Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Erg opvallende ster/planeet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Erg opvallende ster/planeet

Ik vraag me al weken af wat deze zeer heldere planeet/ster is. Ik dacht eerst dat het sirius was, omdat die de helderste ster aan de hemel is, maar die staat in het zuiden, en is zelfs minder helder dan deze hemellichaam die ik zie, dus het zal wel een planeet moeten zijn denk ik. Deze opvallende ster/planeet is het eerste zichtbaar in de avond en is vanaf zonsondergang tot ongeveer 11u zichtbaar voor ons in het westen, dan is ie weg.

Ik zou graag willen weten welke hemellichaam dat is

Alvast bedankt.

Zonder twijfel; Venus. Deze planeet is nog helderder dan Sirius. Sterker nog, na de Zon en de Maan is het het helderste object aan de hemel.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Zoals Roel al zegt: Venus!

Commentaar

Bedankt voor de snelle reacties.
        Haha, nooit gedacht dat een planeet zo fel kon schijnen.
        @Freek : Idd, dat is 'm op die foto.
        Eindelijk rust, ik moest weten wat het was :P Nogmaals bedankt

Commentaar

Venus is zo helder door haar dikke witte wolkendek dat reflecteert in het zonlicht.
          Wat een pest die mist, zei de pessimist
          Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Toch leuk dat je zelf de conclusie trok dat het een planeet moest zijn. 99% van de mensen staat nooit stil bij wat ze zien aan de avond of ochtendhemel. Erg jammer. Ook saturnus is vrij makkelijk te herkennen en als je hem eenmaal kent, vergeet je het ook niet meer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
              Toch leuk dat je zelf de conclusie trok dat het een planeet moest zijn. 99% van de mensen staat nooit stil bij wat ze zien aan de avond of ochtendhemel. Erg jammer. Ook saturnus is vrij makkelijk te herkennen en als je hem eenmaal kent, vergeet je het ook niet meer.
              Haha, mja heb wel beetje kennis over de sterrenhemel :P al twijfelde ik zelfs of het een sterrenstelsel zou zijn
              Maar over saturnus, waar staat die ? Helderheid ?

Commentaar

Saturnus staat nu in het zuid westen links naast de heldere ster Pollux en weer rechts van Pollux staat de Maan om deze tijd, kan je niet missen,Saturnus is een heldere gelige stip.
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik zat er een poosje terug ook al naar te kijken. Dacht eerst dat het Saturnus was (ben nog een leek op atronomie gebied, hoor). Ik heb toen even op mijn pc gekeken. Met Stellarium kwam ik erachter dat het om Venus ging. Erg makkelijk programma voor beginnende waarnemers.
                  Hier te vinden: http://www.stellarium.org/
                  Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

ik heb dit ook gezien. Verminderd dit dan van helderheid?

En ik heb nog een vraagje: misschien belachelijk voor jullie, maar voor ik niet.

Bewegen sterren, want ik heb lijk de indruk van wel

Commentaar

ik heb dit ook gezien. Verminderd dit dan van helderheid?

En ik heb nog een vraagje: misschien belachelijk voor jullie, maar voor ik niet.

Bewegen sterren, want ik heb lijk de indruk van wel

Commentaar

Ja zeker. Doordat de aarde draait lijkt het alsof sterren om ons heen draaien. Dit is te vergelijken met de zon. Die draait ook niet zelf maar lijkt dat te doen door de aardrotatie. (Verder hebben sterren ook een eigen beweging. Ze bewegen zich door de ruimte maar die beweging is met het blote oog absoluut niet waarneembaar.)
                        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ja sterren bewegen maar ik denk niet dat je dit bedoelt. De aarde draait (dat is wel een open deur). Doordat de aarde draait, lijken de sterren en de maan en de planeten zich aan de hemel te verplaatsen (net als de zon overigens). Maar dus het meeste dat je ziet van beweging aan de hemel komt door de aarde zelf. Mijn pa zegt ook nog altijd als saturnus op 250x vergroting in de dob staat: ooh wat gaat hij snel. Dan zeg ik maar niks meer.

Verder beweegt alles aan de hemel ook zelf, maar dit zie je niet zo goed. Bij venus is het wel opvallend want je kunt bijv de planeet soms een hele tijd niet zien en dan weer een hele tijd wel. Ook de plaats aan het de hemel verschilt. Eerst stond hij meer zuidwest, nu meer west tot noordwest.

Als je kijkt naar saturnus dan zie je dat de planeet zich ook verplaatst. Dit is eigenlijk heel simpel. Als je eenmaal de sterrenbeelden van de dierenriem(de 12 sterrenbeelden die liggen rondom de denkbeeldige lijn waar de zon zich aan de hemel langs verplaatst. De ecliptica) kent dan kun je afleiden waar een planeet staat. Dit gaat vrij langzaam. Voor jupiter is de omlooptijd om de zon ongeveer 11.86224 jaar (:P). Dit wil dus zeggen dat elk jaar de planeet zich ruwweg 1 sterrenbeeld van de dierenriem naar links verplaatst(volgens mij gaat alles naar links). Voor saturnus met een bijna 3 keer zo lange omlooptijd om de zon is de verplaatsing voor ons jaar aan de hemel natuurlijk minder. Saturnus staat nu in de leeuw, maar ik weet ook nog goed toen saturnus in de kreeft of in de tweelingen stond (toen begon ik net met sterrenkijken).
                          Is allemaal gecompliceerd die verhoudingen want soms haalt de aarde een planeet ook in en lijkt deze weer in de andere richting te gaan...

Ook de maan die komt elke dag ongeveer 10-40 minuten later op en dat komt omdat hij ook om de aarde draait.

Iets anders is ook dat de aarde werkelijk in 23 uur en 56 minuten en 4,098904 seconden doet over 1 rotatie. Daardoor lijken de sterren elke dag 4 minuten eerder op te komen, en dus verschuiven de sterrenbeelden zich als je over dagen kijkt een stukje naar rechts aan de hemel. Door die 4 minuten verschil moeten we dus ook elke 4 jaar een schrikkeljaar invoeren anders wordt de afwijking te groot en elke 400 jaar moet er ook nog een kleine correctie plaatsvinden omdat de 4 jaarlijkse correctie ook niet helemaal perfect is, en we hadden een aantal jaren terug ook een schrikkelseconde .

Dan sterren: Ja deze verplaatsen zich ook, net zoals onze ster zich met een snelheid van 220km/s in rondjes om het centrum van onze melkweg verplaatst. Maar aangezien zo'n rondje 246 miljoen jaar duurt, kunnen we zoiets niet goed bevatten. Sterren bewegen zich ook naar andere sterren en verwijderen zich ook van weer andere sterren. Dit is ook door de jaren te zien en dan vooral bij sterren die dichtbij staan. Ook als je de grote beer over 100.000 jaar zou bekijken, zou deze er ook heel anders uitzien. Maar in een mensenleven zijn deze verschuivingen niet erg relevant, omdat we gewoonweg te kort leven. Zo komt ook onze dichtsbijzijnde galactische buur M31 (het andromedastelsel) met 300km/s dichterbij en gezien de huidige schattingen van de afstand van 2900000 lichtjaar zal het ongeveer 2.9 miljard jaar duren voordat de buitenste regionen van dit sterrenstelsel zullen interacteren met onze melkweg. Dat wordt in ieder geval een spektakel. Kijk maar naar M51 of andere interacterende sterrenstelsels.

Dus ja, een kleine vraag maar heel veel antwoorden. Snap je het nog?

Commentaar

Werken...
                          X