Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

lichtflits bij maanverduistering op 3 maart 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

lichtflits bij maanverduistering op 3 maart 2007

Geacht Forum

Ik stond de maanverduistering te filmen en bij het terugkijken viel me een lichtflits op, rechts onder de maan. Ik heb het op m`n site gezet: http://www.chantelavie.nl/AVN , klik op het oog. De flits duurt een frame=7/100 sec (info van Clearskies), dus goed zoeken. Rechtsonder in beeld.

Intussen ook contact met andere sterrekundigen die vooralsnog het verschijnsel niet kunnen verklaren.
    De meest waarschijnlijke hypothesen tot nu toe:
    - ruis van de camera
    - kosmisch deeltje raakt chip (idee Frans Kroon)
    - strobe van een vliegtuig op zeer grote hoogte (idee Clearskies)

Vraag: zijn er anderen die de flits hebben gefilmd? Verder graag reacties.

groet, Jan van Til

*hoort niet bij forumzaken, even verplaatst naar waarnemen*
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gek genoeg heb ik ook een flits rechtsonder bij de maan waargenomen tijdens de verduistering en heb ik iemand anders er ook al over gehoord.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Klopt, ik zag een flits vanuit mijn ooghoek, ging er eerst vanuit dat ie van een camera was maar ik hoorde enkele mensen roepen dat het een onweersflits was. Dat was aan het begin van het maximum:

Origineel geplaatst door martijnske
        Hier in de Rijnmond ook prachtig genoten van de maansverduistering bij bewolking minder dan 10%!

Drie dingen vielen me nog op:
        23.44: Een cumulonimbus fotografeerde mee, een onweersflits dus!
        0.02: Twee satellieten kwamen voorbij
        0.21: Op de fotocamera was de maan haast niet meer te zien!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bij Copernicus hebben we ook een felle flits gezien, in de verte en redelijk dicht bij de horizon. Niet te vergelijken met het kleine flitsje dat Jan heeft vastgelegd.

Ik heb er ook over nagedacht en behalve de strobe van een vliegtuig kan het ook een hele korte reflectie op de lens zijn geweest van een bewegende lichtbron (iemand die zwaait met een zaklamp of laserpointer o.i.d.).

Just my two cents...
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

De kwaliteit van het filmpje is niet goed genoeg om er iets mee te doen.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

lichtflits bij maansverduistering

We hebben dit ook waargenomen en vermoeden dat dit bliksemontladingen zijn geweest
              clear skies !!!!

Commentaar

ik heb het ook gezien!

vaag. denk wel dat het bliksem is. bij mij hebben meerdere mensen het gezien
                Of all the things I' ve lost...
                I miss my mind the most...

Commentaar

Hier in West vlaanderen heb ik in het Oosten (links van de maan!!) een vallende ster gezien, ter hoogte van de maan. Het was iets tussen 22h 30 en 23h40. Ik heb dan niet naar men uurwerk gekeken omdat ik het normaal vond. Meschien waar jij stond, deze bij de maan zichtbaar was.

En i.v.m. je filmpje, ik heb een digitale codac en wanneer ik een foto in het donker trek zie ik "lichtbolletjes" staan die steeds op dezelfde plaats staan. Meschien dat jou filmpje dat plots ook vertoonde.
                  Galaxia 114/900EQ-SKY
                  You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Ik heb ook een lichtflits gezien, was denk ik even na twaalven of iets ervoor, maar even later rommelde het in het zuiden, dus, onweer? En toen moest ik als de bliksem mijn telescoop afbreken want het begon te regenen. GRrrrrr
                    Toen de bui voorbij was , was de verduistering ook afgelopen.
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Als heel Nederland het op een zelfde positie t.o.v. de maan heeft gezien was het dus geen bliksem, lijkt mij.
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

In Julianadorp:
                        In de buurt van de maan (ten westen ervan) een min-of-meer verticale streep licht, zeer helder. Niet helemaal recht, er zaten wat flauwe bochten in het gevolgde pad. Het ging erg snel, in minder dan een halve seconde was het afgelopen. Ik dacht op dat moment aan een bolide, of eventueel neerstortend ruimtepuin. Helaas was ik de enige waarnemer van dit verschijnsel.
                        In mijn herinnering was dat echter veel eerder dan de hier genoemde 23:44 uur. Ik had net mijn apparatuur opgesteld om te gaan fotograferen, dat moet dus rond tienen zijn geweest.
                        Refrakth luvh

Commentaar

@Nightfall

heb die vallende ster ook gezien (ongeveer 23:45) , links onder de maan.
                          Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Even toelichten over de mijne:
                            Om 23.44 dreef er een duidelijke stapelwolk ten noorden van me en de maan stond ten zuiden van me, ik zag het in mijn ooghoek een flits in het noorden, een felle flits, dicht in de buurt van de cumulonimbus. Dus dit moet echt een onweersflits zijn geweest. (Die wolk moet tussen Maassluis en Den Haag gedreven hebben)

Update: Ik keek even op http://www.buienradar.nl bij historie en heb even 3-3-2007 23.45 uur opgevraagd.
                            Wat vind ik: aan de kust n bliksemflits in een bui, die heb ik dus gezien

Commentaar

klopt precies met mijn waarneming, ik zag hem vanuit noordwijk in het zuiden, en zag daar ook een vette cumulus, verlicht door Leiden en Den Haag. Het was ook vlak voor de totaliteit dus die tijd klopt ook.
                              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                              X