Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gerichte waarnemingen: Planning en verslag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gerichte waarnemingen: Planning en verslag

Het ziet er eindelijk-eindelijk-eindelijk naar uit dat het donderdag en vrijdagavond helder wordt. Ik kan helaas niet aanwezig zijn bij het astroweekend maar het lijkt me leuk eens iets op te zetten dat de discussie op dit forum over waarnemingen weer aanzwengelt.

Hieronder volgt een lijst van objecten in tien verschillende sterrenbeelden. Laten we eens kijken wat het oplevert als we de komende avond(en) allemaal gelijktijdig die objecten bekijken en er op dit forum verslag van uitbrengen.

Hier is mijn voorstel, gesorteerd op tijdstip, met sterrenbeeld, object en coordinaat:

19:30 uur: Perseus (de Held)
    Caldwell 14 (twee open clusters, het "Double Cluster"), 02:21:00 +57d08m00s

20:00 uur: Auriga (de Voerman)
    Messier 37 (open cluster, het "Auriga Salt and Pepper Cluster"), 05:52:00 +32d33m00s

20:30 uur: Taurus (de Stier)
    Messier 1 (restant van een supernova, de "Crab Nebula), 05:35:00 +22d01m00s

21:00 uur: Orion (de Jager)
    Messier 42 (nevel, de "Great Orion Nebula"), 05:35:00 -05d27m00s

21:30 uur: Monoceros (de Eenhoorn)
    Caldwell 49&50 (nevel & cluster, de "Rosette Nebula"), 06:32:00 +05d03m00s

22:00 uur: Gemini (de Tweelingen)
    Messier 35 (open cluster), 06:09:00 +24d20m00s

22:30 uur: Lynx (de Lynx)
    NGC2683 (sterrenstelsel), 08:53:00 +33d25m00s

23:00 uur: Cancer (de Kreeft)
    Messier 67 (open cluster), 08:51:00 +11d49m00s

23:30 uur: Leo Minor (de Kleine Leeuw / de Welp)
    NGC3344 (sterrenstelsel), 10:43:30 +24d55m00s

Middernacht: Leo (de Leeuw)
    Drie sterrenstelsels (de "Leo Triplet")
    Messier 66, 11:20:00 +12d59m00s
    Messier 65, 11:19:00 +13d05d00s
    NGC 3628, 11:20:00 +13d35m00s

Ik ben erg benieuwd naar de waarnemingen van verschillende personen met verschillend materiaal. Kleine of grote telescoop, handgestuurd of GOTO, of met een verrekijker!

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Victor,

leuk voorstel. Ik ga proberen tijd vrij te maken EN te rapporteren.

Eric
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik doe mee! tenminste als het hier ook helder wordt.
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

We kunnen natuurlijk een bijna messier marathon doen met z'n allen!!

Hiervoor heb ik skytools geraadpleegd. Geldt voor de nacht vrij/za

http://www.astroforum.nl/download.php?id=2009
        http://www.astroforum.nl/download.php?id=2010
        http://www.astroforum.nl/download.php?id=2011
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Kan, maar dan race je langs de objecten en vink je af wat je gezien hebt. Mijn voorstel is, ook voor hen die er in het astroweekend niet bij zijn, op genoemde tijden deze objecten te bekijken en je waarneming vast te leggen. De resultaten kunnen we dan op dit forum vergelijken, is weer eens wat anders dan defecte telescopen e.d.

Commentaar

't Wordt toch aardig gelezen, dit onderwerp... Maar wie doet er mee??

Commentaar

Morgenavond kan ik wel. Vrijdag ben ik carnaval vieren, dus hopen op mooi weer

een paar objecten heb ik nog nooit gezien, dus dat wordt lekker klungelen met de dob. De rosetta heb ik al es geprobeerd, maar nooit meer gezien dan de sterrenhoop in het centrum. Misschien dit keer meer geluk.

Trouwens wel leuk zo'n topic van zo'n ervaren waarnemer. Ik houd me zeker aanbevolen komende tijd voor andere lijstjes.

Commentaar

Vrijdag evacueer ik om die reden een weekendje naar BelgiŽ! Da's ook de reden dat ik er dit weekend niet bij kan zijn bij de Astromeet... Had ik eerder moeten beseffen, maar ja.

De verwachting voor morgen is goed, dus ik ga het dan ook proberen. Of ik het tot twaalf uur uithoud weet ik niet, maar ik hoop in ieder geval dat we op deze manier een leuke discussie op gang kunnen brengen. Met al die bewolking van de afgelopen tijd blijft het voornaamste onderwerp toch hoe een telescoop werkt. Maar het is hoog tijd om niet meer naar een telescoop maar door een telescoop te kijken!

Commentaar

't Zou vanavond toch helder zijn?!

Ik heb alles bij elkaar acht dubbelsterren in Gemini gezien voor het potdicht zat hier in Brabant... Na anderhalf uur geduldig wachten kon ik alleen nog een schimp van Saturnus opvangen door de bewolking, dus het was weer een groot succes.....

Elders meer geluk gehad vanavond?

Commentaar

Ik moest werken. Maar ik heb wel een tijdje vanonder een straatlamp orion staan bewonderen .

Het is hier trouwens nog steeds redelijk helder! Maar ik heb alles al ingepakt dus kieken zit er niet meer in.

Commentaar

Ik stond op m'n vaste stek bij Vinkel, net oost van 's-Hertogenbosch. Was prima toen ik aankwam, slecht toen ik alles opgezet had en ronduit beroerd toen ik begon met observeren. Na anderhalf uur kwam er nog steeds bewolking aandrijven zonder dat er zicht was op een opklaring, dus ik heb het toen voor gezien gehouden. Jammerjammerjammer.....

Maar dat opbouwen lukt zo langzamerhand met m'n ogen dicht...

Commentaar

Moest vanavond eerst voetbaltrainen, balen dus... Maar de kijker al in 't schuurtje gezet zodat ik mooi kon afkoelen. Rond half 10 was ik weer terug van trainen, maar er hing nogal wat sluierbewolking...rond 11 uur half 12 begon het echt helemaal dicht te trekken met bewolking...dus ook ik heb het voor gezien gehouden

Mijn woonplaats is Buitenpost, ligt vrijwel exact in het midden tussen Leeuwarden en Groningen in.

Commentaar

Blijkbaar ben ik de enige die deze mini-marathon heeft gedaan. Voor mij was het in ieder geval wel een marathon.

Normaal ga ik gewoon turen en dan zie ik wel waar ik op uit kom. Bij deze dus mijn verslag

Eindelijk weer eens waarnemen en met zo'n lijstje van een ervaren astronoom als Clearskies moest ik natuurlijk kijken hoe het zou gaan. Ik was vooral ook benieuwd naar de nieuwe objecten die ik nog nooit eerder had gezien. Als fan van sterrenstelsels was ik zeer benieuwd naar het triplet en de andere sterrenstelsel in de lynx en de kleine leeuw.

Direct na het eten de telescoop (12" dob) naar beneden gesleept en buiten gezet zodat deze goed kon afkoelen en ik dus meteen zou kunnen beginnen met observeren. Zelf ben ik thuis gebleven en heb gewoon vanuit de achtertuin geobserveerd. Helaas staat er in het pad naast ons huis een straatlantaarn en deze lamp schijnt direct op de binnenplaats achter het huis. Ik heb dus een oude jas gepakt, 2 lange stokken en een ladder en heb de jas over de lamp gehangen. Straatlantaarns zijn toch best hoog (een meter of 4) dus het was nog het nodige karwei.

Gelukkig was het resultaat naar wens en scheen er geen direct licht meer in mijn gezicht als ik iets wilde waarnemen.
                          In het westen ging venus langzaam onder en ik had de telescoop nog willen verplaatsen maar door bomen had dit weinig zin. Ik zal dus een ander keertje moeten kijken of ik iets van de gestalten van deze planeet zal kunnen zien.

Om 10 over 7 ben ik begonnen met waarnemen. De dubbele cluster is een erg makkelijk object. In een mag 5 zenith zie je de cluster al met je blote oog. Op een goede avond is dit wel te halen bij mij in de achtertuin maar in de schemering zat het er niet in om dit object met het blote oog te zien. Met de telescoop werd het wel makkelijk gevonden. Helaas stond het ook vrijwel precies in zenith en dat levert met een dob veel gedoe (lastig bewegen) en een pijnlijke nek op. De cluster op zich was rond kwart over 7 nog niet erg spectaculair. Ik ben dus nog even 20 minuten binnen gaan zitten en heb alvast wat sterrenkaarten zitten bestuderen. Het was al aardig donker en ik besloot weer naar buiten te gaan. Ik heb nog even naar de clusters gekeken, maar omdat ik ze al zo vaak gezien heb en ik me wat meer wilde richten op de nieuwe objecten besloot ik verder te gaan.

Klokslag half 8 stond M37 in het beeld, dit is altijd een van mijn favoriete sterrenhopen geweest omdat hij erg veel sterren bevat. Het was alweer een tijdje dat ik deze sterrenhoop gezien had en ik dacht dat het om M36
                          ging. M36 en M38 kon ik altijd makkelijk vinden maar die stomme M37 lukte maar nooit. Na de hele tijd tussen wat ik dus dacht M36 en M38 heen en weer te zijn gehopt, wilde ik toch die verdraaide M37 nog in beeld krijgen. Ik heb toen nog heel goed door de zoeker gekeken en toen bleek dat ik juist M38 al die keren gemist had en dat de sterrenhoop waarvan ik dacht dat het M36 was in feite M37 was. Wat voelde ik me stom op dat moment. De hele tijd naar de mooiste sterrenhoop M37 zitten kijken en denken dat het M36 was. Gelukkig haal ik ze nu niet meer door elkaar. Het was gewoon verwarrend omdat in de zoeker M37 en M36 vrij goed te zien zijn. M38 is een stuk lastiger en je moet er al half perifeer voor kijken om hem in de zoeker te zien. Ik had me als doel gesteld om ook de interstellaire cluster IC1907 vlak bij M38 te zien. Deze had ik nog niet gezien maar gezien het feit dat ik M36 als M38 aanzag is dit niet verwarrend. Ik richtte de kijker dus een stukje lager en ja inderdaad met perifeer kijken kon ik de cluster zien. Met direct zicht was er nauwelijks iets te zien. Toch nog enige voldoening. In het oosten stond saturnus al boven de horizon, maar ik besloot maar tot wat later te wachten voor ik mijn kijker op deze planeet zou richten.

Na dit gedoe was de nodige tijd verstreken maar ik had wel enorm genoten. Weer wat nieuwe dingen gezien en M37 is gewoon een lust voor het oog. Ik lag nog steeds ongeveer een half uurtje voor op schema en M1 leek me sinds ik deze een maand geleden had gezien geen probleem. Helaas zat ik ernaast.

M1 is altijd al berucht geweest voor zijn lichtzwakte. Het is nu eenmaal een lastig object visueel als de omstandigheden niet ideaal zijn. Vorige maand had ik M1 ook al in de kijker en toen stond ik er van te kijken hoe ik deze stellaire gaswolk had kunnen missen. Hij was nu zo duidelijk. Niet zo duidelijk als M27, maar wel mooi groot en sindsdien is het mijn favoriete 'planetaire' nevel. De ringnevel vond ik altijd wat klein en na mijn vorige goede ervaring met M1 verheugde ik me er al enorm op. Het begon echter al met veel gedoe. Ik kreeg die verdraaide Z Tau maar niet in beeld. Ik verwarde hem de hele tijd met B Tau. Uit frustratie heb ik toen maar even naar de Hyaden gekeken om te kijken of ik wel op de goede lijn zat. Dit was toch echt het geval en na nog een 5-tal minuten had ik eindelijk de juiste ster in beeld om te gaan star-hoppen. Op zo'n moment verlang je wel een beetje naar een goto, klikken en klaar, maja als je niet zoekt dan krijg je ook geen voldoening als je uiteindelijk vindt. Vorige maand had ik M1 dus erg snel gevonden. Gewoon een beetje omhoog en wat naar rechts en klaar. Dit keer lukte het maar niet. Ik bleef maar zoeken en zoeken en vond maar niks. Toen opeens zag ik een zeer wazig vlekje. Verbaasd moest ik concluderen dat het om M1 ging. Helaas niks meer mooi duidelijk, spectaculair. Gewoon een zeer wazig vlekje. Teleurgesteld probeerde ik nog een grotere vergroting maar meer dan een zeer wazig vlekje werd het niet. Wel zag je de ruitvorm maar alle hoop om enig detail in de nevel waar te nemen was vervlogen.

Na een pauze van 10 minuten en binnen opwarmen weer naar buiten. Dit keer was M42 aan de beurt. Dit object is echt bijna te makkelijk. Met het blote oog zie je het al en binnen 3 seconden staat het in beeld. Hoewel het een vast object op de waarneemlijst is, was het eerste aanzicht toch een schok. Blijkbaar was ik erg goed aan het donker gewend(had gewoon binnen in het donker gezeten) want ik zag zeer veel details en een groot deel van de nevel. De buitenste laag strekte zich in een 2/3e cirkel uit en het trapezium was zoals altijd duidelijk te zien en de stofband in het midden van de nevel leek ook wat details te bevatten. Toen gewisseld naar mijn favoriete oculair voor de orion nevel. 66 graden zichtveld en 166 keer vergroting. De nevel zag er zeer imposant uit. Hij was welisaar grotendeels grijs maar toch kon je een groene kleur bespeuren. Ook de kleurtjes van de verschillende trapeziumsterren waren duidelijk te zien. Maar hey wat is dat? Ja nog een sterretje tussen 2 trapeziumsterren in. Het bleek een sterretje van de 10e magnitude. Het was echt een miniscuul puntje maar ik heb met fascinatie naar het kleine dingetje staan kijken. Het verder scheiden van de sterren lukte niet maar dat boeide me ook niet. Ik keek voor de nevel en heb echt een hele tijd nog staan kijken. Ik kreeg er eigenlijk geen genoeg van. Toen zag mijn oog nog iets geks. Bij die ster die ernaast staat leek zich ook een nevel te bevinden.

Zou het M43, de flame nebula zijn?? Ik kon verder geen details waarnemen maar ik wist zeker dat er iets was. Nu ik het geverifiŽerd heb weet ik ook dat het hem daadwerkelijk was. Deze nevel zal zich zeker op een wat donkerdere plek aan mij onthullen.
                          Wederom nam ik, zij het met tegenzin, voldaan afscheid van de orionnevel. Dit was toch wel het hoogtepunt van de avond.

Ik had nu toch 166x vergroting in de kijker zitten dus ik besloot even naar saturnus te kijken. Titan en nog 4 maantjes waren duidelijk te zien. Helaas zag ik niet veel van de cassinischeiding. Ik heb toen 250x vergroting gepakt maar helaas bleek de seeing vrij waardeloos. Ik kreeg slechts 1 ŗ 2 van de 10 seconden scherp beeld. Af en toe ving ik een glimp op van de scheiding maar de keer dat ik de scheiding helemaal rondom goed kon zien heb ik bij lange na niet kunnen benaderen. Ook waren er wat wolkenbanden te zien. Ik dacht: kijk nog even of je
                          het effect ziet van het afkoelen van de minder belichte kant maar dit seeliger effect was nauwelijks te zien. Ik heb saturnus toen maar gelaten voor wat het was en ben verder gegaan.

Volgende op de lijst was de rosetta nevel. Ik wist dat deze lastig zou worden en ook het sterrenbeeld monoceros ligt me niet erg omdat het uit mijn achtertuin met het blote oog nauwelijks is waar te nemen. Ik heb me al eens kapotgezocht naar de viervoudige ster alpha monoceros maar mede door de lage stand aan de hemel en de lichtvervuiling kwam ik bedrogen uit. Ik heb de ster niet eens in de kijker kunnen krijgen.
                          Ik had een virtuale lijn getrokken tussen betelgeuse en procyon en dan moest ik ongeveer op de helft iets lager gaan zitten dan kwam ik op de juiste locatie uit. Na veel gedoe en weinig opvallends in de zoeker richtte ik de kijker maar op het enige wat misschien op een 'sterrenhoop' zou kunnen lijken. Verder was er eigenlijk niks opvallends te zien. Het bleek inderdaad de sterrenhoop in het midden van de nevel te zijn maar aangezien de nevel niet zichtbaar was en de sterrenhoop ook een tiental sterren bevat was het voor mij niet meer dan een formaliteit dat ik het object 'gezien' had.

Volgende op de lijst was M35. Deze sterrenhoop herinnerde ik me nog goed uit de tijd dat ik de telescoop pas had. Toen was het een van mijn favoriete objecten. Ik wilde dit keer ook eens de IC ernaast waarnemen maar door opkomende sluierbewolking was M35 vinden al lastig genoeg. Gelukkig was dit nog gelukt maar door de bewolking stelde de sterrenhoop wat teleur. Helaas zat de IC er ook na een beetje opklaren niet in. Het was ook al flink afgekoeld en helaas had dit zo zijn effect op de zoeker en het oculair. Telkens als ik in de buurt kwam dan besloegen ze en moest ik weer 3 minuten wachten voordat ze vrij zicht boden. Dit was erg irritant maar het hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig beslaat de spiegel eigenlijk nauwelijks. Er zit nu eenmaal een 1.5 meter lange 'dauw kap' op

Omdat ik nog even langs een vriend wilde besloot ik NGC2683 te laten voor wat het was en als laatste nog even M67 op te zoeken. Deze had ik ook al es gezien maar ik kon me deze sterrenhoop niet meer zo goed herinneren. Visueel was M44 met perifeer kijken te zien en na hier even te hebben vertoefd ging ik snel nog even op zoek naar M67. Nadat ik wat was doorgeschoten naar de kop van de slang kwam ik eindelijk op het juiste plekje terecht en kon ik M67 waarnemen. Het was een mooie sterrenhoop met niet al te veel sterren.

Nog altijd zeer enthousiast besloot ik de kijker buiten te laten staan en de jas over de lamp te laten hangen. Een aantal mensen was al langsgelopen en had verbaasd gereageerd: "Hey er hangt een jas op de lamp". Ik heb er nooit op gereageerd maar het was op zich wel komisch.

Om half 12 was ik weer terug in de achtertuin, er hing toch her en der wat sluierbewolking en omdat deze precies over de leeuw hing besloot ik nog eens te gaan voor het sterrenstelsel in de lynx. Ik had de kaart erbij gepakt voor NGC2683 en ging gewoon ster voor ster verder om zo op de eindbestemming uit te komen. Ik begon bij i Cnc en tot mijn verbazing was dit een mooie dubbelster. Hij had wel iets weg van Albireo maar was natuurlijk wat minder helder. Toch een leuke verassing. Toen langzaam omhoog en sterretje voor sterretje op weg naar de locatie. Even ving ik een glimp op van wat op een sterrenstelsel leek. Toen zag ik het duidelijk. Het was een klein sterrenstelseltje (tenminste in het beeld) en was zeer langwerpig van vorm. Nu weet ik dat we het bijna van de zijkant zien. Zeer voldaan keek ik naar dit object, want ik had er toch flink voor moeten zoeken en na een tijdje kijken zag je ook een helderder deel dat de kern van het sterrenstelsel was. Het zijn toch mijn favoriete objecten om waar te nemen maar helaas is de achtertuin geen geweldige locatie voor galaxy hunting.

Na het succes met NGC 2683 ging ik vol goede moed op zoek naar NGC3344 in de kleine leeuw. Sluierbewolking gooide nog wat roet in het eten en ik moest even wachten tot deze was voorbijgetrokken. Helaas bevatte mijn sterrenkaart weinig sterren in de omgeving en ik had ook niet veel meer referentie dan: hij moet tussen deze twee in liggen. Ik heb dus van de 10 objecten dit object helaas niet kunnen afstrepen. Ik besloot nog maar even naar een oude vertrouwde te kijken, M51. Na een beetje zoeken vond ik het duo maar ze waren zo zwak dat ik nauwelijks iets erin zag. Ik vroeg me af of het wel zin had om te zoeken naar het leo triplet.

Na op Theta Leo gericht te hebben moest ik wat naar beneden en nog es wat naar beneden en dan zou ik er zijn. Ik ging langzaam naar beneden en eigenlijk sprongen 2 stelsels meteen in beeld. Ik ben een flink aantal keer heen en weer gegaan tussen M65 en M66 maar voor mij was het geen triplet maar een duo. NGC3628 ontging me helaas. Ik nam er maar genoegen mee en besloot de kijker nog te richten op M105 en M96 en 95, maar na een beetje zoeken vond ik het wel best en het was nog maar 3,5 graden buiten dus ik heb ben maar gestopt.

Al met al een mooie score 9/10. Ik heb zeer genoten en voor mijn doen op een zeer hoog niveau waargenomen. De objecten die ik gezien heb, heb ik uitvoerig bekeken als er ook iets te zien was en het vinden van nieuwe objecten vond ik ook zeer de moeite waard waarbij NGC2683 er in het bijzonder door zijn vorm uit sprong (ik heb ook het hardst gezocht naar dit sterrenstelsel).

Ik hoop dat jullie van het verslag genoten hebben. Ik vond het in ieder geval een hele mooie waarneemavond en zal deze objecten zeker nog een keer gaan bekijken als ik op een donkere locatie ben met een paar mede forummers.

Commentaar

Prachtig geschreven verslag Redfish! Ik ben jaloers, bij jou was het wel helder!!
                            Ik moet nu de deur uit maar ik neem zeker de tijd je even uitgebreid te antwoorden.

Groeten en voor iedereen die naar de Astromeet gaat een fantastisch weekend,

Victor

Commentaar

Zo, Redfish, dat mag je een verslag noemen! Als je net zo'n doorzetter bent met waarnemen word je geheid een topper.

Hier in Amsterdam gisteren vooral de onderkant van de bewolking waargenomen. Vanavond herkansing!?
                              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
                              X