Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kootwijk 10/11 Maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kootwijk 10/11 Maart

Drie maal is scheepsrecht, en in dat gezegde bleek vandaag een kern van waarheid te zitten. Na een potdichte woensdag en een slechte donderdag kwam dan nu een betere zaterdag. Om 21:00 besloot Roel het er toch op te wagen, en zo kwamen we rond 22:00 bij Kootwijk waar Victor en Bert al waren. Het was erg vochtig, maar qua helderheid lang niet zo slecht. Voor mij bleek deze avond een topavond te worden. Maar liefst 19 messiers en 5 NGC's heb ik mogen kunnen vinden in mijn 127mm achromaat. Ik had thuis al een lijstje gemaakt met een aantal objecten die ik wou en kon zien, met daarbij vermeld de afmetingen en de magnitude. Dit werkt erg fijn, en ik ben nog veel verder gekomen dan het lijstje;

M42
    M42 stond al wat laag en zonk weg in de lichtkoepel van Barneveld, dus heb ik deze snel even aangevinkt voor de avond.

NGC884 & NGC869, dubbelcluster in Perseus
    Deze was al duidelijk met het blote oog te zien, en om Bert even het beeld van mijn kijker te tonen ook deze in beeld gebracht. Zag er gewoon weer erg mooi uit.

M81 & M82
    Omdat deze stelsels verder op de avond steeds hoger kwamen heb ik ze zo snel mogelijk meegepakt. Bij Kootwijk zijn ze logischerwijs helderder dan thuis, maar ik heb niet getracht de donkere band in M82 te 'vinden'.

M44
    Wat is dat een heldere cluster aan de hemel nu. Was me tot nu toe nog nooit opgevallen. Erg mooi open cluster, maar zelfs te groot met mijn 40mm oculair. Veel sterren van een vergelijkbare magnitude. Later op de avond nog door een 10x50 verrekijker gezien, ook erg leuk!

M35
    Een erg mooi open cluster in de Tweelingen. Donderdag lukte het me voor geen meter, vanacht had ik hem met behulp van de zoeker er zeer rap in staan.

M52
    Leuk open cluster in Cassiopeia.

M103
    Dit messiertje verbaasde me enigzins. Ik weet zeker dat ik goed zat qua positie, en er was ook 'iets' van een open cluster te zien maar waarschijnlijk met teveel zwakke sterren voor mijn telescoop. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

M101
    Eigenlijk telt deze niet, want ik heb d'r niet door mijn eigen telescoop gezien maar door die van Roel. Groot stelsel!

M36, M37 & M38 (+ NGC1907?)
    Kortom, de voermannetjes. M37 is duidelijk de mooiste van het stel, maar als ik het me goed herrinner huist M38 een NGC als buur. Er zat in ieder geval onderin nog iets van een kleine cluster, dus ik gok dat dit NGC1907 is geweest. Erg leuk om te zien in ieder geval.

M1
    Wha! Dit is me prima gelukt. M1 is zwak, maar niet zwak genoeg! Niet op structuur gelet, wat ook niet mijn doelstelling was voor deze avond.

M45
    Ik was M45 bijna vergeten eer deze verdween in de lichtsoep aan de horizon, en kon haar nog niet door de boompjes meepakken. Leuk als altijd!

M65, M66 & NGC3628
    Ofwel het Leo triplet. Heel leuk om 3 stelsel in één beeldveld te krijgen. Met name M65 en M66 waren duidelijk te zien, de NGC was wat zwakker.

M3
    De favoriet van de avond. Is zwak, maar goed haalbaar met mijn kijker. Erg mooi door de kijkers van Victor en Roel!

M53 & NGC5053
    Een open cluster in de haar van Bernice. Zwak maar vindbaar, gepositioneerd naast NGC5053 die ook te zien was.

M64
    We gaan steeds zwakker! Sterrenstelsel in haar van Bernice.

M85
    Ah, dit word wel héél tricky. M85 is me nét gelukt, maar daar hield het ook echt bij op.

Ik heb deze avond prima kunnen benutten met het leren kennen van de hemel en het vinden van de objecten. Ik voel dat ik beter word *doet een dansje*. Hoera! voor de Sky Pocket Atlas want mijn zoeker hield het na M35 al voor gezien (beslagen). Alles is dus verder via timmermansoog en starhoppen gebeurd. Enorm genoten. Het was ook eens anders dan anders met vier man. Normaal sta je toch wat meer te kletsen, maar nu was het ook een erg vruchtvol avondje. Overigens ook Saturnus nog bekeken door Berts kijker. Mooi om te zien maar de lucht was duidelijk onrustiger dan donderdag. Helaas werd de avond heel even verstoord door 3 stonede idioten waarbij het woord respect vaag ergens een belletje doet rinkelen. Na hun vertek kwam er echter ook al bewolking aan zetten uit het noorden en was het ook tijd om te vertekken.

Heren Roel, Victor en Bert, hartstikke bedankt voor de gezelligheid wederom, en nu jullie verslagen!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Geen lang verslag met omschrijvingen tot in detail, maar een droge opsomming van de objecten die ik vandaag bekeken heb, per sterrenbeeld:

Auriga
    (dubbel/carbon)Sterren
    56 Aurigae
    Σ928
    OΣ147
    41 Aurigae
    Theta Aurigae
    β1053
    Σ698
    14 Aurigae
    Σ644
    5 Aurigae
    Omega Aurigae
    UU Aurigae
    RV Aurigae
    V Aurigae
    FU Aurigae
    S Aurigae
    TX Aurigae
    EL Aurigae
    Σ1022
    Σ994
    54 Aurigae
    Σ929
    Σ918
    Σ862
    OΣ132
    OΣ131
    OΣ129
    OΣ128
    OΣ127
    Nu Aurigae
    Σ796
    Σ768
    Σ764

Open Clusters
    Messier 37
    Messier 36
    Messier 38
    NGC2281
    NGC1907
    NGC1893 & IC410
    NGC1857
    NGC1778
    NGC1664
    NGC1931

Nebula
    Caldwell 31

Planetary Nebula
    IC2149

Hydra
    Open Clusters
    Messier 48

Sextans
    (dubbel)Sterren
    35 Sextantis
    β25
    Σ1457
    40 Sextantis
    Aitken 556
    β107
    Σ1441
    β1280

Sterrenstelsels
    Caldwell 53

Canes Venatici
    (dubbel/carbon)Sterren
    Alpha Canum Venaticorum
    Σ1645
    2 Canum Venaticorum
    OΣ274
    OΣ272
    h1244
    25 Canum Venaticorum
    h1234
    Σ1755
    OΣ261
    17 Canum Venaticorum
    Σ1632
    Σ1624

Sterrenstelsels
    Messier 51
    Messier 63
    Messier 94
    Messier 106
    Caldwell 32
    Caldwell 21
    Caldwell 26
    Caldwell 29
    NGC5371
    NGC5033
    NGC4656
    NGC4618
    NGC4490
    NGC4214
    NGC4151

Globular Clusters
    Messier 3 (voor ons allevier denk ik het mooiste object van vanavond!!!)

Puppis
    Open Clusters
    Messier 46

Gemini
    Dubbelsterren
    OΣ183
    Σ1140
    Pi Geminorum
    Σ1116
    Σ1108
    63 Geminorum
    Σ1090
    Σ1088
    Σ1083
    Lambda Geminorum
    OΣ167
    OΣ168
    Tau Geminorum
    45 Geminorum
    OΣ164
    Zeta Geminorum
    OΣ161
    OΣ160
    OΣ155
    OΣ145
    20 Geminorum
    OΣ143
    OΣ140
    Σ899
    Σ889
    OΣ134

Pfffffffffffffff......... Maar mooi was 't wel!!!!!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Leuk geschreven steven..

maar wat bedoel je met die 3 gasten??

gaan jullie vanavond weer?
      114mm refl. en 70mm refr.
      200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
        Geen lang verslag met omschrijvingen tot in detail, maar een droge opsomming van de objecten die ik vandaag bekeken heb, per sterrenbeeld:

<knip>

Pfffffffffffffff......... Maar mooi was 't wel!!!!!

Groeten,

Victor
        Was dat alles?
        Volgende keer wel een beschrijving a.u.b., dat is altijd zo leuk om te lezen.

@ Steem, leuk verslag!
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Ook ik vond het een zeer vruchtbaar avondje. Vergeleken met Steem en Clearskies heb ik maar een handjevol objecten gezien, maar mijn doel was om de objecten wat nauwkeuriger te bekijken en om wat schetsen te maken.
          Na zoveel bewolkte nachten was dit echt een verademing. Twee keer voor niks naar kootwijk gereden, maar deze keer was het echt raak.
          Ik ga helemaal mee met Steem wanneer hij zegt dat deze avond anders was dan andere waarneemavonden met vier man. Er werd echt serieus waargenomen, waarschijnlijk omdat iedereen van tevoren al een lijstje met objecten had gemaakt, zo kijk je veel geconcentreerder dan wanneer je alleen maar de kijker wat heen en weer zwiept.

Schetsen is ook zeer aan te raden. Niet alleen erg leuk om later terug te zien, maar je wordt dan echt gedwongen om de objecten zeer nauwkeurig te bestuderen en je ziet dan echt meer. M82 toonde mij gisteren bijvoorbeeld veel meer detail dan wanneer ik alleen maar visueel waarneem, ondanks dat de lucht niet supertransparant was.

M101
          Zeer grote ronde diffuse vlek met het centrum iets helderder dan de buitengebieden. Erg groot, maar geringere oppervlatehelderheid.

M65
          Langwerpig stelsel met een groot helderheidsverschil tussen kern en buitengebied. Samen met M66 prachtig in één beeldveld. Beide stelsels hebben ongeveer dezelfde stand ten opzichte van elkaar.

M66
          lijkt iets helderder dan M66, maar voor de rest een tweelingbroertje van M65. Mooie puntvormige kern.

NGC3628
          Een leuk zeer langwerpig stelsel. Vormt samen met M65 en M66 een geziochtje. M65 en M66 zijn dan de ogen, en NGC3628 de mond. Het is een zwak stelsel, als beide Messiers niet zo dicht in de buurt stonden was ie een stuk moeilijker te vinden.

M51
          Vanwege de ontransparante lucht was ie niet zo mooi als tijdens de topnacht tijden het Astrostart waarneemweekend. Beide componenten waren wel zeer goed zichtbaar, ook bij hoge vergrotingen. Wanneer ik iets tegen de kijkerbuis duwde was er toch wat vlekkerigs rond de heldersre vlek te zien: spiraalarmen! De "verbindingsbrug" wat niet te zien.

M82
          Van dit stelsel heb ik een schets gemaakt die ik zeer binnenkort zal plaatsen. omdat na de wat moeilijkere objecten M82 zo opvallend helder was, kon ik niet laten om hem na te tekenen. zelfs door een 6 mm Plossl was ie nog zeer goed te zien met veel detail. De donkere stofband was erg duidelijk en bij perifeer kijken zag ik in het bovenste gedeelte een kleine verheldering. Was het nou een zwak sterretje, of een zeer klein helder gebied? Wel zag ik dat de onderste helft van het stelsel wat helderder was dat de bovenste helft.

M3
          WOW! Wat een plaatje. Het mooiste object van de avond. Wat is deze bolhoop helder zeg. Met een 25 mm Plossl een zeer heldere kleine vlek, maar met een 6mm oculair toonde hij zijn ware gedaante. Duizenden sterren, vrijwel opgelost tot in het centrum van de hoop. Ik kon het niet laten; ook van dit object heb ik een schets gemaakt. M3 is vanaf nu één van mijn favorieten! Binnenkort plaats ik ook deze schets op het forum.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Patje
            Leuk geschreven steven..

maar wat bedoel je met die 3 gasten??

gaan jullie vanavond weer?
            Dank.

Die 3 gasten waren 3 pipo's in een klein autootje die plots tegen een uur of 1 de parkeerplaats op kwamen scheuren (weg nachzicht). In eerste instantie vroegen ze netjes wat we aan het doen waren en deden ze de lampen uit. Maar al snel bleek dat ze allesbehalve respect hadden voor wat we deden en gingen ze op het andere stuk parkeerplaats staan ouwehoeren. Een stukje lage residu uit de maatschappij.

Ik ga vanavond in ieder geval niet alhoewel ik daar wel van baal, zeker na zo'n avond. Wat de rest doet weet ik uiteraard niet.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              Een stukje lage residu uit de maatschappij.
              Clearly in the shallow end of the gene pool...
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Het feestje in Kootwijk was een groot succes. Leuk waarnemen zo met z'n viertjes.

Ik had mij niet zo voorbereid op waarnemen als mijn 3 collega's, dat ging er serieus aan toe daar! Fotograferen ging niet wegens de matige seeing, zou toch niks worden.

Toch mooi even mee kunnen kijken en ervaringen uitwisselen.
                Ik was altijd een beetje negatief gestemd over een Dobson (i.v.m. het ui beeld lopen) maar het viel mij reuze mee hoe makkelijk zo'n dobson te handelen is. Zo zie je maar weer. Misschien dat ik toch eens zo'n lichtemmer erbij neem.

Maar eerst mijn superrefractor bouwen, mijn vlakke spiegel is uit de VS onderweg!
                Wordt vervolgd.

Bert

En 3 andere collega's, bedankt voor de leuke en leerzame avond!
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Steem, welke vergroting heb jij dan gebruikt op M3 door jou scoop? gezien je diameter 12,7 cm moet deze ook zo opgelost verschijnen in je oculair als in de dob van Roel lijkt mij.

edit:
                  Oke ik snap m antwoord heb ik al gehad van jou
                  /edit
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Leuk verslag mensen, maar ik snap de titel van dit topic niet eigenlijk.
                    Waarom september??
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Haha, dat krijg je met dit weer. Mijn hele ritme is van slag. Heb het even aangepast, dank voor het melden!
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                        Haha, dat krijg je met dit weer. Mijn hele ritme is van slag. Heb het even aangepast, dank voor het melden!
                        Nou het gekke is dat ik laatst ook al met september in mijn hoofd zat.
                        Ik moest een of andere formulier invullen en ondertekenen en ik zet er zo 09-09-2007 neer :S
                        Wazig
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                        X