Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslagje 12 maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslagje 12 maart

Zo! Dat was een vruchtbaar avondje! Net als gister was het kraakhelder. Via het forum hadden we in Mheer afgesproken.

Daar aangekomen heb ik eerst een snelle blik geworpen op Venus, de Orionnevel, M43, de Plejaden en de Hyaden.
    Tijd voor het echte werk! Ik had de kijker nog niet op M103 gericht toen er midden op de verlaten landweg een auto stopte: 'Landbouwpolitie!'. Eh... Mooie binnenkomer van Tal Shiar + vriend. Na even kennisgemaakt te hebben werden ook hun telescopen opgezet en begon de zoektocht naar M103. Deze was snel gevonden. Het is een erg groot, open cluster dat niet in mijn beeldveld paste. Ik kon hem ook niet echt spectaculair noemen.

Op naar de Herniaclusters, oftewel M36, M37 en M38. Ik had ze tijdens het Veluweweekend al geprobeert te zoeken, maar door de lichtvervuiling en de slechte seeing heb ik ze toen niet gevonden. Ik had me voorbereid op een lange zoektocht, maar dat viel reuze mee. Als eerste had ik M36 in beeld. Een zeer mooi, helder cluster. Klein, maar erg fijn!
    M38 was de volgende. Tegenover M36 viel deze een beetje tegen. Deze was een stuk zwakker dan de eerste en ik vond hem minder mooi.
    Toen M37. Hier verbaasde ik me een beetje over. Hij was zwak maar duidelijk, en leek een blauwige gloed te hebben.

Op naar M67. Deze had ik al geprobeerd te vinden tijdens de maansverduistering, maar dat is me toen niet gelukt. Ik verbaasde me dan ook dat ik hem deze keer vrijwel direct in beeld had. De sterrenhoop is klein en zwak maar erg mooi. Het leek meer een nevel dan een sterrenhoop.

Als laatste M65 en M66. Beide waren wel erg zwak en nauwelijks zichtbaar. Zelfs door perifeer te kijken koste het de grootste moeite om ze te zien. Een van beide stelsels was wel duidelijk wat helderder dan de ander, maar welke van de twee dat geweest is durf ik zo niet te zeggen.

Alle objecten heb ik bekeken met de Skylux Bresser 70/700 door een 32mm oculair. Ik heb nog schetsen gemaakt van M36, M37 en M67, maar die volgen morgen.
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Grrr. Stamp stamp! Balen dat ik er niet was. Ik wil ook!!!

Commentaar

Leuk verslag Demelza!

Maar M103 is een hele kleine open sterrenhoop. Het lijkt op een driehoek en moet gemmakkelijk in je beeldveld passen.
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Het was en fantastische avond.

Hier wat foto's
        - Newton SkyWatcher 200/1000 f/5 Refl.
        - Celestron CG5
        - Bresser 70/700
        - Canon EOS 400D

Commentaar

Wat zie ik nu!!!? Een emmer als dauwkap voor een 20 cm Newton? Plagiaat!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Wat zie ik nu!!!? Een emmer als dauwkap voor een 20 cm Newton? Plagiaat!
            het geld was op....
            - Newton SkyWatcher 200/1000 f/5 Refl.
            - Celestron CG5
            - Bresser 70/700
            - Canon EOS 400D

Commentaar

Flits! Flits! Weg nachtzicht! Haha!

@Atodaz: Dan moet ik eens gaan zoeken wat het dan geweest is. Het was in ieder geval een sterrenhoop. Hmmm... Misschien 2 Messiertjes verwisseld.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Ik heb deze avond weer veel geleerd en veel nieuwe deepsky objecten gezien. Zeer geslaagde avond!
                Wat een pest die mist, zei de pessimist
                Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Leuk die foto's zo!

Commentaar

Een echte Lidlnight zo te zien!
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja inderdaad, daar had ik nog niet bij stil gestaan.

Alleen de Newton is niet van de Lidl.
                      - Newton SkyWatcher 200/1000 F/5 Refl.
                      - Celestron CG5
                      - Bresser 70/700 Refr.
                      - Canon PowerShot A620
                      - Canon EOS 400D

Commentaar

Mooi om te zien en mooi verslag Demelza! Ik zat te twijfelen of ik mee zou gaan, maar had net dat weekend afgesproken in Almeren. Volgende keer ga ik graag een keertje mee!

Commentaar

Werken...
                        X