Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rare wel heel erg fonkelende ster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rare wel heel erg fonkelende ster

Ik kijk momenteel richting het westen, niet al te ver boven de horizon, en ik zie daar een ster die echt heel erg fonkelt. Dan ineens rood, dan ineens weer wit, van helder naar dim.

Het is gewoon helder buiten, weet iemand welke ster ik bedoel? Of wie kan nu ook even kijken.

Overigens, heb ik ook een foto gemaakt van deze ster, met de digitale camera max zoom, sluiter op 15 seconden en kijken maar wat er uit komt. Het resultaat is curieus, wat ik namelijk op de foto zie is een lijn en niet echt een bol.

Iemand idee?

Hieronder de foto, sterkt ingezoomd, in werkelijkheid niet groter dan een paar pixels:

Zou het 1 of andere sateliet kunnen zijn....of een astroide??

Commentaar

Origineel geplaatst door Philip
      Zou het 1 of andere sateliet kunnen zijn....of een astroide??
      Nee het is duidelijk een ster, hij staat ook gewoon stil, kijk anders zelf even richting het westen, niet al te ver van de horizon.

Commentaar

heb niet gekeken, want ik was aan het werk, maar ik denk dat ik weet welke ster je hebt gezien. eerst dacht ik even aan venus of jupiter, maar die zijn op genoemde tijdstip al onder, dus moet het iets anders zijn.

ik denk dat het arcturus is, ofwel alpha bootes, de helderste ster van de ossenhoeder. deze zeer heldere roodachtige ster, staat momenteel laag aan de westelijke horizon. ik denk dat de kleur- en helderheids- schommelingen die je hebt gezien komen door een tubulente atmosfeer.

de foto is naar mijn mening niet 100 % scherp, en ik denk dat deze bewogen is, vandaar de streep.

heb ik het goed denk je?
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door Schipluiden
          heb niet gekeken, want ik was aan het werk, maar ik denk dat ik weet welke ster je hebt gezien. eerst dacht ik even aan venus of jupiter, maar die zijn op genoemde tijdstip al onder, dus moet het iets anders zijn.

ik denk dat het arcturus is, ofwel alpha bootes, de helderste ster van de ossenhoeder. deze zeer heldere roodachtige ster, staat momenteel laag aan de westelijke horizon. ik denk dat de kleur- en helderheids- schommelingen die je hebt gezien komen door een tubulente atmosfeer.

de foto is naar mijn mening niet 100 % scherp, en ik denk dat deze bewogen is, vandaar de streep.

heb ik het goed denk je?
          Is niet bewogen, want de camera stond op een statief, en heeft totaal niet bewogen. Maar misschien is wel het licht zelf dat vertroebeld in de atmosfeer van de aarde.

Commentaar

ik denk dat dat de meest logische verklaring is. 15 sec belichtingstijd is volgens mij te kort om de draaiing van de aarde vast te leggen.
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

of een veranderlijke ster, maar dan moet ie wel heel snel veranderen

Commentaar

Nee, is geen veranderlijke ster. Die heten zo omdat ze eens in de zoveel tijd van lichtsterkte veranderen. Dit ding kan een satelliet geweest zijn. Maar als de vergroting maar sterk genoeg is, wordt ook een gewone ster in 15 seconden op een foto een streepje door de draaiing van de aarde.

M.T.
                ...and the stars look very different today...

Commentaar

de foto is ook heel erg sterk vergroot. de ster is al verdeeld in pixels.
                  daarom zie je ook heel snel beweging 12 pixels ongeveer.

Ik weet niet hoeveel je max zoom is.
                  maar als je bv met een 200mm telelens op een statief fotografeert mag je maximale belichting zijn: dec 0. 3.5 sec .. dec 50. 5.3 sec .. dec 75. 13 sec
                  ( dec 75 is bijna bij de poolster) Belichting daarboven zijn sterren geen puntjes meer maar worden ze strepen.
                  deze nummers zijn ook nog voor 35mm kleinbeeld, de chip van een digi heeft veel kleiner pixels, beweging valt dan nog sneller op.

De ster die je misschien gezien hebt kan ook Antares ( Alpha Scorpii) zijn, die is ook heel laag in het zuid westen rond die tijd. deze twinkeld ook nog eens erg goed

Commentaar

Dit is een voorbeeld van een heele slechte seeing.. Sterren veranderen van kleuren en het lijkt net alsof ze bewegen. Daarom zie je een streep op de foto.

Commentaar

Vergeet niet dat ik deze foto gemaakt heb met een relatief simpele digitale camera, eentje met 4x zoom maximaal dacht ik.

Hier is geen telescoop aan te pas gekomen.
                      Die pixels worden veroorzaakt, doordat ik de foto heel erg uitvergroot heb, er vervolgens een prt-screen van gemaakt heb, en daarvan dus weer dit plaatje.

Commentaar

dus komt het denk ik door een slechte seeing in combinatie met laag boven de horizon.
                        Vixen Great Polaris
                        Canon 350D - NexImage

Commentaar

meestal staat het wel op de lens wat het aantal mm is en dat dan 4x

Commentaar

Deze melding kreeg ik ook : 5 september om 21:45
                            een fel fonkelende ster oid..
                            het zal wel Arcturus zijn geweest maar het is leuk dat er meer mensen zijn geweest die dit zagen
                            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
                            X