Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 12 februari 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 12 februari 2007

Ik ben gisteravond even naar buiten gehuppeld (jazeker) om mijn nieuwe 150mm Newton weer op Saturnus te richten. Ik wilde namelijk dat Seeliger effect waar Richard Bosman het elders op het forum over had eens met eigen ogen zien. En jawel: de ring leek inderdaad wat helderder dan normaal. Misschien dat hierdoor de kleur van de planeet ook wat beter te zien was, want het blauwgroenige van Richards foto meen ik een beetje herkend te hebben. Kan ook wishful thinking geweest zijn uiteraard... Bij zulke kleine contrastverschillen blijft het altijd moeilijk om kleurverschillen te zien.
    Cassinischeiding goed te zien, twee wolkenbanden plus drie maantjes bij 175x.

Ik vind mijn kijkertje nog steeds verbazingwekkend goed presteren op planeten gezien zijn specificaties (150 mm F/5). Om een vergroting van 175x te bereiken moet ik door het miniscule kijkgaatje van een 4 mm Plossl turen, maar het beeld was prachtig scherp. Ook het handmatig volgen met de dob-montering gaat prima! Zo zie je maar; een goeie collimatie is cruciaal. Het maakt zelfs van je wide-field Newton een prima planetenkijker.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

@ Roel

Gaaf gevoel he, dat je zo tevreden kan zijn over je telescoop! ik heb hetzelfde over mijn 13cm newton ook een F5 ook ik liep tegen het probleem aan dat je bij een klein oculair zo'n inimini kijkgaatje had.
    Ik had al een 2X barlow en heb om die rede dan ook een 3X barlow gekocht....probleem opgelost.

Commentaar

Ik heb gisteren weer eens mijn 12"dob op Saturnus gericht met een 4MM TMB. De seeing was erg lekker en dan kan je er bijna niet tegen op imagen zo'n live beeld is echt geweldig. Zeer veel detail dikkere en dunere banden en af en toe even net dat beetje extra doodat de seening tijdelijk even super is.

Ben nog bezig geweest met mijn video camera maar tegen de tijd dat ik het een en ander goed geinstaleerd had trok het dicht. Heb wat opnames uit de hand, (eerder die avond genomen) en dat zag er al veel belovend uit. De volgende keer ga ik dit nog eens proberen, ik wil het fimpje omzetten naar AVI en stacken, als het werkt is het een ultra draagbare oplossing voor het imagen van planeten

Groet
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik wilde zeggen: zonde van die barlow want er zijn ook oculairs waarbij je een 2cm 'gaatje' hebt, maar toen bedacht ik me dat in deze oculairen zelf ook al een barlow zit, dus eigenlijk maakt het niet uit.

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
          Ben nog bezig geweest met mijn video camera maar tegen de tijd dat ik het een en ander goed geinstaleerd had trok het dicht. Heb wat opnames uit de hand, (eerder die avond genomen) en dat zag er al veel belovend uit. De volgende keer ga ik dit nog eens proberen, ik wil het fimpje omzetten naar AVI en stacken, als het werkt is het een ultra draagbare oplossing voor het imagen van planeten

Groet
          Ik heb gisteravond wel filmpjes met een camera (Canon powershot A70 achter C9,25) kunnen maken, hier het resultaat. 500 frames gestackt uit 2000 frames met Registax4. Je kunt zien dat de ring erg licht is.
          De seeing was prima, ik kon met de binoviewer ca 500x vergroten.
          De blauwgroene noordpool was te zien, evenals de Cassinischeiding en de floersring. De kleuren van de bol waren prachtig.

groet
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Wauw skyfan, dat is een mooie opname! Je kunt volgens mij nog wel een beetje RGB-shift doen denk ik: het blauwkanaal zit iets te 'hoog' op je opname. Kun je goed zien aan de blauwe rand bovenlangs de ring.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik heb het blauwkanaal naar 0,85 gezet, maar ik ben niet zo erg handig met dat spul, die kleuren schieten alle kanten uit, wat vind je van deze?

Commentaar

Nu heb je het blauwkanaal gewoon iets afgezwakt toch? Dan verlies je denk ik wel een beetje informatie in je beeld. Registax heeft een optie om, na het stacken, de kleurkanalen een beetje van positie te wijzigen ten opzichte van elkaar. Die optie zit ergens rechts in het venster (heb registax hier nu niet bij de hand). Dan is het gewoon een kwestie van op de pijltjes klikken en kijken wat er het beste uitziet.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Nieuwe poging, ik krijg dat blauwige er toch niet helemaal uit.
                  Heb ook nog wat met photoshop kleurenpaletregelaar geprobeerd.

Het wordt tijd voor een cursus registax.

groet

Commentaar

Werken...
                  X