Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De kroonjuwelen van de koningin: Wassenaarseslag vrijdag 3 oktober 2014

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De kroonjuwelen van de koningin: Wassenaarseslag vrijdag 3 oktober 2014

Het was een zonnige dag waarop ik uitkeek naar de eerste starparty sinds mei, waarop ik eindelijk mijn nieuwe Dob in stelling kon gaan brengen. De avond tevoren had ik een – ietwat ambitieuze – verlanglijst gemaakt van objecten om in de kijker te nemen. Iets te ambitieus, niet alleen qua hoeveelheid objecten maar ook omdat een gedeelte ervan zich te dicht bij de maan zou bevinden, zoals een forumlid opmerkte. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Gelukkig bleven er nog genoeg over om een avond mee zoet te zijn.

Helaas begonnen zich tegen zevenen donkere wolken samen te trekken boven mijn plannen voor die avond. Na enkele posts over en weer op het forum bleek de illustere medeforummer Dulfer het wel te zien zitten. Daarop heb ik ook mijn artillerie in de auto geladen en ben ik welgemoed richting de Wassenaarseslag getogen, voorzien van thermokleding, mijn objectenlijst en loepzuiver gecollimeerde contactlenzen.
    Daar aangekomen heb ik kennisgemaakt met Dulfer en heb ik mijn Dob uit de auto gehaald en neergezet. Helaas was het nog steeds vrij nevelig, waarbij de lichtkoepels van Den Haag, Leiden en Katwijk zich tot in het zenith verhieven. Maar wij lieten ons niet van de wijs brengen en kozen desondanks het ruime sop.
    Bij wijze van warming up ben ik begonnen met good old M13, die zich ondanks de lichte hemelachtergrond goed liet oplossen op 120x en zeker 300x. Daarna doorgezwiept naar de Double Cluster, en nog eens goed gelet op die rode reuzensterren in de rechterhelft. Dit blijft toch één van mijn favorieten.

Inmiddels had Dulfer de Blue Snowball (NGC7662) in het vizier. Aan dit object had ik toevallig afgelopen donderdagavond al een korte sessie gewijd vanuit de achtertuin, waar ik het object na een kort maar hevig starhopgevecht voor het eerst ter oculaire wist te ontbieden. In Dulfers oculair was het object ook weer heel mooi te zien, een sierlijke blauwe vlek.

Vervolgens ben ik begonnen met het beste zichtbare gedeelte van de hemel: Cassiopeia en omstreken.
    Gelukkig is de koningin van Ethiopië zo attent geweest haar kroonjuwelen achter te laten op haar stoel en die voor publiek toegankelijk te maken. Zodoende kon ik op open clusterjacht gaan. Een tiental objecten zijn de revue gepasseerd, waarvan sommige eruit sprongen en andere niet of nauwelijks als cluster herkenbaar waren, althans in mijn optiek (no pun intended). De objecten die eruit sprongen waren wat mij betreft in elk geval M103, M52 en NGC457 en NGC7789. Vooral M103 vond ik erg mooi met zijn B-2 Stealth-vorm. Ik ben er in redelijk rap tempo doorheen gegaan, bij wijze van verkenningstocht; ik ben van plan om binnenkort eens een avond te wijden aan het rustig opnieuw bekijken van al deze objecten.

Na het bewonderen van ’s koningins zilverwerk dacht ik eens gek te doen en de Blinking Nebula (NGC6828) op te zoeken. De starhoproute stond me nog voor de geest van vorige keer en ik had daarom niet veel moeite om de knipperbol te lokaliseren. Deze keer heb ik hem extra vergroot (300x) zoals iemand had aangeraden en inderdaad, nu waren zowel de centrale ster als de nevel permanent zichtbaar. Op 120x was het weer mooi ster-nevel-ster.

Vervolgens een tussenstop gemaakt bij de Garnet Star (μ Cep) om nog eens te kijken hoe mooi rood deze ster is.
    Via M31, waar niet veel van te zien was ben ik afgezwenkt naar Perseus, waar ik vanuit Almach via Algol ben gestarhopt naar M34. Een leuke, subtiele open cluster.

Daarna heb ik de buis gezwiept richting Aquarius, op zoek naar Neptunus. Begonnen in Pegasus en via Markab, Homam en Biham afgezakt naar het Mercedes-logo. Helaas baadden deze regionen in het licht van Den Haag, waarvan het feit dat we ons achtâh de dùinuh bevonden helaas niets afdeed. Het starhoppen werd daarom hoe lager hoe moeilijker. Toch slaagde ik er in om via Sadalmelik af te zakken naar Ancha en van daar naar σ Aqu. Daar aangekomen raakte ik helaas gedesoriënteerd, naar later bleek omdat ik de grootte van het beeldveld verkeerd inschatte. Na een keer of vijf de route vanaf Sadalmelik te hebben afgelegd, had ik eindelijk door waar de man met de hooivork moest staan. Eenmaal in beeld schroefde ik de vergroting op tot 300x waarmee Neptunus als een klein maar duidelijk lichtblauw bolletje in beeld stond. Ook dit ging niet zonder slag of stoot; tot twee maal toe verdween de planeet uit beeld bij het verwisselen van het oculair. De derde keer had ik hem onder de loupe. Terwijl de hooivorkzwemmer door het beeld snelde riep ik Dulfer er snel bij om hem deelgenoot te maken van dit onderwaterspektakel in het aquarium van Aquarius.

Na afscheid te hebben genomen van Neef Teunis vond ik het tijd om te gaan vissen naar zijn broer Uranus. Gelukkig ging dat me een heel stuk makkelijker af; vanuit Scheat en Algenib had ik de sterren δ en ε Psc snel met de zoeker in beeld en daarin was vervolgens Uranus ook gewoon zichtbaar. Dat scheelde dus ook met het wisselen van oculairs. Op 300x was het weer een mooie blauwe bol waarop verder niets te zien is, maar het is wel Uranus.

Nu werd het tijd voor het pièce de résistance voor deze avond: de Cat’s Eye Nebula (NGC6534). Mijn starhoproute zag er als volgt uit: Telrad gemikt op de rechterbovenhoek van de rug van de Draak (φ Dra). De lijn van χ naar φ doorgetrokken waar twee naamloze sterren dicht opeen staan. Nog éénmaal de lengte χ – φ tot de volgende anonieme ster, dan ongeveer diezelfde lengte linksaf (ZW) waar weer een lid van de Bond Zonder Naam staat. Tenslotte één derde van de lengte rechtdoor en voilà. Natuurlijk deed ik er de eerste keer wel wat langer over dan deze beknopte omschrijving suggereert, maar dat zijn zo de geneugten van de zwerkvorskunst. Daarbij begon de zoeker last te krijgen van dauw, dus voor de volgende keer ga ik zorgen voor een dauwkap hiervoor. De rest van de telescoop, die wel was voorzien van een dauwkap, bleef van dauw gevrijwaard, ondanks het feit dat mijn uitgeprinte objectenlijst inmiddels bijna tot papier-maché was gereduceerd.
    Eénmaal in beeld kon ik de vergroting lekker opschroeven tot 300x, waarop de nevel mooi helder maar ietwat vaag te zien was.
    Daarmee wordt het wel eens tijd om mijn oculairverzameling – die nog bij mijn 4.5” hoort - uit te breiden en daarmee het repertoire aan vergrotingen. Het prachtige beeld van de Double Cluster dat Dulfer me door zijn 2” wide field liet zien versterkt dat alleen maar. Zo heeft een mens altijd weer iets te wensen, en dat kan geen kwaad.
    Dat neemt niet weg dat de Cat’s Eye een mooi, indrukwekkend object is, en dat ik geen spijt heb van de aanschaf van de Dob, waarmee dit soort objecten binnen bereik zijn gekomen.

Ondertussen had Dulfer Mirach’s Ghost in beeld. Eerder op de avond had ik die ook geprobeerd op basis van een tip, maar waarschijnlijk heb ik achteraf niet voldoende vergroot. In Dulfer’s oculair was hij vaag maar onmiskenbaar te zien.

In het oosten begonnen inmiddels de wintersterren op te komen. De Pleiaden heb ik niet ongezien voorbij laten gaan. Mooi en fel stonden de dames blauw te wezen in mijn iets te krappe beeldveld. Dit roept om een wide field... De Pleiaden waren ook mooi met het blote oog te zien. Ook – nieuw voor mij – waren de Hyaden bij Aldebaran mooi door de contactlenzen zichtbaar. En als grote verassing wees Dulfer me erop dat ook de Melkweg inmiddels te zien was. En inderdaad, zeker bij Cygnus was deze duidelijk zichtbaar. Vanuit de Randstad, tussen Den Haag en Leiden. Het kan dus wel.

Inmiddels begonnen de uren te tellen en deed de melatonine zich gelden. Tijd dus om te gaan opruimen en inladen. Natuurlijk was M111 allang onder de horizon verdwenen en voor mij werd het tijd om hetzelfde te doen.
    Al met al opnieuw een geslaagde avond. Ondanks het wat nevelige begin is het uiteindelijk mooi opgeklaard en heb ik geen spijt dat ik ben gegaan.
    Last bewerkt door Rem; 04-10-14, 20:03.
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    Is aoibhinn liom na réaltaí.

Onverwacht toch nog een behoorlijk productieve avond geworden. Helaas vielen de omstandigheden tegen, maar we hebben ons niet tegen laten houden , met als beloning dat de omstandigheden na 12-en aanzienlijk verbeterden en ook sommige nevelige objecten mogelijk waren. Mijn waarnemingen, aantekeningen en ook PSA hebben nog een tijdje liggen drogen, want het was behoorlijk nat.
    Ik blijf het erg knap vinden dat je Neptunus en Uranus hebt weten te vinden in de lichtsoep, want visueel was er totaal geen referentiester te ontdekken.
    Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
    'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Origineel geplaatst door dulfer Bekijk bericht
      Ik blijf het erg knap vinden dat je Neptunus en Uranus hebt weten te vinden in de lichtsoep, want visueel was er totaal geen referentiester te ontdekken.
      Het geheim: een goede zoeker.
      Daarmee kon ik net de hoogst noodzakelijke referentiesterren zien.
      Ik heb een 8x50 van het 90°-type: rechte inkijk, rechtopstaand beeld. Ideaal.
      Last bewerkt door Rem; 04-10-14, 19:55.

Commentaar

Super verslag weer! Mooi geschreven en goed dat je geweest bent! Fck die maan. Als je wilt kijken, dan wil je kijken. Puh.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Goed gedaan! Complimenten voor die planetenzoekerij!
          Tja..wellicht wordt het inderdaad tijd voor een flinke breedbeeldvelder en een orthoscopisch stukje glas voor die hoogste vergrotingen. Je ziet: met de aanschaf van de Dob dringt zich ook weer ander duelleergereedschap op.....

De ketting van de koningin is gebroken en er liggen nog vele losse pareltjes onder haar stoel...
          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Dank jullie voor het lezen en de reacties!

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
            Fck die maan. Als je wilt kijken, dan wil je kijken. Puh.
            Haha, dat is inderdaad precies hoe ik erover denk.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              Tja..wellicht wordt het inderdaad tijd voor een flinke breedbeeldvelder en een orthoscopisch stukje glas voor die hoogste vergrotingen. Je ziet: met de aanschaf van de Dob dringt zich ook weer ander duelleergereedschap op.....
              Zodra het budget het toelaat gaan die spullen er gewoon komen... Tegen die tijd ga ik jullie om advies vragen.

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              De ketting van de koningin is gebroken en er liggen nog vele losse pareltjes onder haar stoel...
              Ai, vandalisme was niet mijn intentie
              Die losse parels ga ik volgende keer keurig netjes opruimen

Commentaar

Klinkt als een geslaagde sessie, bedankt voor het delen van de ervaring.

Leuk om te lezen dat je enkele mooie objecten hebt weten te scoren. De planetaire nevels zijn zo te zien ook goed bevallen. Met 25 cm kun je er heel veel vinden.

Voor mijn 9 x 50 finder heb ik een dauwkap gemaakt van een hoge tupperware beker. Als je de bodem uit beker '5107' haalt past die precies op de lens. Een mof van zacht schuim dient als koppelstuk. Sindsdien geen last meer gehad van dauw.
                Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Weer een prachtig verslag, bedankt; op mijn diverse zoekers (rechtdoor, omgekeerd en 90graden rechtop) heb ik dauwkapjes gemaakt van PVC koppelstukjes vanuit de bouwmarkt die in elke maat te verkrijgen zijn; werkt perfect. Op de kijkers zelf gebruik gemaakt van dunne plastic binnen emmers van prullen/vuilnisbakken, zoals hierboven beschreven, de bodem er uit gezaagd en passend op de kijker geschoven na zwart geschilderd te hebben. Kosten: bijna niets (uit de kringloop voorraad!).
                  8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Thx...
                    Pringles-bussen, verloopstukken, tupperware-bekers, inmiddels heb ik een schat aan inspiratie om uit te putten bij het scheppen van een dauwkap voor de zoeker
                    Dat moet zeker gaan lukken.
                    Dank voor de tips!

Commentaar

Dauwkap voor zoeker gereed

Beste mensen, nogmaals dank voor jullie tips.

Dit is hem geworden.

Op naar de volgende star party...

Vriendelijke groet,
                      Remko.
                      Last bewerkt door Rem; 12-10-14, 12:35.

Commentaar

Werken...
                      X