Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS 102mm refractor First Light !

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TS 102mm refractor First Light !

Nou hier is mijn First Light verslag van de 102mm refractor van TS.

Eerst reactie is OMG wat een scherpe beelden geeft deze scoop.
    Maan:
    De maan was eigenlijk te vol om er echt lol aan te hebben, maar met de 20mm was echt veel detail te zien kleine kratertjes waren probleemloos op te merken copernicus sprong er echt uit. Kanalen te zien de oceanen van de maan, echt top. Heb niet verder vergroot want dit was eigenlijk kans loos op een bijna volle maan.
    Saturnus:
    Met de 6mm van orion met de shorty plus 2x barlow ook van Orion echt super scherp in beeld en samen met de fringe killer driewerf hulde. Maar ik had moeite om de cassini er uit te halen. Maar zal wel komen doordat de maan dicht bij stond. Titan was prima te zien zonder problemen, heb denk ik vaagjes 1 wolken band er uitgehaald. Ik heb het gevoel dat ik nog verder had kunnen vergroten maar had de super barlow 2x van TS niet bij me. Maar mijn gevoel zegt dat dit prima mogelijk was geweest zo scherp was hij nog. Jamme van dat ik de cassini niet heb gezien maar ja voor een volgende keer, en dan zonder de maan. En ik had de vuurtoren zat ook nog een beetje te klooien.
    Nevels en sterhopen:
    Op de orion nevel was geen of heel slecht nevel structuur te zien, maar dit had alles te doen met de maan de trapeze was makelijk te zien door de 20mm.
    Pleiaden:Super scherp makelijk door de 20mm.

Volgende keer verder kijken zonder de storende maan, en morgen op naar de verduistering !!.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Gefeliciteerd Arie met je nieuwe aanwinst, zo te horen ben je zeer tevreden.

Wat bedoel je met OMG (sorry maar ik ben nog van voor de maanlandingen) .

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
      Gefeliciteerd Arie met je nieuwe aanwinst, zo te horen ben je zeer tevreden.

O My God :smartass

Mocht je nog eens zoiets tegenkomen, check urbandictionary.com
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Gefeliciteerd Arie met de geslaagde first light!

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
        Net zoals in al die Extreme House Make Over-programma's: Oh My God!

Commentaar

Of zoals Janice uit friends het zo mooi kan brengen; 'Ooh.. my.. god'.

Maar fijn dat de scoop bevalt ArieV. Dat je de cassini-scheiding niet kon zien verbaasd me toch wel een beetje. Tijdens de samenstand met de maan enkele weken terug kon ik dat namelijk wel en dat gewoon met een 25mm oculair. Volgens mij moet de maan ook niet zo bijster veel roet in het eten gooien gezien Saturnus helder genoeg is.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat voor een scoop gebruik je dan ??

Commentaar

Als je een 2x barlow en een 6mm oculair gebruikt had je toch een vergroting van 220x. Dan zou je nog een 2x barlow bijsteken zodat je 440x krijgt? Het is maar een lens van 10cm, hé. Ik denk dat je de cassinischeiding niet kon zien omdat je teveel vergroot hebt voor je telescoop, samen met slechte seeing. Ik kan me niet voorstellen dat het beeld scherp kon zijn als je de cassinischeiding niet kon zien. Normaal zou je de cassinischeiding makkelijk moeten kunnen zien, zeker bij de ansae.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                Wat voor een scoop gebruik je dan ??
                De 127mm F/6,5 versie van jouw telescoop.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het beeld was echt haar scherp, en zeker met de filter er in. Het viel me op toen ik met de filter ging kijken, Titan ook veel beter te zien was. Maar de scheiding heb ik zekers niet gezien. Helaas maar ik zal het later nog eens proberen en dan met een lagere vergroting.

Commentaar

Leuk verslag Arie!
                    Hmmm... als je zo die 102mm refractor beschrijft dan wil ik er ook een bij

Ik heb zaterdag ook mijn first light gehad met mijn telescoop en heb naar dezelfde objecten gekeken als jij!
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
                    X