Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslagje 17 februari

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslagje 17 februari

Afgelopen weekend dus op de Veluwe doorgebracht. Ben tevreden met wat ik zaterdagavond allemaal gezien heb:

Als eerste heb ik de Orionnevel met een 80 ED van Nop opgezocht. Met het 12mm oculair was deze zeer helder en duidelijk te zien. Ja, hij blijft mooi! Vervolgens een verwoede poging gedaan om het Bodestelsel en Sigaarstelsel (M81 en M82) te vinden. Niks te vinden. Ik wist zeker dat ik goed zat te kijken. Dutchastro had de twee stelsels in een soortgelijke kijker staan en bood me aan in zijn kijker te kijken zodat ik wist wat ik precies moest zoeken. Tja, geen wonder dat ik ze niet kon vinden! Ze waren (zelfs door perifeer te kijken) nauwelijks zichtbaar! Waarschijnlijk had ik ze al een paar keer in beeld gehad maar niet opgemerkt. Ik heb daarom de moeite niet genomen zelf verder te zoeken. Ik heb me wel voorgenomen om weer een poging te wagen als ik op een donkere plek sta en de seeing beter is.

Op zoek naar dubbelcluster NGC 884/869. Door de 20mm oculair waren beide objecten zeer helder. De seeing werd steeds slechter en ik wilde de Plejaden nog even zien. De vorm van een steelpannetje was duidelijk te zien met tal van zwakkere sterretjes.

Nop had inmiddels M37 in zijn C11 staan. Dat wilde ik natuurlijk wel even zien. M37 was prachtig in die grote kijker. Alsof een schilder perfect ronde verfspatten op een doek had gespat.

De Hyaden, die ik daarna in de 80 ED opzocht, vielen zwaar tegen. Ik had hier veel meer van verwacht. Het was een grote, open sterrenhoop waarvan ik dacht dat ze te vergelijken waren met de Plejaden. Niet dus.

Saturnus snel even opgezocht om me vervolgens binnen te gaan opwarmen. Omdat de seeing steeds minder werd ben ik snel weer naar buiten gegaan. Nop had inmiddels M81 en M82 in de C11. Wat een verschil met wat ik eerder zag! Beter gezegt: wat ik toen niet zag. Beide stelsels waren nu zeer duidelijk te zien. Het sigaarstelsel was een duidelijke, groenige, 'sigaar' zichtbaar. Eronder het Bodestelsel. Dit is het zwakste object van de twee en ook deze was nu goed te zien.

Toen op zoek naar M35. Hier ben ik een tijd naar op zoek geweest. Af en toe zag ik een gebiedje waar wat meer sterren stonden, maar dit associeerde ik niet met hetgeen waar ik naar op zoek was. Uiteindelijk heb ik eens om bevestiging gevraagd, en het bleek hem wel te zijn. NGC 2158 stond er zelfs bij. De twee open sterrenhoopjes waren lastig als zodanig te herkennen. Ik dacht toch echt dat ze wat helderder waren. Na een snelle controle bleek dat de lens al behoorlijk onder de dauw zat. Geen wonder dus dat ik ze niet goed zag...

De seeing werd ook alsmaar slechter en ik besloot nog even een snelle schets te maken van de Plejaden. Wat een verschil met eerder op de avond! Er waren duidelijk minder sterren zichtbaar. Jammer, maar ik ben toch meer dan tevreden met wat ik gezien heb!

Van de schets heb ik een foto gemaakt en in Paint op negatief gezet. Roel, ik zag dat jij hetzelfde met jou schets gedaan hebt. Hoe heb je de achtergrond zo mooi zwart gekregen?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Re: Verslagje 17 februari

Origineel geplaatst door Demelza
    Alsof een schilder perfect ronde verfspatten op een doek had gespat.
    Mwahahahaa :P

Leuk verslag hoor Demels!

Commentaar

Re: Verslagje 17 februari

Origineel geplaatst door Demelza
      Van de schets heb ik een foto gemaakt en in Paint op negatief gezet. Roel, ik zag dat jij hetzelfde met jou schets gedaan hebt. Hoe heb je de achtergrond zo mooi zwart gekregen?
      Leuk verslag Demelza!

Paint? Da's toch dat kleine Windows programmaatje waar je niks mee kan? Ik gebruik altijd Photoshop voor het bewerken van foto's. Daarmee kun je oa de kleurbalans en het contrast aanpassen. Of dat in Paint kan weet ik niet. ik heb zelf een Mac, dus geen Paint.

heb je IrfanView wel eens gerobeerd? Dat is een gratis beeldbewerkingsprogrammaatje voor Windows, misschien kan het wel met dat programma?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gimp! Voor alle platforms en uitgebreidst!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb inderdaad Irfanview, maar daar heb ik (nog) niks mee geprobeert. De foto zelf is ook niet spierwit, dus ik betwijfel of ik hem helemaal zwart zal krijgen. Photoshop is een betaalprogje?

Gimp? Nooit van gehoord.

Commentaar

Ik heb hem even door Fotosoep gehaald voor je, helemaal zwart krijg ik hem niet, maar t'is al beter vindt je niet ?

Commentaar

Thanx! Is inderdaad een stuk beter zo.
              Ik zal eens de verschillende progjes gaan uitproberen. Met Paint kom je inderdaad niet ver.

Commentaar

Werken...
              X