Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanraders in Orion

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanraders in Orion

't Was hier vanavond van zeven tot tien helder genoeg om even waar te kunnen nemen. Er was wel wat hoge sluierbewolking maar na de vele dagen dat je helemaal niks kon zien ben ik de laatste tijd al snel tevreden.
    Wat ik vanavond met plezier heb geobserveerd en graag deel op dit forum zijn drie carbonsterren in Orion. Alledrie zijn ze de moeite waard en met name de eerste en derde zijn momenteel behoorlijk fel. Hieronder de data:

BL Orionis 06:25:28 +14d43m00s
    mag. 5.71-7.24, periode onregelmatig, vanavond naar schatting rond mag. 6, erg rood en erg mooi!

RT Orionis 05:33:13 +07d09m00s
    mag. 8.0-8.9, periode 320 dagen, vanavond naar schatting rond mag. 8, de rode kleur was nog steeds erg duidelijk.

W Orionis 05:05:24+01d11m00s
    mag. 6.5-10, periode 210 dagen, vanavond naar schatting rond mag. 6.5 dus waarschijnlijk rond het maximum, net als BL Orionis er rood en erg mooi!

Mocht het weer het binnenkort toelaten dan raad ik iedereen aan deze sterren eens te bekijken!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Ja een beetje het probleem met variabel sterren he. Periode 210 dagen. Voor ons al een hele tijd, voor een ster een nanoseconde.
    Afgezien van de rode kleur die je ziet lijkt enkel W orionis me erg interessant vanwege de grote magnitude verschillen. 8 - 8.9 in periode van 320 dagen laat mijn hartje niet harder kloppen helaas.
    Maja als je 100 dagen later kijkt dan zeg je: oh ja hij nu minder helder...

Goed, ieder zijn ding natuurlijk

Zal het uiteraard wel een keertje in de kijker zetten als ik het kan vinden. Kijken of het visueel mooi is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
      Goed, ieder zijn ding natuurlijk
      De strekking van mijn 'aanrader' was dan ook niet het variabel zijn van de sterren, maar de mooie, opvallende, felle, rode kleur van de sterren...............
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
      X