Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag 13-03 + 14-03

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag 13-03 + 14-03

Het is hier in Westerlee (weer even op vaste wal) de afgelopen paar dagen kraak helder geweest dus mooi even de kans om te waarnemen. Alle waarnemingen zijn gedaan met de TS 102mm refractor.
    Venus
    Bij grotere vergrotingen zijn kleurfouten te ontdekken er komt dan aan de rant van de bol een blauw en rode kleur te voorschijn. Maar met de 2x Schorty Plus barlow en 6mm met Skyglow en UV/IR komt er een contrast verschil naarvoren in het midden van het boletje wat uitstrijkt naar de zijkant van Venus. Het is niet echt duidelijk maar toch te zien, moet wel goed conentreren.
    Saturnus
    Bij een eerdere poging was het me niet gelukt de casini te spotten. Dat vraagt dus om herkansing. Met de 2x barlow van TS en 12mm Plossel. Kon ik hem er uit halen samen met een band over de planeet. Met de 6mm en Skyglow filter + 2x Shorty kon ik ook duidelijk de schaduw van de planeet opmerken die over de ringen gaat. Casini scheiding was nu ook lekker strak in beeld. In mijn vorige verslag zij ik dat ik dacht dat het wel kon om op overkill te doen dus met de 2x TS en 2x Shorty + 6mm Wide expanse + UV/IR filter. Nou dit heb ik geweten, ik kon de kleurfouten van harte welkom heten tot het schouwspel. Maar toch werd het beeld niet zo wazig als dat de meeste personen hier dachten. Het beeld was toch nog aardig scherp, maar vol met kleur fouten. Casinisi scheiding was opmerkelijk goed te zien en op de zuidpool kon ik ook duidelijk een band opmerken en te zien dat het aan de boven kant van de planeet iets donkerder is dan op de rest (maar kan ook kleurfout zijn).
    Zou ik bijna nog de maantjes vergeten.
    Titan had bij 6mm wideexpanse in UV/IR een bruin/gele kleur en was duidelijk te zien.
    Iapetus was ook te zien omdat er een zwak steretje er op grotere afstand van de planeet zich mee bewoog met de planeet zelf. Volgens stellarium was dit Iapetus.
    Reya was ook te zien als een steretje
    Dione was ook te zien als een zwak steretje
    M42
    Nevel sturctuur was met de TS 2x barlow en 20mm plossel met skyglow filter prima te zien. Er kwam duidelijk een blauw/ groene kleur te voor schijn. De nevel leek met te bestaan uit een zeer afgeronde W in het midden daarvan het trapezium duidelijk te zien dat hij uit 3 / 4 sterren bestaat. Nee echt super mooi om te zien.
    M44
    Moet eerlijk zeggen dat dit niet tot een van mijn favorieten behoorde. Maar de laaste keer dat ik hem gezien had was met de Luxon newton 70mm. Zonder filter en met 2x shorty en 20mm (deze combo vindt ik het lekerste voor Messier objecten). Eerste reacte OMFG (O My Freaking God). De dubbelsterren sprongen in mijn ogen en het hele beeldveld gevuld met sterren. Als rijpe diamantjes kwamen ze te voorschijn. Bijna allemaal met een goud/ bruine kleur. Wat een mooi gezicht deze behoort echt nu tot mijn favorieten. En wat een verzameling aan dubbelsterren staan hierin zeg WOW. Vooral in het midden van M45 staan er me toch een verzameling.
    M31
    Nu alleen met de 20mm Plossel, deze is echt mooi om te zien. In het midden van het stelsel kon ik zien dat hij duidelijk helderder is dan aan de zijkanten, met een geel/ witte kleur. Banden waren niet te zien maar wel een lichte grijze vlek er om heen. Heb niet verder vergroot en geen filter gebruikt (vergeten en niet bij me).
    M45 Pleiaden.
    Met de skyglow en 20mm plossel mooi gezicht de 7 heldere sterren sprongen als blauw/ witte diamanten in mijn beeldveld. Echt super mooi om te zien. De overige sterre van deze hoop ook prima te zien en super strak.

Volgende keer ga ik meer Messier objecten proberen te waarnemen en mijn lijstje uitbrijden.
    Al met al leuke avonden. Morgen komt de ToUcam III binnen en dan als het weer een beetje mee werkt. Proberen vast te leggen.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"
Werken...
X