breuer
      Gisteravond stond ik buiten in de tuin even de hemel te observeren. Toevallig zonder scoop aangezien ik niet zo heel veel tijd had..Hierbij zag ik dus opeens een ster bewegen met ongeveer een magnitude van 4 5..
      Jij hebt verdraaid goede ogen 8) . Waarschijnlijk bedoel je -4 -5m. Zo helder kunnen die iridium-flares wel zijn ja.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
        Iridium flitsen gaan heel snel voor zover ik weet, dus dat zal het ook niet zijn geweest. En rond middernacht moet iets wel hl hoog vliegen wil het nog zonnestralen vangen. Ben benieuwd!
        Ze gaan niet zo snel als een meteoor hoor. De exemplaren die ik heb gezien duren meestal zo'n twintig a dertig seconden, afhankelijk van de hoogte waarop 'ie verschijnt.

Commentaar

er zijn zeer veel satellieten die je als een sterretje voorbij ziet komen,
          die worden lang niet allemaal vermeld op heavens above.
          De iridium flares zijn prachtig om te zien maar duren slechts een paar seconden. Volgens mij dus een doodnormale satelliet.
          Overigens komt de ISS ook elke dag voorbij deze dagen, ook te vinden op heavens above

Ton
          " Het schijnt "

Commentaar

Origineel geplaatst door AdrianusV
            Ze gaan niet zo snel als een meteoor hoor. De exemplaren die ik heb gezien duren meestal zo'n twintig a dertig seconden, afhankelijk van de hoogte waarop 'ie verschijnt.
            Is dat niet extreem lang? Ik dacht dat een iridium flits maar enkele seconde duurde.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De flits zelf duurt inderdaad maar heel even. Ik denk dat AdrianusV de satelliet zelf bedoelt.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik denk in dat geval dat het dan inderdaad een andere satelliet is geweest.. Jammer dat het inderdaad niet vermeld is dan.. Van Iridium Flares (de naam zegt het al, leek mij dat eerder ook een flits te horen zijn)

Dit was inderdaad een vrij heldere ster (althans vrij makkelijk zichtbaar, zonder er enige moeite voor te doen..)

Maar ik vroeg me af of iemand anders hem had gezien want hij kruiste Saturnus bijna, dus als iemand deze in zijn breedveld had dan moet je hem niet gemist hebben..

ISS had ik vorig jaar wel goed gezien (echt gaaf om dat voor het eerst te zien) maar die was ook vele malen helderder en ging ook een stuk sneller dan dit object..
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Met Orbitron is het vast wel te vinden

Ik zit nu op m'n werk dus ik kan het zelf nu niet opzoeken maar je kunt praktisch elke satelliet met dit handige programaatje vinden.
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Volgens Starry Night kan het heel goed de satelliet Rosat geweest zijn die stond om 23:50 vlak bij Saturnus.

Commentaar

@Sterrenkijker

Dat zou hem heel goed kunnen zijn.. Alleen naar mijn idee was het volgens mij het volgende..

Ik kan me namelijk goed herinneren dat van het vierkant waar Saturnus de rechter onderhoek is, deze hoek doorkruisde..

Kan het zijn dat dit weleens afwijkt?

Commentaar

Ik kan je niet helemaal volgen, maar als je bedoelt dat het object dat jij gezien hebt van boven naar beneden bewoog, dan heb je niet Rosat gezien want die bewoog van linksboven naar rechtsonder.

Commentaar

Zou het ook spacejunk kunnen zijn?Of is dat niet zo groot dat het licht kan vangen, het is ook nergens geregistreerd denk ik.
                          Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

@Sterrenkijker

Ja dat klopt, dit is exact de weg zoals het object dit had afgelegd..

Vreemd Was Rosat in dat geval de enige satelliet die in de buurt was van Saturnus..? Of waren er nog andere sats die hier in de buurt kwamen?

Ben nu helemaal benieuwd wat het dan is geweest. Maar bedankt voor het opzoeken in ieder geval..

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
                              Vreemd Was Rosat in dat geval de enige satelliet die in de buurt was van Saturnus..? Of waren er nog andere sats die hier in de buurt kwamen?
                              Volgens Starry Night niet. Voorlopig is er dus sprake van en Unidentified Flying Object oftewel een UFO.

Commentaar

Werken...
                              X