Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Plotselinge lichtuitval!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Plotselinge lichtuitval!

Hallo mensen

Gisteravond rond 9 uur zat achter het computer beetje te vervelen. Ik had best wel trek, dus ik ging naar de keuken om paar tosti's te maken. Ik kijk naar buiten en het is pikkkedonker! HHE, hoe kan dat nou?

Ik ren snel naar buiten en tot mijn verbazing zie ik dat de lichten in de hele omgeving zijn uitgevallen. Het is pikzwart buiten, alleen de lichten van huizen staan nog aan.
    Ik kijk naar boven en mijn kaak valt naar beneden. WAAAUW, ik zie de melkweg vanuit Lisse!!! Ongelofelijk.

Opeens dacht ik, TELESCOOP PAKKEN! Ik begon zo te stressen dat ik zelfs vergeten was om beleg in mijn tosti te doen. Ik had gewoon kale brood in de apparaat gedaan :P Later kwam ik daar pas achter.

Ik snel mijn Mak pakken en buiten zetten. Gelukkig stond alles binnen 5 minuten klaar en kon ik ook mooi door mijn nieuwe 40mm oculair kijken.

Ik kijk door mijn zoeker en geloof m'n ogen niet. Open sterrenhopen in Cassiopei en Auriga zijn zonder enige moeite maar ook door de zoeker te zien. Door de telescoop zijn ze prachtig. Ik zag dat er bewolking aankwam dus ging snel langs paar objecten. Bijna alles met de 40mm die 30keer vergroting geeft en een AFOV van 1.4 graden.

M42- Orion nevel is prachtig. Veel detail in de nevel te zien. Vooral het zwarte band dat m42 van m43 scheidt vertoont enorm veel detail. Hup snel naar de volgende.

M1- Zonder enige moeite maar ook kon ik hem zien. Perifeer kijken is niet eens nodig. Door middel van kleine tikjes tegen buis te geven was die nog duidelijker te zien.

Dubbelhoop - blijft één van mijn favoriete objecten! En nu is die nog mooier, want hij pas heel makkelijk in het beeldveld van de 40mm. Wat me opvalt is dat ik nu veel meer achtergrond sterren zie. De 'waaz' van de melkweg erachter. Prachtig!

M36/37/38/35 - allemaal zonder moeite in de zoeker al te zien! M35 vind ik duidelijk het mooist, vooral omdat het lijkt dat er donker plekken in de hoop zijn.

Plejaden - past net in het beeldveld en prachtig om te zien

M103 - klein sterrenhoopje in Cassiopei. Het lijk op een driehoek met een rode reus die zich duidelijk van de rest onderscheidt.

M76 - half jaar geleden kon ik hem door mijn 20cm dob niet vinden. En nu had ik hem binnen 30 sec in mijn beeld. Bij een vergroting van 60x kon ik het vorm van de klokhuis onderscheiden.

Bewolking zat al ondertussen boven mijn hoofd dus snel nog ff Orion nevel bekijken voor dat het potdicht zit. Even genieten weer

Toen echt alles potdicht zat ben ik met een goed gevoel naar binnen gegaan. Dit heeft allemaal 25 minuten geduurd. Wat heb ik ff genoten zeg! Van mij mag het licht wel vaker zo uitvallen. Donkere hemel in je eigen woonplaats, niks kan daar tegenop.

Zo, dit wou ik ff met jullie delen

Gr

Eradj
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

mooie actie heb je er ook fotos van?
    zou leuk zijn voor op het forum.

Commentaar

Prachtig verhaal AtodaZ! Heb jij de sleutel van dat distributiehuisje nog gekopieerd?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb jammer genoeg geen foto's ervan, was veel te druk bezig met waarnemen.

@Nop

Thnx. Sleuteltje ligt hier thuis, eerst volgende starparty in Lisse! Maar dit blijft wel binnen de muren van dit forum :P
        - Bresser 10x50

Commentaar

Zou het een loper kunnen zijn?
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Mooi verhaal.

Was dit met de Mak die je te koop hebt?
            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Bedankt ernstjan. Ja dat is inderdaad de Maksutov die te koop staat.
              - Bresser 10x50

Commentaar

Hier hoop ik elke avond wéér op...... algehele lichtuitval...

Dat moet een mooie ervaring zijn geweest!

Moraal van dit verhaal: nu ga je je Maksutov toch maar niet verkopen?

Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Prachtig verhaal AtodaZ! Heb jij de sleutel van dat distributiehuisje nog gekopieerd?
                  Haha ik zat net aan zoiets te denken.. Wel gaaf hoor, ik hoop dat dat hier ook nogeens gebeurt..
                  "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Wow, de natte droom van iedere amateurastronoom. Mazzelaar.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De beste manier om het vermogen van je telescoop te verdubbelen: Laat die lichtzooi achter je en zoek een donker gebied op (of sabboteer de lokale elektriciteitsvoorziening zoals jij met succes hebt gedaan).

De laatste maanden zijn Eric Barnard en ik een paar keer afgereist naar de Wieringermeer: dat is voor ons 190 km heen en weer rijden, en dat voor een paar uur kijken. Maar het is het helemaal waard! Je ziet ZO VEEL MEER...

Jan van Gastel vertelde ooit dat een 10cm kijker onder zeer donkere hemel méér liet zien dan zijn 50cm (!) telescoop vanuit zijn achtertuin.
                      Kun je nagaan wat een 50cm telescoop dan laat zien onder diezelfde zeer donkere hemel....
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                        Moraal van dit verhaal: nu ga je je Maksutov toch maar niet verkopen?
                        Ik zit er wel beetje over te twijfelen. Als ik hem binnenkort niet wegkrijg dan houd ik hem gewoon.

Want met een 40mm geeft hij nog hele mooie beelden op deepsky.Maar ja, eerst kijken of iemand hem wil kopen.
                        - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                        X