Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eerste waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eerste waarnemingen

Goed, kheb dus nu een volle week men scope,
    en ach heerlijk, spendeer elke avond toch enkele uren buiten... het ding leren kennen, gebruiken, uitlijnen...is nog niet tot op de graad gelukt...wel close maar kwil het zo nauwkeurig mogelijk krijgen, maakt vinden stuk makkelijker.

Wat ik tot noch toe gezien heb
    1. Saturnus: no prob altijd mooi in beeld. C.D en wat oppervlaktestrepen en schakeringen... maar wil nog dichter! :-)
    2. Venus: is gewoon een mooi rond fel licht.. hulp hier, filter?
    3. Orion Nebula: ah zeer mooi, wel blauwe wolk? ook filter?
    4. Seven sisters: krijg een stukje hiervan in beeld heb enkel K.20mm en slechte 10mm plossl
    5. Maansikkel: mmmooi, kan niet wachten tot ie er terug is om wat op het oppervlak te dansen.

-. ben op zoek naar M51 maar nog niet kunnen zien.
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Welk 'ding' heb je dan?

Commentaar

Celestron C8 met dual axis corrector. 70's model.

maar kheb maar 2 oculairen die beide hmm hmm zijn,
      en no filters, en dit is allemaal bekeken vanuit het stad.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

De pleijaden zul je ook niet volledig in beeld krijgen
        Lijkt mij ook niet met een C8 en een 2" 30mm 80AFOV

M37 is een echte aanrader om te gaan zoeken!!
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Passen de Pleiaden ook niet in een UWA oculair?

Commentaar

Ik heb een 40 mm 2" 62 graden oculair. Daarmee kom je een heel eind maar aangezien de pleiaden 1,8 graden in doorsnee zijn en ik tot 1.6 kom, haal ik het ook net niet.

Als je een 1250mm of korter telescoop hebt en je zet er een 31mm Nagler in, dan passen ze wel. Dan heb je namelijk precies 2 graden beeldveld.

Commentaar

waarnemingen

kan een focla reducer niet helpen?
              clear skies !!!!

Commentaar

waarnemingen

Focal reducer moet dat zijn, gisteren erg laat geworden of erg vroeg in de morgen, het is maar hoe je bekijkt. 8) 8)
                clear skies !!!!

Commentaar

Pak voor de pleiaden gewoon een verrekijker en neem de tip van Ossi ter harte, u zult er geen spijt van krijgen!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

bedankt iedereen.

EUhm kan iemand ook snel effe zeggen wat ik niet moet verwachten als ik vanuit het stad kijk?

aan mijn observaties moet ik nog een open cluster, denk ik, toevoegen die dicht bij orion staat. kwam er toevallig op, en het was zeker een dso.

maar al die dingen die ik al beschreven heb, kan ik goed waarnemen, en alles binnen dat veld moet wel gaan sw-w. maar alles aan het noorden en andere richtingen is vlak boven het stad en daar vind ik dus helemaal niets, maar dat moet ik dus mss niet verwachten. de kleine beer is ook niet zichtbaar vanuit het stad, enkel de poolster, en de grote beer, maar de kleine is moeilijk te zien.
                    dus moet ik mss alle dingen onder de ??? magnitude al skippen in men zoektochten vanuit het stad, bespaart mss wel wat tijd.
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Re: eerste waarnemingen

Mooi dat je al zo tevreden ben. Een C8 is dan ook een erg goede telescoop (compact maar toch met forse apertuur).

Wat betreft de Pleiaden: zelfs al heb je een oculair waarbij ze wel geheel in beeld passen, dan nog geeft dat niet de ware essentie van de sterrenhoop weer: het object is dan beeldvullend en wat je ziet is een beeldveld egaal gevuld met heldere sterren. Wat je niet ziet is de omgeving waar veel minder sterren staan. Pas bij een beeldveld van 4 graden zie je echt de sterrenhoop temidden van zijn (relatief lege ) omgeving. Om die reden zijn de pleiaden als geheel het mooist in een verrekijker.

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                      Dat zal je uiteindelijk wel lukken vanuit je luchtvervuilde omgeving, maar het beeld zal je denk ik tegenvallen: je ziet vaag de twee kernen van de stelsels, maar geen spiraalstructuur verwacht ik.

Die zie je pas onder een echt donkere hemel (Frankrijk, de Alpen of dichter bij huis: de waddeneilanden en ook wel Drenthe), dan zal jouw kijker enorm veel meer laten zien en wordt het pas echt mooi.
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: eerste waarnemingen

Op het astrostart weekend heb ik hem door mn 80mm gezien. Inderdaad zoals Harro al zegt is er niet veel aan te zien. Twee vage vlekjes, maar wel leuk om te weten dát het hem is.

Commentaar

In de achtertuin waarbij de kleine beer wel redelijk tot goed te zien is met mijn 12 inch moet het al erg transparant zijn en helder en geen maan wil ik de 2 vlekjes een heel klein beetje zien. Echt veel heb ik er nooit van kunnen maken in de grijze brei. Als bij jou de kleine beer niet eens te zien is dan zul je misschien net rond grensmagnitude 4 zitten visueel. Dan is het inderdaad niet veel soeps. Je zult het dan bij bolvormige sterrenhopen en open sterrenhopen houden.

Commentaar

oké, dan weet ik dat ik aan die kant geen tijd moet steken.

zuid zuidwest is wel helemaal open en donker bij me, daar is met het blote oog ook veel meer tezien dan richting noorden. maar nu dat de maan er terug is, verpest ie ook wel veel. hoewel ie zelf wel kijkplezier is, maar oeh kmoet filters hebben, die blijft minuten op men oog staan, eenmaal als ik hem gezien heb.

dus die richting verkennen daar ben ik de laatste dagen mee bezig.

kben nog niet buiten stad geweest, ben erg benieuwd, want ben echt tevreden, de beelden die ik zie zijn echt wel heel goed.

maar ben dus bezig met of het hele gedoe naar 2" te converteren voor de ep's of bino's.

ja open sterrenhopen en zo hebben wel iets, maar kvind planeten en nevels, en de maan wel het indrukwekkends, meer nevels!, en is er geen andere spiraal dan m51 die wel beter te zien is?
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

bedankt iedereen.

EUhm kan iemand ook snel effe zeggen wat ik niet moet verwachten als ik vanuit het stad kijk?

aan mijn observaties moet ik nog een open cluster, denk ik, toevoegen die dicht bij orion staat. kwam er toevallig op, en het was zeker een dso.

maar al die dingen die ik al beschreven heb, kan ik goed waarnemen, en alles binnen dat veld moet wel gaan sw-w. maar alles aan het noorden en andere richtingen is vlak boven het stad en daar vind ik dus helemaal niets, maar dat moet ik dus mss niet verwachten. de kleine beer is ook niet zichtbaar vanuit het stad, enkel de poolster, en de grote beer, maar de kleine is moeilijk te zien.
                              dus moet ik mss alle dingen onder de ??? magnitude al skippen in men zoektochten vanuit het stad, bespaart mss wel wat tijd.

Ik woon in utrecht en kan behoorlijk wat lichtzwakke objecten zien, maar dan moet de maan wel weg zijn. :P

m51 is vanuit utrecht te zien, geen spiraalarmen maar wel twee vlekjes.
                              114mm refl. en 70mm refr.
                              200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Werken...
                              X