Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

8 januari: Vorstelijke zelfkastijding aan de Enkelaarsweg

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

8 januari: Vorstelijke zelfkastijding aan de Enkelaarsweg

ClearOutside.com deed zijn naam eindelijk eens eer aan. En dus was het hoog tijd om weer eens een donkere stek op te zoeken voor wat nachtelijk tuurwerk. Maar omdat ik zo'n schijterd ben, toch maar eerst een oproepje geplaatst of er mensen bereid waren mij gezelschap te houden.
    Het werd de Enkelaarsweg bij Markelo. Na eerdere verslagen gelezen te hebben van lieden die 'vroeger' regelmatig de Papenslagweg aandeden, beloofde dit wel een goeie stek te zijn met weinig lichtgevende rotzooi in de nabijheid. De Papenslagweg heeft namelijk last van enkele stallen waar blijkbaar koeien wonen die niet durven te slapen met het licht uit.

Alle spullen had ik bij thuiskomst uit mijn werk al in de auto gemikt dus ik kon, na het voldoen van mijn papa-taken, direct op pad. Zo kon ik niets vergeten... toch? Het vertrouwde elfje met het houten wiebelstatief, CHECK. Mijn koffer met oculairen, verrekijker en andere losse rommel, CHECK. EQ3 en controle kastje+batterijpack voor de RA-aansturing, CHECK. Camera en batterijen, CHECK. Zelfs aan een thermoskan heet water en oploskoffie met 3 bekers gedacht. Zo 'goed' voorbereid ben ik nog niet eerder op pad gegaan. Alleen geen lijstje met te bekijken objecten. Ach dat leer ik nog wel eens

Sneller dan verwacht reed ik het afgelegen weggetje op dat naar het gemaal loopt. Direct maar gekeerd zodat ik (mocht ik eerder weg willen dan de rest), niet met mijn koplampen de anderen hoef aan te lichten. Snel mijn EQ3 uitgelijnd en bij het instellen van de camera (en het mikken op Alnitak) komt Roel aangereden.

Al snel is mijn camera aan het werk en begin ik, al kletsend met Roel, aan het opbouwen van mijn elfje. Wat een gedoe is dat toch steeds weer. Het briljante kofferdobsje van Roel staat binnen een oogwenk en ik ben nog bezig wanneer Reflector aankomt. En terwijl we even socializen komt er nog een auto aangereden. De auto keert en de inzittenden blijven in de auto... Hmmm, precies zo'n situatie waarom ik liever niet alleen op een dergelijke plek sta. Waarschijnlijk voelen ze zich een beetje bekeken, want al snel gaat de motor weer aan en worden we weer met rust gelaten.

Eindelijk kan het waarnemen beginnen. Terwijl Roel euforisch "First Light" roept probeer ik mijn zoeker uit te lijnen. Dat ding zit niet echt vast zeg maar... En als ik de schroefjes alle 3 aandraai staat het geval steevast scheef ten opzichte van de buis. Betelgeuze is vandaag mijn mikpunt en terwijl ik de ster in het midden van mijn beeld zet, om daarna het kruisdraad van de zoeker hetzelfde te laten doen, bedenk ik me hoe het zou zijn als Betelgeuze net op dat moment tot uitbarsting zou komen. We vragen het ons alle drie af blijkbaar, want even later vragen we ons af of het een plotselinge uitbarsting zou zijn of een geleidelijke. Tja, zoiets vragen alleen astronerds zich af natuurlijk :P

Nu ik objecten kan gaan vinden met mijn uitgelijnde zoekertje is het een simpele beweging om bij M42 uit te komen. WAAAAAAUUUUUWWW! Nog nooit zo mooi scherp afgetekend die nevel gezien met mijn elfje! Was dan ook de eerste keer dat ik het kon bekijken met mijn 'nieuwe' oculairs die ik via ditzelfde forum heb kunnen bemachtigen. Dit keer keek ik niet door mijn Huygens oculairs, maar door een 18mm Ortho. De trapeziumsterren staken duidelijk af tegen de achtergrond. Wat een hemels juweel! Zelfs Reflector, die zich meermalen hardop afvroeg wat ik mezelf toch allemaal aandeed met zo'n wrak van een telescoop, vond het er mooi uitzien.

Wat nu... Euh... De Plejaden dan maar, want hierover hoorde ik Reflector enthousiast vertellen. De nevels rond Merope zouden heel goed te zien zijn. De Plejaden zijn makkelijk te vinden, maar zou je die nevel echt kunnen zien door een elfje? Tja... ik zie ze niet. Maar ook door de bino van Reflector zie ik ze eigenlijk niet. Ja ik zie wel dat er een soort waas in het beeld zit, maar of dit nu dauw is of een nevel vele lichtjaren van ons verwijderd... Het is blijkbaar ervaring die bij mij nog ontbreekt. Zelfs met mijn compact-cameraatje heb ik die nevels nog niet 'gezien'... Voorlopig blijven de Plejaden voor mij een 'verrekijker-object'.

Het helpt natuurlijk ook niet dat ik mijn nachtzicht steeds 'verpest' door zo nu en dan even bij mijn camera te checken of het allemaal nog goed gaat. Op de display zie ik de vlamnevel al mooi in beeld. Dat is 'nog maar' de JPG die de camera standaard maakt. Ik heb mijn camera echter voorzien van een stukje software die allerlei extras mogelijk maakt. Zo kan ik nu opeens ook RAW opslaan en staat de camera nu 2 minuten sluitertijd opnamen te schieten in ISO1200 terwijl men bij Canon slechts 15 seconden toestaat bij ISO100. Heb je ook een Powershot en wil je eens proberen wat het ding allemaal extra kan, kijk dan hier: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: stellarium.jpg views: 1 grootte: 27,5 KB id: 1114085

Reflector weet allemaal leuke sterrenhopen aan te wijzen die zelfs met het blote oog te vinden zijn, zodra mijn nachtzicht weer enigszins hersteld is. Grappig dat het net wolkjes lijken. Gelukkig is het gezichtsbedrog, want het is echt prachtig helder. De sterrenhopen die Reflector aanwijst zijn met de uitstekende aanwijzingen die hij geeft, direct vindbaar in de verrekijker. M35 laat in de verrekijker duidelijk zien niet een aards wolkje te zijn, maar uit vele sterretjes te bestaan. Hij is te vinden boven een 'boogje' sterren in Tweelingen, die blijken te horen bij een van de benen van een van de tweelingen.

Een wat groter wazig vlekje met het blote oog gezien, noemt Reflector de Kribbe. Het is pas nu ik dit aan het typen ben dat ik me realiseer dat we het hier over het object hebben dat ik bij de naam Praesepe (M44) ken. Op Wikipedia schrijft men trouwens ook over een vraag die mij bij het bekijken ook te binnen schoot. Waarom staan dit soort objecten op de wereldberoemde lijst van Messier? Dit is toch geen komeet-achtig ding? Volgens Reflector was het omdat Messier dacht 'klaar' te zijn met zijn lijst en toen ook een aantal 'show-objecten' op de lijst toegevoegd te hebben.

Over Messier gesproken, ik moest ook maar eens zijn 'lijst' gaan afwerken. Na 'valsgespeeld' te hebben op M35, M42, M44 en M45 moet ik toch maar eens vooraan beginnen. M1, wat was dat ook alweer. Oh ja, de krabnevel. Zou dat wel lukken met een elfje? Volgens "Turn left at Orion" moet het kunnen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1131.JPG views: 1 grootte: 71,1 KB id: 1114086

Ik probeer het onooglijke vlekje te vinden met behulp van de Pocket Sky Atlas (PSA), maar dit wil maar niet lukken. Als ik duidelijk hoorbaar de handdoek in de ring gooi zet Reflector hem in een paar seconden in beeld met mijn telescoop (zonder de zoeker te gebruiken)... OK, ik moet nog veel leren. Het is een onooglijk ding inderdaad. M1 bedoel ik natuurlijk. De telescoop niet, hoewel ik duidelijk merk dat ik de enige ben die er zo over denkt deze avond Toch maar eens iets anders gaan kopen dan? ...

Nee, nu nog even niet. Ik heb nog een paar knutsel werkzaamheden die ik eerst wil doen. En Roel zorgde ervoor dat deze todo-lijst een nieuw puntje heeft gekregen. Hij opperde namelijk dat ik een simpele Dobson montering kon maken waarin het elfje 'gehangen' kan worden. Dat lijkt me wel wat! En dan is er nog mijn plan om een ander elfje (ja ik heb er 2 dankzij het forum) te mishandelen en de hoofdspiegel naar voren te halen zodat ik prime-focus kan gaan fotograferen met het ding.

Ik pruts maar wat raak steeds, zoals je merkt... Vind ik leuk om zo te prutsen. Reflector vond het maar raar merkte ik. Het woord 'zelfkastijding' viel meer dan eens deze avond en dat sloeg ook op de EQ3 die met notabene een compact camera deepsky aan het fotograferen was. Wat doe ik mezelf toch aan! :razz:

De foto's die ik maakte moet ik nog bewerken. Vanavond ook al een tijdje mee bezig geweest maar dit lukte niet echt nog... Voorlopige resultaten zijn de volgende twee.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: edit2.jpg views: 1 grootte: 144,3 KB id: 1114087
    Nou... nog niet echt wat ik er van verwacht had... Zo'n perfect donkere stek en dan een slechter resultaat behalen dan foto's gemaakt vanonder lantaarnpalen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CRW_5138_web.jpg views: 1 grootte: 275,9 KB id: 1114088
    Niet gek, als ik het vergelijk met de foto van Reflector die volgens mij niet aan zelfkastijding deed die nacht.

Het was inmiddels flink koud aan het worden. Nadat ons nachtzicht vernietigd werd door het bezoek van "toezicht" in een auto met zoeklicht (echt waar!) besloot ik de boel maar eens bijeen te pakken. De batterijen van de camera waren leeg. De controller van de volgmotor was ook al aan het knipperen van de 'honger'. Bij het afbreken van het wiebelstatief bemerkte ik dat de buis van de telescoop met een laagje ijs bedekt was. Yep, het was koud. Na alles ingepakt te hebben, moest ik zelfs krabben.

Na een half uurtje in de auto bleek bij thuiskomst dat ik toch nog iets vergeten was mee te nemen. In vervolg op de checklist ook maar het woordje 'huissleutels' bijschrijven... Gelukkig was vrouwlief wakker te krijgen door eigenwijs de telefoon een flink aantal keren over te laten gaan. Snel even alle foto's naar de laptop gekopieerd en 'snel' even kijken en dan vlug het bed in.

De volgende ochtend waren de kinderen alweer lekker aan het stuiteren en toch eenmaal wakker besloot ik snel even uit het zolderraam te turen. Venus en Saturnus zouden vlak bij elkaar staan. Ik heb nog een 50/600 refractortje die ik op een fotostatiefje kan zetten. Met de iPhone voor het oculair toch nog het planetenpaar weten te fotograferen. In m'n pyjama voor het openstaande raam, met van de kou en vermoeidheid, trillende handen een telefoon voor een oculairtje houden is toch wel het toppunt van zelfkastijding bedacht ik me nog... Met deze foto besluit ik mijn verslag, want het is opnieuw hoog tijd om het bed op te zoeken. Weltrusten!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1117.JPG views: 1 grootte: 129,0 KB id: 1114089
    Last bewerkt door schoenmaker; 10-01-16, 13:03.
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Leerzame sessie en verslag!
    Zelfkastijding...ja wel een beetje. Als starter tegelijkertijd fotograferen en visueel zoeken / waarnemen, koud in je pyjama door een openstaand raam met verkleumde vingers nog even snel fotograferen....
    Maar men kan praten wat men wil: Ze staan er op!
    Vlam, Paardenkop, Orion, Venus en Saturnus!!
    Goed gedaan hoor!!!
    Last bewerkt door John Baars; 10-01-16, 17:02. Reden: typo
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Haha, Reflector stak zijn liefde voor elfjes inderdaad niet onder stoelen of banken!

Ik kan zelf de zelfkastijding van lange brandpunten met kleine oude oculairtjes wel waarderen, en het beeld door de kijker vond ik ook niet verkeerd. Zeker M1 vond ik beter zichtbaar dan ik had verwacht. Maar het waarneemcomfort zou wel enorm vooruit gaan als je zittend kan kijken en de kijker duwend kan sturen zonder trillingen. Een mooi houten dob-monteringkje op de gewenste hoogte is zo gemaakt van wat resthout. Ik heb nog wel wat stukjes Teflon liggen voor de lagering.

Heerlijk verslag om te lezen, het was een leuke avond!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De waarneem-microben spatten van dit verslag, heerlijk om dat enthousiasme te lezen. Hoop (en denk) nog veel van jou te horen!
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Leuk verslag. Misschien moet je proberen iets aan de camera te doen zodat je hem kunt checken zonder verblind te worden. Bijv een stukje rood plastic voor het schermje plakken?
          Celestron Evolution C8 OTA, Skywatcher Skymax 127mm, EQ3-2 op stalen driepoot, Tento 10x50 verrekijker

Commentaar

Enthousiast verhaal! Jullie hebben met een leuk clubje staan waarnemen daar. Respect dat je het uiterste uit je elfje probeert te persen, dat zou ik denk ik niet kunnen opbrengen. Zeker niet als je tijdens dit soort sessies omringt wordt door mooier speelgoed :smile:. Zelf ben ik vergeten even naar de Plejaden te kijken, want ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of de Meropenevel goed te doen is met een verrekijker vanaf een donkere stek. En dan de volgende ochtend al weer vroeg uit het raam hangen om toch nog even wat planeten te kijken (en te fotograferen!), pfff. Mooi werk!
            16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Wat een leuk verslag om te lezen zeg. En wat heb je veel gezien met je elfje.
              Zoals je weet heb ik ook met een elfje gekeken die avond maar echt M1 niet kunnen zien.
              Denk toch dat ik hier teveel lichtvervuiling heb achter in de tuin. Als ik zie op de foto's van jou hoeveel sterren je ziet...woooow.
              Dus toch maar eens naar een donkere plek de volgende keer'.
              Het lijkt me ook erg leuk dit met een groepje te doen. Wil graag eens mee gaan.
              Zal het topic Starparty's eens in de gaten gaan houden. Ook leuk om eens wat gezichten te gaan zien.
              Meade 12" Lightbridge Truss Dobson / Sky-Watcher Evostar 90/900mm Refractor / Bresser Skylux 70/700mm Refractor / Bino Capi 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                Zelfkastijding...ja wel een beetje. Als starter tegelijkertijd fotograferen en visueel zoeken / waarnemen, koud in je pyjama door een openstaand met verkleumde vingers nog even snel fotograferen....
                Ach als je een beetje handig bent (maar ik ben ook geen starter) gaat dat prima. Vrijdagavond afgesteld, toen 20 frames van elk 4 minuten laten stampen en intussen Dobson buiten gezet en visueel gekeken.
                Maar uiteindelijk wel met verkleumde vingers en beslagen oculairen naar binnen gegaan, want het was erg vochtig.
                My eyes are the best optical devices provided. Others:
                GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Dapper hoor, met zoveel enthousiasme aan de slag met een elfje tussen het zwaar geschut van je waarneemmaten. En mooie dingen gezien, goed bezig.
                  Die zelfkastijding geeft me nostalgische gevoelens met mijn eerste star parties, met mijn korte tafelbobsonelfje, waarbij ik in kleermakerszit opgevouwen zat om de Ikea-kruk met daarop de kijker. Toen heb ik wel ondervonden dat comfort wat waard is tijdens het waarnemen, dus misschien goed om daar wat aan te doen zoals in bovenstaande reactie al wordt geopperd.
                  Leuk verslag om te lezen, met het enthousiasme zit het wel goed. We gaan vast nog veel van je horen
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  True light is from above.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
                    Die zelfkastijding geeft me nostalgische gevoelens met mijn eerste star parties, met mijn korte tafelbobsonelfje, waarbij ik in kleermakerszit opgevouwen zat om de Ikea-kruk met daarop de kijker.
                    Dank je! ;-) Roel was ongeveer aan het doen wat jij beschrijft. Maar dan had hij de poten onder z'n kruk nog zelfs weggezaagd. Maar hij kon wel zittend kijken, dat dan weer wel :-p
                    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Haha, heel leuk verslag! Geeft precies weer hoe het eergisteren was.
                      Wat Roel zegt: een dobsonmoterinkje bouwen zou het waarnemen een stuk makkelijker maken.
                      Ik zou er nog aan toe willen voegen een echt overzichtsoculair voor lagere vergroting en een red dot finder.
                      Maar goed, eigenlijk is dan het advies om een 20 cm f/6 dob te kopen met 1,25" oculairen.

Commentaar

Origineel geplaatst door reflector Bekijk bericht
                        Maar goed, eigenlijk is dan het advies om een 20 cm f/6 dob te kopen met 1,25" oculairen.
                        Dank je, vond het ook een prachtige avond. Voor herhaling vatbaar! Of er bij een volgende sessie een Dobson aanwezig is durf ik niet te beloven, maar mijn opgeslagen zoekopdracht bij MP blijft me op de hoogte houden... ;-)

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
                          De Papenslagweg heeft namelijk last van enkele stallen waar blijkbaar koeien wonen die niet durven te slapen met het licht uit.
                          Het bleef knagen; Waarom moeten die koeienstallen toch zo'n lichtvervuiling veroorzaken. Blijkbaar hierom:

http://www.lely.com/nl/farming-tips/...elkproductie_2

"Dankzij een lichtsensor wordt de verlichting alleen ingeschakeld als het lichtniveau buiten zo laag is dat het in de stal te donker wordt."
                          Nu nog een high-tech systeem dat zorgt dat het licht binnen blijft en niet naar buiten 'stroomt'... Hoe noemen ze dat ook alweer? Oh ja, een muur...

Commentaar

Werken...
                          X