Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 09-03-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 09-03-07

Gisteren vanaf een uur of negen 's avonds werd de seeing steeds beter en waren ook de kleinste wolkjes weg. Ik had Saturnus sinds een paar dagen voor zijn oppositie nog niet gezien, toen onder slechte omstandigheden. Vanavond was de seeing goed en wilde ik ook een paar avi's maken van Saturnus.

Eerste blik op Saturnus viel een beetje tegen. Collimatie bleek hardstikke slecht te zijn, Saturnus was dubbel te zien in beeld en erg vaag. Met een zaklamp in de hand dus de vangspiegel en hoofdspiegel goed gezet.

Toen ik op dat moment door het oculair keek stond ik echt versteld. Met 100x vergroting (9mm oculair) was Saturnus prachtig te zien, onbeschrijfelijk! Zelfs de ring 'voor' de planeet was te onderscheiden van het bolletje, wat me nog niet eerder was gelukt. Ik dacht nog de cassini-scheiding gezien te hebben, maar dat kan ook wishful thinking zijn. In totaal heb ik drie kwartier alleen maar naar Saturnus zitten kijken, zo mooi was 'ie te zien

Wat ik wel zeker weet gezien te hebben zijn de maantjes Titan, Tethys, Rhea en Dione. De laatste drie zijn zichtbaar als drie piepkleine speldenprikjes.

Daarna nog wat avi's gemaakt van Saturnus, die ben ik nu aan het stacken! Misschien dat ik toch ook maar een Mak ga kopen

Vraagje: is het mogelijk om de cassini-scheiding gezien te hebben door een 114mm reflector?

Hoi Freek,

ja hoor, dat kan: 114 mm is voor de planeten een heel behoorlijke opening. Dan draait het vooral nog om wachten op de momenten van de perfecte seeing (en dat is maar een paar avonden per jaar, maar gelukkig ook per avond wel een paar keer dat het opeens veel beter is, geduld hebben dus) en om heel veel oefenen met collimeren zodat je alles uit je spiegel haalt. Succes.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Vraagje: is het mogelijk om de cassini-scheiding gezien te hebben door een 114mm reflector?
      Als het weer het toelaat is het al te zien mijn 80mm met bescheiden vergroting .

Commentaar

Ok, bedankt.

Foto is inmiddels hier te vinden:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6262

Commentaar

Eergister zag ik op 90x de cassini-scheiding duidelijk links en rechts van de planeet. De seeing was toen ook wel opvallend trouwens. Helaas gister niet de kans gehad te kijken, want mijn tuberings liggen bij Roel..
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hoe zit het met Jupiter door kleiner telescopen? Ik heb namelijk last van weinig constrast op het bolletje. Ik heb al geprobeerd een deel van de opening af te plakken maar dit bood geen oplossing. Ik zag weliswaar enorm veel details, maar het leek net of er teveel licht binnenkwam.

Commentaar

Werken...
            X