Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslagje 17 februari (ochtend)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• SkyGuy
    antwoordde :
    Leuk verslag nop! Ik ben toch blij dat ik nog wakker was die avond. De sunflower was inderdaad verschrikkelijk helder en heel mooi om te zien. En m51 natuurlijk.....

Er staan nog steeds een aantal beelden op mijn netvlies gebrand.

Laat een reactie achter ::

• Steem
    antwoordde :
    M51 was absoluut geweldig om te zien door je C11 Nop, maar ook door de 8" dobson. In de C11 kwam met name de verbindende band tussen de twee stelsels duidelijker naar voren.

Het zou me trouwens niet verbazen je wat andere campinggasten heeft gewekt met je gekreun en het daar op volgende gelach. Volgens mij kun je een kind nog niet blijer maken met een vrachtwagen vol lego.

• Nop
    antwoordde :
    De gigantische GROENE meteoor! Akelig helder en lang! Bijna vergeten!!!!

• Dutchastro
    antwoordde :
    Mooi verslag Nop, ik vond de M101 toch het mooiste wat ik die avond gezien heb, of was dat die groene meteoor, of was het M51 met spiraalarmen of of of of.........., kan niet kiezen. De nacht was absoluut beter dan nacht 2.

Origineel geplaatst door Demelza
    Ja, ik ook. Hmpf!
    Ja ondanks het harde roepen van het woord "HELDER!!" zijn er toch altijd mensen die hun nachtrust niet willen missen.

• Patje
    antwoordde :
    Ja Nop dat klopt van die Sunflower....

Dat vond ik ook..
    Ik was op zoek naar M51 maar kon em niet vinden, opeens M63 in beeld..

Hij was zo helder dat ik niet wist wat het was...
    De dag erop was hij zeker 3x minder helder.....

• Demelza
    antwoordde :
    Ja, ik ook. Hmpf!
    Toch een leuk verslag, Nop!

• Clear Skies
    antwoordde :
    Ik is jaloers...

• Nop
    started a topic Verslagje 17 februari (ochtend)

Verslagje 17 februari (ochtend)

Wat ben ik iedereen die gegild heeft dat het helder was dankbaar!

Tegen 04.00 stond ik op en het was echt KRAAK.
    Saturnus had ik geen zin in, kan thuis wel. Op naar Leeuw, Maagd en Jachthonden natuurlijk!

Het virgocluster was snel gevonden. Jongejonge. Niet eens perifeer kijken maar 'pats' in your face. Messiertjes en NGC's door elkaar. Gewoon wat bijdraaien en bijsturen en hoppa. Fantastico! Makkelijk te vinden ook. De messiertjes in Leeuw zijn ook zeer fraai. Maar het virgo cluster is natuurlijk uniek omdat je omringd wordt door Messiers. Ik kreeg het er benauwd van! Ze kwamen letterlijk uit alle hoeken en gaten in je oculair.

Heel leuk om de messiers in de jachthonden te zien. De sunflower had een enorm heldere kern! Niet gedacht. Dat moet in een kleinere kijker zeker makkelijk zijn.
    M51 was een orgastische belevenis! Echt zoals je m op de foto ziet, en dat is niet overdreven!

En dan... M101 De beroemde pinwheel!!! Duidelijk herkenbaar!!! Alleen mooi met 42mm oculair (66x).

Helaas is het niet gelukt de sombrero wegens 1 hardnekkige wolk te spotten. Misschien over een maandje weer.

*Ik hou van mijn Elfje*
Werken...
X