Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Observatie 12 maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Observatie 12 maart

Gisteren was het inderdaad helder genoeg om weer fijn te kunnen waarnemen..

Als allereerst nadat de scoop voldoende was afgekoeld hem maar even op Saturnus gericht.. Weer prachtig hoor! Eerst even opgezocht met een 24, daarna met een 10 en uiteindelijk de 5 erin omdat de seeing van gisteren vele malen beter was dan dat ik in de afgelopen dagen had gehad.

Ik moet zeggen dat Saturnus me blijft boeien.. Nadat je dit hemellichaam voor het eerst hebt gezien sta je met mond open zo mooi en dus daarom blijf ik hem opzoeken iedere keer als ik de mogelijkheid hebt..

Gisteren heb ik wel voor het eerst de manen van Saturnus gezien. In totaal 3 als ik het goed had gezien maar dit moet ik nog even controleren.

Ik heb dit ook geprobeerd met een barlow erin (samen met een 10 en een 5mm) alleen kwam ik hierbij erachter dat ik mijn focuser helemaal moet indraaien en bij de 'stop' is deze pas scherp. Is hier een reden voor cq oplossing? Ik heb weleens gehoord dat je de spiegel dan naar boven moet halen maar dat vind ik te riskant met mijn geringe ervaring.. Ooit een keer een andere focuseerder (low-profile) schijnt volgens mij wel een oplossing te kunnen bieden, kan iemand dit bevestigen?

Overigens heb ik gisteren ook een open sterrencluster bekeken welke ik nog niet eerder had gezien (en zoveel objecten heb ik nog niet eens gezien). Ik weet de benaming nog niet maar heb ook nog geen tijd gehad om dit op te zoeken. Het cluster bevondt zich niet ver vanaf Saturnus op ongeveer 4uur. Het was dus een open sterrencluster welke niet in mijn breedveld van 24mm paste.

Gek genoeg kwam ik aan dit object omdat ik na het observeren van Saturnus er dus net rechtsonder daarvan een klein vlekje zag welke ik met mijn ooghoeken kon zien. Toen ik er rechtstreeks heenkeek zag ik niks dus ik wist wat mij te doen stond omdat ik erg nieuwsgierig raakte en richtte mijn scoop erop.. Prachtig cluster met zeker 60 sterren goed zichtbaar en naar de rest moest ik zeker me best doen maar waren uiteindelijk ook goed zichtbaar..

Verder heb ik de hemel nog wat afgezocht maar geen objecten meer bekeken want ik moest weer vroeg me bed in.
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Ik ben er achter.. Het was M44 (ook wel Praesepe genoemd) welke zich op dit moment rechts naast Saturnus bevindt..

Ik moet zeggen dat ik dit een heel mooi cluster vind, maar ik heb er ook nog zo veel te gaan dat ik vast mooiere tegenkom.. Maar het leuke eraan vond ik dat ik er zo toevallig op stuitte..

Iemand nog advies op het probleem met mijn focuseerder? Of gewoon een 'low-profile' kopen bij Rob ?
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Re: Observatie 12 maart

Origineel geplaatst door dh-breuer
      Ik heb dit ook geprobeerd met een barlow erin (samen met een 10 en een 5mm) alleen kwam ik hierbij erachter dat ik mijn focuser helemaal moet indraaien en bij de 'stop' is deze pas scherp. Is hier een reden voor cq oplossing? Ik heb weleens gehoord dat je de spiegel dan naar boven moet halen maar dat vind ik te riskant met mijn geringe ervaring.. Ooit een keer een andere focuseerder (low-profile) schijnt volgens mij wel een oplossing te kunnen bieden, kan iemand dit bevestigen?
      Allereest: Waak voor het proberen een té hoge vergroting te bereiken. Je 5mm oculair zit waarschijnlijk dicht tegen de maximale vergroting die je scope aan kan, bij goede omstandigheden. Met een barlow ga je daar dus zeer waarschijnlijk overheen. Wat toch zou kunnen helpen is het ocular en/of de barlow niet geheel in de houder te schuiven maar iets 'op te tillen'. Kan ook andersom werken want ik herinner me niet precies of het nou werkt voor een sterker of zwakker oculair...

Succes,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ok Victor, bedankt voor de tip.. Ik moet nog een hoop leren, dus nogmaals bedankt voor de tip, ik ga het zeker eens proberen..

Ik weet inderdaad dat je niet te snel moet vergroten en al helemaal niet bij een slechte seeing aangezien je beeld alleen maar onscherper wordt..

Commentaar

Saturnus zit al een hele tijd in de buurt van M44, vorig jaar geloof ik al.

Best wel appart mooi gezicht in de buurt van zo'n open sterrenhoop.

Ben jaloers, kon gisteren niet waarnemen.
          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Commentaar

Precies, nu ik wat meer tijd heb om 's avonds te waarnemen begint het steeds leuker te worden! Ik kan er veel langer naar kijken en zie dus ook steeds meer detail.. 8)

Naarmate je meer objecten ziet ook steeds uitdagender..

Commentaar

Werken...
            X