Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light 127mm Maksutov

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• dubbelster
    antwoordde :
    Zo te zien is de Skyview goed bevallen. Blij dat te horen.
    Nu moet ik alleen nog leren goede fotos te maken.

Laat een reactie achter ::

• Deepsilence80s
    antwoordde :
    jep de cassini is er maar nog duidelijker dan

• Patrick
    antwoordde :
    Nee, hij is snelsnel genomen, en misschien een beetje slecht gefocussed. Misschien is de collimatie niet goed, of misschien de seeing...

Ik heb helaas niets uitgebreid kunnen doen of checken ivm de bezoekers...

is deze misschien beter??

• AtodaZ
    antwoordde :
    Mooi dat hij je bevalt Patrick. De 127mm Mak vind ik ook echt top, lekker klein en toch zo veel zien.

Die Saturnus lijkt wat onscherp, heb je de collematie al gecheked?

Gr

Eradj

• Patrick
    started a topic First light 127mm Maksutov

First light 127mm Maksutov

Afgelopen zaterdag was het ook voor mij dan zover.
    First light buiten van de Skywatcher 127mm F12 Maksutov-Cassegrain telescoop.

Tijdens de sterrenkijkdagen werd ik buiten geplaatst als enige lid van de sterrenwacht dat een telescoop bij zich had.
    Om een uur of half acht heb ik hem opgesteld en uit het losse handje naar het noorden uitgericht aangezien polaris achter een langzaam wegdrijvend pak wolken zat.

De telescoop was nog niet afgekoeld, maar was ook niet meer erg warm, hij had al een tijdje in mijn koede wagen gelegen.

Als eerste object heb ik Saturnus in het beeld gezet. Dit omdat dat een heerlijk object is voor mensen die nog nooit door een telescoop hadden gekeken. In het eerste half uur / drie kwartier was het beeld ''goed''. Hierna wa het beeld van Saturnus geweldig!
    Ik had mijn nieuwe Dielectric zenitspiegel erin zitten met de 9mm TMB Planetary. Dit gaf een vergroting van 171x.
    Hierbij heb ik duidelijk de Cassini scheiding kunnen zien en een heel heldergeel goed gedefinieerde planeetbol.
    Vele bezoekers zeiden ook dat heet een plaatje was, en niet echt. Ze geloofden niet dat het echt was wat ze zagen. En dat was lol natuurlijk.

De Maan was het 2e object. Helaas door de volle maan waren er geen schaduwen rond en in de kraters te zien. Desalniettemin was het beeld erg contrastrijk en waren de stralen van de kraters zeer goed te zien. Ook het bovenste randje van de maan was super strak afgetekend tegen de zwarte achtergrond.

Het 3e en laatste object was de Orion nevel. Door de volle maan een de vochtige lucht in het zuiden was er van de nevel niet super veel te zien. Het trapezium was wel ragscherp.

Echt uitgebreid heb ik niet kunnen kijken aangezien de bezoekers dan niets stonden te doen.

Ook de skyview montering had zijn ''first ground'' die avond.
    De montering droeg de Mak op zijn gemakkie. Trillingen waren uitgedempt in minder dan 1 a 1 1/2 seconde. Het volgen van de planeet was erg soepel toen hij eenmaal goed op het noorden stond.

Bij het aanhangen van de webcam zag je toch nog een redelijke periodieke fout. Terwijl hij bij vlagen ook perfect liep.

Al met al een heerlijk en transportabel setje met een hoog kwaliteits gehalte. Zowel de meganiek als de optiek!

Hieronder nog een beeldje van Saturnus die ik die avond tussen neus en lippen heb geschoten met deze opstelling:
Werken...
X