Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Castor - Eindelijk weer eens een dubbelster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Castor - Eindelijk weer eens een dubbelster

Het is vanavond mooi helder en ik zat weer achter het oculair om een stukje van de orionnevel te schetsen.
    Ter afsluiting keek ik even naar de bekende dubbelster Castor. Er stond een artikel in de Sky & Telescope over deze ster, die niet alleen maar dubbel is (4"tussenafstand), maar driedubbel: een derde zwakke begeleider op 72" afstand.
    Het is zelfs nog extremer: elke compenent is ook nog eens een spectroscopische dubbel: dus in totaal een Zesdubbelster-systeem!.
    Afijn reden genoeg om nog eens een blik te werpen.
    Tjee wat een heldere bonk licht!
    De derde begeleider was direct zichtbaar als de ster direct boven het tweetal. De diffractiestrepen gaven het geheel een spectaculair uiterlijk.

Ik heb er een schets van gemaakt. Tsjonge, wat een verademing om weer eens een eenvoudig object als een dubbelster te schetsen. Het is denk ik 20 jaar geleden dat ik voor het laatst een dubbelster tekende.

Er waren vele dunne diffractiespikes te zien. De vangspiegel van de kijker is niet opgehangen aan stalen vanen, maar aan zes dunne gitaarsnaren. Dit vermindert de diffractie aanzienlijk, maar bij zeer heldere objecten zie je toch nog altijd een "waaier" van diffractiestrepen. gewoonlijk 12 dunne strepen die elkaar deels overlappen, maar bij deze dubbelster dus theorethisch zelfs 24 strepen. In sommige richtingen zijn ze zwakker dan in andere richtingen.
    Telescoop: 317mm Newton, vergroting:303x (TMB-5mm oculair, beeldeld 12').
    Groet!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Mooie schets en omschrijving!!

Maareh... 't zijn er zelfs vier!

A: Magnitude 2.7 (spectroscopische dubbel)
    B: Magnitude 3.7 (ook een spectroscopische dubbel)
    C: Magnitude 9.5
    D: Magnitude 9.3

AB: Position Angle 067, distance 3.7"
    AC: Position Angle 163, distance 68.0"
    BC: Position Angle 164, distance 69.5"
    AD: Position Angle 222, distance 186.2"

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hee Viktor, Bedankt voor de info.
      dit stond er in de Sky & Telescope (feb 2007, blz 42):
      "There is also a third distant visual companion, dim orange Castor C (mag 8,8 72" southeast). All three stars turned out to be spectroscopic binaries - a sixmember stellarsystem!"

Leuk, want volgens jouw gegevens is ster D ook goed te zien. Als ik jouw positiehoeken bekijk, moet het de ster linksboven in mijn tekening zijn.

Dus als ster D nu ook bij Castor hoort, is Castor dan een Zeven-dubbelster???
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wat voor spider heb jij? Ik vind de spikes een beetje gek.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
          Wat voor spider heb jij? Ik vind de spikes een beetje gek.
          Gewoon even lezen:
          Origineel geplaatst door Harro
          De vangspiegel van de kijker is niet opgehangen aan stalen vanen, maar aan zes dunne gitaarsnaren. Dit vermindert de diffractie aanzienlijk, maar bij zeer heldere objecten zie je toch nog altijd een "waaier" van diffractiestrepen. gewoonlijk 12 dunne strepen die elkaar deels overlappen, maar bij deze dubbelster dus theorethisch zelfs 24 strepen.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Harro, ik smul van je schetsen!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Hoi Harro,

De gegevens in Sky&Telescope zijn niet altijd compleet natuurlijk, maar tegelijkertijd claim ik dat natuurlijk ook niet te zijn. De gegevens zijn net zo nauwkeurig als de bron...

Ik heb een redelijk overzichtelijke "database" (de observation guides op mijn site) gemaakt per sterrenbeeld, dus ik kon de data van Castor vrij eenvoudig opzoeken. Het is een ster in de Struve catalogus en die heb ik gebruikt voor de compilatie(s). Om nog met wat meer data te strooien:

Castor ("The Horseman")
              Alpha Geminorum, 66 Geminorum
              Σ1110
              WDS07346

C is de eclipsing binary YY Geminorum. Tel daarbij de spectroscopische kompanen van A en B op en dan is het systeem inderdaad 'sextuple'. Over D heb ik verder geen data kunnen vinden, maar als D dus inderdaad (en daar ga ik wel van uit) bij het ABC systeem hoort dan zijn het er in totaal dus inderdaad 7. Waarvan je er maar vier kan zien.
              De metingen van de PA en dist. die ik eerder gaf zijn vrij recent, respectievelijk 1999, 1998, 1957 en 1987.

Onderstaande afbeelding is wat AstroPlanner gaf toen ik jouw scope invoerde... Ziet er bekend uit!

Groeten,

Victor zonder K

Commentaar

Mooie schets Harro! Bedankt voor de tip, staat al op mijn waarneemlijstje
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Prachtige schets Harro! Bedankt, ik ga ze binnenkort ook eens opzoeken, als het tenminste helder wordt

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                    Victor zonder K
                    Excuus Victor, ik had even beter op moeten letten.
                    Leuk dat door zo'n eenvoudige schets toch veel informatie loskomt.
                    Is dubbelsterren jouw specialiteit soms?

Aan alle anderen: bedankt voor de enthousiaste reacties.

Commentaar

Hoi Harro,

Nee hoor, geen specialiteit. Door het schrijven van observation guides heb ik alleen veel objecten gedetailleerd geordend met dit soort informatie per object toegevoegd. Was even typen (slechts een paar jaar...) maar het bestrijkt nu dan ook al 54 sterrenbeelden, da's alles dat vanuit Nederland zichtbaar is.

Dubbelsterren vind ik wl leuke objecten. Vooral omdat ze zelfs bij volle maan goed zichtbaar zijn en ook omdat je door PA en dist. vooraf al een voorstelling kan maken van wat je gaat zien. Da's heel wat anders dan de vage vlek van een sterrenstelsel. Bovendien zijn erg veel dubbelsterren gekleurd, soms subtiel, soms opvallend. Bijvoorbeeld Albireo (Beta Cygni: A goudgeel en B blauw) of Achird (Eta Cassiopeia: A geel en B paars). Ook leuk zijn carbonsterren, allemaal rood. Die moet je niet twintig op een avond gaan bekijken, want rood blijft rood, maar interesant is het wel. R Leporis wel eens bekeken?

Als je wilt (en nog niet gedaan hebt) kan je guides van m'n site downloaden. Ben benieuwd wat je er van vindt. Uit het buitenland al veel reacties maar in Nederland is het nog redelijk stil.

Hoe dan ook is dit wel een echt astro-topic, da's leuk!

Groeten,

Victor

Commentaar

Werken...
                      X