Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen 12-03 Lochem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen 12-03 Lochem

Na ongeveer 3 maanden heb ik eindelijk weer een leuke waarnemingen kunnen doen. Ondanks hele lichte sluier bewolking was de seeing goed. Sirius schitterde wel maar ik vond het meevallen. Maximale zichtbare magnitude met mijn 20 cm telescoop was avond ongeveer 12,5. Als eerste Saturnus bekeken. Met mijn 25 mm oculair waren Rhea, Thetys, Dione en Titan te zien. Met mijn 10 mm en barlow (2x) was de cassinischeiding duidelijk te zien. Volgens mij heb ik ook een wolkenband gezien. Daarna de orionnevel bekeken. Het blijft toch een van de mooiste obecten om te bekijken. Ik heb de eskimnevel ook opgezocht en maximaal uitvergroot. Er was duidelijk een schijf gezien. Aangezien ik een deepsky persoon ben, wilde ik vanavond zoveel mogelijk objecten bekijken. De volgende objecten heb ik positief geďdentificeerd: NGC 2903, M 66, M 65 (niet NGC 3628), M 81, M 82, NGC 3077, NGC 2976, M 97, M 108, M 109, NGC 3953, NGC 4088, M 106, NGC 3079. Op volgende waarneemavonden probeer ik per object een uitgebreide beschrijving te maken. Al met al een geslaagde avond. Nu maar hopen dat er meer van dit soort avonden komen.
    Verrekijker 10x50
    Dobson 8"

Leuk!

Volgens mij zijn er in Lochem of omstreken nog zat donkere plekjes te vinden!
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Werken...
    X