Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M81 & M82 Frustratie - Een verhaal met een moraal

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M81 & M82 Frustratie - Een verhaal met een moraal

Een kleine twee maand geleden probeerde ik zonder zoeker M81 en M82 in de kijker te krijgen. Dit bleek prima te lukken, maar dat was direct ook de laatste keer dat ik de twee stelsels via eigen zoekwegen vond en zag. Het mag best gezegd worden, met elke mislukte zoekpoging werd mijn enthousiasme minder. De twijfel sloeg soms toe of deepsky zoeken wel helemaal aan mij besteed was, terwijl het me in eerste instantie toch zo leuk leek. Nu ben ik niet zozeer een opgever, en dat het enthousiasme minder werd betekend niet dat ik minder fanatiek werd. Maar het werd een beetje als smijten met een dartpijltje zonder echt te mikken. Ook dat gaat steeds fanatieker, maar de lol gaat er dan vanzelf vanaf. Afgelopen vrijdag liep de irritatie na een zoveelste mislukte zoekpoging bij mij hoog op. Na wat mokken was ik dan ook (sorry) niet zo heel erg ontdaan door de bewolking zodat ik zonder teveel spijt onder de dekens kon. Zaterdagavond heb ik me daarom maar bezig gehouden met het bekijken van Saturnus, een schets maken van M45 en het testen van enkele oculairs. Verder heb ik me vermaakt via andermans glas, maar dat heeft natuurlijk lang niet zoveel glans als dat het je zelf lukt. Gelukkig leverde dit weekend mij een uitstekend hulpmiddel op; de Pocket Sky Atlas.

Vandaag was het helder, na een paar proefopnames van M45 met een 100-300mm lens toch de kijker naar buiten gesleept. Ik was extreem nieuwsgierig of het me zou lukken M1 te vinden, en ja hoor, met behulp van de Pocket Atlas was het niet echt een hele uitdaging. Zou het dan... Wie niet waagt wie niet wint. Met het oculair boven de koude stenen grond was het zoeken niet veel waard, dus kwam ik op het (toch wel een beetje briljante) idee de kijker op de picknick tafel te zetten. Via de zoeker probeerde ik sterpatronen te herkennen die ik ook in de Pocket Atlas zag. En dat moet je toch even onder de knie krijgen. M1 ligt zeer dicht bij een heldere ster, en valt net iets buiten een driehoekje dat die ster omringt. Maar bij M81 en M82 is dat toch even iets anders. Het duurde dan ook even voor ik door had in welke richting alles gespiegeld/gedraaid was, wat mijn beeldveld eigenlijk is en hoe mijn vergroting goed te vertalen naar het boekje. En toen had ik het ineens. Met de helderste ster rond M81 en M82 (circa mag 5) gecentreerd in mijn zoeker vallen net buiten het beeld een drietal sterren die een mooie L vormen. Het kortste stokje wijst naar de mag 5 ster, en als je de L 'rechtop' zou hebben dan liggen M81 en M82 iets naar links onder de mag 5 ster. Met die plek centraal in mijn zoeker verschoof mijn oog zich naar het 40mm oculair. Mijn buren zullen misschien gelachen hebben mochten ze me hebben gezien, maar ik balde mijn rechtervuist in een heuse 'YES' reactie. Eindelijk heb ik ze dan weer, en wat een opluchting.

Nu is dit misschien een heel verhaal voor twee stelsels, maar voor mij betekend het heel wat. Ik zie nu een paar dingen die ik fout heb gedaan, maar weet ook enkele dingen die ik goed heb gedaan. Een paar simpele voorbeelden hiervan zijn dat je veel baat hebt bij een goede atlas, weet hoe je deze moet lezen, hoe je dit verplaatst naar je kijker, dat je nooit opgeeft en dat het resultaat altijd loont.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Ik ben trots op je steem!!!! :P

Hahaha leuk verhaal. Maaruh, waarom zoeken zonder zoeker?
    Misschien moet ik ook maar eens aan de pocket sky atlas, het boekje zag er erg goed uit.
    Maar worden die pagina's niet nat van de dauw, beetje zonde als de pagina's aan elkaar vast gaan kleven, met alle scheuren en plekken van dien.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Da's waar, kheb zo'n 2 maand bijna elken dag ( als het weer het toe laat ) gezocht naar m31. Eens ik hem had was ik dolgelukkig, om een wazig vlekje dat je nauwelijks zag door men 60 mm telescoopje

Kheb ook een tijdje gezocht naar m81 en 82, maar kheb hem 20 min gelede net gevonde :d :d

Ik doe het echter anders. Ik probeer de kaarten op de pc vanbuite te leren :s Kheb wel een deepsky boek da wel handig is, maar das redelijk groot. Voordeel is dat ik nu ongeveer 60% van de messier objecten uit mijn hoofd nauwkeurig weet staan na 3 maand intensief aan astronomie te doen
      Orion Skyquest XT8"
      oude 60 mm refractor...

Commentaar

Haha Steem! Je M81 en M82 verhaal klinkt me erg herkenbaar in de oren.Zelf heb ik avonden dat ik ze bijna direct in mijn beeldveld heb staan (met de C9.25), en andere avonden waarop ik ze na een kwartier heen en weer gehannes nog steeds niet heb gevonden. Het typische is, dat dat me eigenlijk alleen gebeurt met M81 en M82. Andere objecten hebben een veel 'consistentere' zichtbaarheid, zeg maar.

Misschien heeft de manier waarop ik naar deze stelsels zoek ermee te maken. Ik vertrek namelijk nog altijd van de rechterbovenster van het steelpannetje, en trek de diagonaal van de pan min of meer door over dezelfde afstand als die diagonaal (ietsje naar links omdat ze niet exact op het verlengde liggen). Nogal een flinke hop, en de kans om onderweg een verkeerde 'afslag' te nemen zal dan ook wel groot zijn.

In ieder geval gefeliciteerd!
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Haha Steem! Je M81 en M82 verhaal klinkt me erg herkenbaar in de oren.Zelf heb ik avonden dat ik ze bijna direct in mijn beeldveld heb staan (met de C9.25), en andere avonden waarop ik ze na een kwartier heen en weer gehannes nog steeds niet heb gevonden. Het typische is, dat dat me eigenlijk alleen gebeurt met M81 en M82. Andere objecten hebben een veel 'consistentere' zichtbaarheid, zeg maar.

Misschien heeft de manier waarop ik naar deze stelsels zoek ermee te maken. Ik vertrek namelijk nog altijd van de rechterbovenster van het steelpannetje, en trek de diagonaal van de pan min of meer door over dezelfde afstand als die diagonaal (ietsje naar links omdat ze niet exact op het verlengde liggen). Nogal een flinke hop, en de kans om onderweg een verkeerde 'afslag' te nemen zal dan ook wel groot zijn.

In ieder geval gefeliciteerd!
          Mee eens, ik zoek op dezelfde manier als jij brinx.
          Binnenkort toch maar een keer die telrad installeren, dan zal het toch aanzienlijk makkelijker moeten maken.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

D'r is een hop met kleinere afstanden als je een zoeker hebt, zelfs als je niet veel sterren met het blote oog ziet.

Als je vertrekt van de diagonaal kom je vanzelf een "trechtertje" tegen, met een boog sterren naar links en n naar rechts (vertrekt van 38 UMa, Mag 5.12). Neem je die naar rechts dan kom je uit op twee sterren (HR 4072, Mag 4.97, en HR 4026/32 UMa, Mag 5.82). Ga midden tussen die twee loodrecht naar links en je komt vanzelf na enige tijd M81 en M82 in de zoeker tegen, net vr 24 UMa (Mag 4.89) in beeld komt in die zoeker.

Als je 24 UMa tegenkomt zonder M81 te zien, ga dan gewoon terug naar HR 3838 (Mag 5.69, is op de lijn die je net gevolgd hebt) en nog een keertje dezelfde afstand terug 45 naar het Noorden gedraaid.

Op een donkere plek: groene laserpointer op 24 UMa (niet te missen, is het enige dat in de buurt zit van het verlengde van Gamma en Alpha UMa op nog eens de afstand Alpha-Gamma), als het donker is net even terug naar het midden tussen Gamma en Delta in plaats van naar Alpha (met een beetje geluk zie je HR 3838 en kun je de instructie boven volgen), en klaar is kees.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Soms zijn die 2 heel lastig te vinden en soms heb je ze meteen. Leuk verhaal over de zoektocht steem!

Commentaar

Heel herkenbaar! In een sterarm gebied. Totdat Harro met de geniale tip kwam om de diagonaal van het steelpannetje 1x door te trekken.. Sindsdien mis ik nooit!
                Geldt trouwens ook voor M51, ook ooit een hele nacht tevergeefs gezocht.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik maakte afgelopen zaterdag de fout dat ik ging zoeken zonder dat ik wist hoe beide objecten eruit zien. Het was ontzettend frustrerend dat ik niets kon vinden en werd er behoorlijk chagerijnig van. Dutchastro had ze op dat moment toevallig ook in zijn (een soortgelijke) kijker staan en ik heb bij hem gekeken hoe ze eruit zagen. Geen wonder dat ik ze zelf niet kon vinden. Beide objecten waren erg zwak en waarschijnlijk had ik ze al een paar keer in de kijker gehad zonder dat het me opviel. De seeing was trouwens slecht, dat zal ook een rol gespeeld hebben. Maar wat was het frustrerend! Je verhaal is erg herkenbaar, Steem.
                  Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                  http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Tip van de dag: Maak een plan voor wat je gaat observeren, zoek een plaatje ervan op Google en print dit uit of schets het na. Zulk detail als op een foto ga je natuurlijk nooit zien, maar je weet wat de ruwe vorm van het object is en eventuele felle sterren in de buurt vergemakkelijken het vinden ervan!
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Heerlijk verhaal en zeer herkenbaar. Ik had op een gegeven moment een ezelsbruggetje, m81 valt in de pan (om te onthouden aan welke kant van de diagonaal ze zich bevinden). In mijn hoofd was dat op een gegeven moment , m81 valt buiten de pan (erg onlogisch natuurlijk want dan wordt het een rommeltje) Nou dan kan je lang zoeken en slaat de vertwijfeling soms toe, zeker als je denkt, goh laat ijk nog ff M81/82 meepikken voordat ik naar ..... ga en je dus vervolgens een 20 minuten staat te kloten en dan toch maar ff de atlas erbij pakt.
                      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Goh, ik dacht dat het aan mij lag! Ik mag graag met een verrekijker (10 keer 50) buiten liggen en dan zie ik een deep-sky-object waarvan ik denk: die ga ik morgen met mijn kijker opzoeken.
                        Dan bepaal ik eerst nauwkeurig de plaats om de weg uit mijn hoofd te leren...om er vervolgens de volgende dag met mijn Mak steeds rakelings langs te scheren tot ik verkleumd en verkrampt de moed opgeef.

Soms denk ik er zelfs over om maar een reuze-bino te kopen. Daarmee
                        lukt het veel eerder!(denk ik)
                        Dat iemand maandenlang naar het zelfde object blijft zoeken vind ik heel knap, dat zou ik nooit kunnen opbrengen. Dat zou me een complex bezorgen met bijbehorende hernia

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                          om er vervolgens de volgende dag met mijn Mak
                          Tja, niet bepaald een breedbeeldkijker, eh? Maar ja, ik moet niet zagen - mijn 16" heeft ook een brandpuntsafstand van 2050mm (met Paracorr); daarom heb ik ook een 40mm breedbeeldoculair.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                            Goh, ik dacht dat het aan mij lag! Ik mag graag met een verrekijker (10 keer 50) buiten liggen en dan zie ik een deep-sky-object waarvan ik denk: die ga ik morgen met mijn kijker opzoeken.
                            Dan bepaal ik eerst nauwkeurig de plaats om de weg uit mijn hoofd te leren...om er vervolgens de volgende dag met mijn Mak steeds rakelings langs te scheren tot ik verkleumd en verkrampt de moed opgeef.

Soms denk ik er zelfs over om maar een reuze-bino te kopen. Daarmee
                            lukt het veel eerder!(denk ik)
                            Dat iemand maandenlang naar het zelfde object blijft zoeken vind ik heel knap, dat zou ik nooit kunnen opbrengen. Dat zou me een complex bezorgen met bijbehorende hernia
                            Ik heb nog wel een 25x100 verrekijker die ik wil verkopen
                            Maar waar woon jij eigenlijk dat het 2 dagen achter elkaar helder is?

Commentaar

Da's ook al maanden geleden, en het was gewoon geluk hebben. Ik woon in het rivierengebied en tot overmaat van ramp nog in een kom tussen twee dijken ook, zodat het hier vaak mistig is.
                              Maar in de herfst en het voorjaar wil het nog weleens gebeuren. En ik heb het nu over afgelopen oktober/november. Zoiets...

Commentaar

Werken...
                              X