Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 23 maart Wieringen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 23 maart Wieringen

Jeetje, WAT een nacht. Behoorlijke kou, dat wel, de wind was fors. EQ6 is nu al zaligverklaard. Daar stond de C11 als een huis op, beter dan de vork en die enorme driepoot!
    Even kort, morgen weer werken en de nacht is niet zo lang meer:
    Wieringermeer was prachtig! Al gaf de maan wat licht. De voermannetjes en dubbele open sterrenhoop in Perseus met gemak te zien.
    Rondje bekenden gedaan, zoals M42 en M78, M51 enz.
    Dan het begin van mijn Virgo expeditie:

M98, edge on, 80graden hoek. Erg mooi en makkelijk te vinden. Ik meende een stofband te zien. Deze heb ik geschetst.
    Iets daaronder een 'dotje' M4208.
    DAN een edge on die Messier niet had mogen missen. NGC 4216, langer, en precies gespiegeld! Dikke aanrader. Leuk bij 100x vergroten.
    M100 was zeer mooi, deed me een beetje aan de 'enkele' versie van M51 denken.
    Verder heb ik nog een hoop Messiers/NGC's gezien, maar omdat ik geen vergrotende zoeker bij me had (stom!) kon ik niet goed orienteren.
    Maar de KLAPPER van de avond was NGC 4565!! Bedankt voor de tip Harro! Het is de mooiste edge on die ik ooit gezien heb.
    Rillend van de kou (die aldi handwarmers zijn fijn!) de auto ingestapt na een lekker lang avondje 4 uur lang waarnemen onder donkere hemel!)
    Blij!

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

FIjn dat die EQ6 zo goed bevalt. En dat je weer blij bent!
    Het was wel weer ongelijk verdeeld: bij ons een vast wolkendek.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Re: Waarneemverslag 23 maart Wieringen

Origineel geplaatst door Nop
      M100 was zeer mooi, deed me een beetje aan de 'enkele' versie van M51 denken.
      Zag je spiraalstructuur dan?
      PS: gefeliciteerd met je EQ6. Ik dacht dat je niks meer ging kopen? :P
      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

nop het was een te gekke nacht ondanks de kou en winden we hebben lekker wat dingen bekeken.
        groets roy

Commentaar

Leuk Nop! Dus toch nog ergens helder geweest. Ik ben zeer benieuwd naar je schets!!!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

@Nop, ik heb geen idee waar je het daar over hebt (me-not-worthy) , daarvoor had ik het voor de 6e x te druk met het door Den Duyvel zelf ingezegende Autostar (TM) (R) (C) (F*ck). Echter, met een beetje zoek en richthulp van jou en Harro kan ik toch terug kijken op een memorabele avond waarvoor nogmaals mijn dank!

Het niveau van de vlekjes die ik zie wordt voor mij steeds lager en obscuurder (M100/ 98 ) dus ik noem het maar een vooruitgang dat ik ze heb opgemerkt tijdens de slewing. Ook heb ik weer twee kleine schetsjes kunnen toe voegen aan jullie prachtboekje. De vloeiendheid van het lijnenspel tijdens het schetsen daalde evenredig aan de temperatuur.

Eerst maar eens op zoek naar een bruikbaardere finder en een RTFM sessie tav de electronica.
            "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Nop belde gistermiddag enthousiast op om mij uit te nodigen voor een waarneemavond in de Wieringermeer. Het was kraakhelder dus om 20 uur reed ik met hooggespannen verwachtingen de avondschemer in. Tegen negenen arriveerde ik op de duistere parkeerplaats Dijkgatsbos. Nop, Vincent en Roy hadden hun boeltje al helemaal opgebouwd.
              De hemel viel mij tegen. De maansikkel was niet groot, maar veroorzaakte toch erg veel lichtvervuiling. Ook laag bij de horizon was de transparantie niet zo goed. En dan die wind: er stond een strakke kille wind uit het noorden. En helaas was er nergens een windstil plekje te vinden.

Ik bouwde de Dobson op, maar die werd steeds uit het lood geblazen. Zelfs zonder de zwarte doek werd de kijker vrolijk in de rondte gewaaid. Roy en ik gingen met de auto de omgeving verkennen op zoek naar een beetje luwte. Maar nee hoor: Overal die straffe wind. Ik was teleurgesteld.
              Norbert had zijn Celestron 11 en Vincent zijn Meade LXD 75 opgesteld. Hun kijkers waren verrassend stabiel in de harde wind. Dus het werd gelukkig geen verloren avond.

Vincent heeft zijn eerste Galaxie gevonden: M98 in de Virgo Cluster.
              Spoedig gevolgd door een nieuw object dat later M100 bleek te zijn. Goed werk Vincent!
              Ik vond het beeld door zijn 15cm Meade verrassend goed en scherp.

Norbert ging de Virgocluster uitkammen. Dat veroorzaakte de ene juichkreet na de andere.

Roy schoot met zijn digicamera met 12x zoom mooie foto’s van de maan. Ook zijn langbelichte hemelfoto’s zagen er geslaagd uit.

Zelf ging ik toch maar met de wiebelende Dobby aan de slag: dan maar zonder lichtscherm. Dit veroorzaakte een aanzienlijk lager contrast. Toch was er nog genoeg te zien en was het beeld gelijkwaardig aan de C11 van Nop. Maar ik had geen zin om te schetsen.

We hebben opvallend veel zijkantstelsels gezien. Als afsluiter suggereerde Norbert NGC5746: het stelsel dat Roel vorige week op het forum plaatste als oproep.
              Het object stond erg laag, net boven de boomtoppen. Het gebied was snel in beeld van de Dobson, maar juist op het moment dat ik scherpstelde dreven er wolken overheen. Heel eventjes klaarde het nog op en werd een glimp zichtbaar van een opvallend duidelijk…. zijkantstelsel. Alweer.
              Door Roels oproep voelde ik mij geroepen om het stelsel toch te gaan tekenen. Maar tegen de tijd dat ik met papier en potlood aan het oculair verscheen was het beeld alweer vertroebeld door de bewolking. En deze wolken bleven hangen. Dus sorry Roel, hier is alleen een grove “uit het hoofdschets” voor je.

Hoogtepunt van de avond was… Bram! Onze oudgediende strijdmakker belde pas om half elf. Of het nog zin had om bij ons langs te komen? “Eehh, nou Bram, het waait hier erg hard en we zijn verkleumd tot op het bot, dus ik denk dat we over een uur gaan opruimen. En jij doet er toch al gauw een uur over om hier te zijn… dat heeft dan niet zoveel zin voor die paar minuten.”
              “Dus ik kan nog kome?!!” was zijn vraag, of beter gezegd: bevestiging! En ruim een uur later arriveerde “Good Old” Bram in z’n nieuwe Audi en de gezelligheid was compleet.

Even na twaalven hieven we de zitting op. Het was geen productieve en zeker geen comfortabele waarneemnacht. Maar wel weer erg leuk.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Leuk verhaal Harro!
                @Jeffrey, ik zag in M100 duidelijk structuur. Behoorlijk fraai! Ben overtuigd van de goede optiek van mijn C11 inmiddels.
                En ik ben nu uitgekocht (*kuch*)
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

paar van mijn fotos

ik heb hier een paar van mijn fotos waar harro het over had. de maan alleen niet die heb ik onder topic object van de maan geplaatst.

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    Ik bouwde de Dobson op, maar die werd steeds uit het lood geblazen. Zelfs zonder de zwarte doek werd de kijker vrolijk in de rondte gewaaid. .........

........... We hebben opvallend veel zijkantstelsels gezien.
                    Ja, hallo .....
                    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door elvicente
                      vvv
                      Eerst maar eens een RTFM sessie tav de electronica.
                      RTFM???
                      laat me raden:
                      Read the f**king manual ??
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

klopt wel dacht ik zo

Commentaar

Werken...
                        X