Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maansverduistering, gezien vanaf de maan?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maansverduistering, gezien vanaf de maan?

Kijk eens op:

http://homepage.mac.com/joebergeron/eclipse.html

om een artistieke impressie te zien van een maansverduistering gezien vanaf de maan (eigenlijk een zonsverduistering vanaf daar, maar ja!).

Is er ooit een foto gemaakt van een zonsverduistering waarbij de zon door de aarde verduisterd werd? Vanuit een ruimtevaartuig, dus?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Nee, maar er is wel een partiele zonsverduistering vanaf mars ooit gefotografeerd (om precies te zijn, door Deimos).
    http://www.msnbc.msn.com/id/4442417/
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Technisch gezien een annulaire, hoewel je voor die grootte eerder over een "transit" spreekt - ik heb niemand een aantal jaren geleden horen spreken over de zonsverduistering door Venus .
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Eeehm... is de aarde vanaf de maan gezien niet veel te groot om de zon 'precies' te bedekken? Lijkt mij wel. Bovenstaande impressie lijkt me dus niet echt mogelijk...

[edit] Oh wacht, laat maar! Ik zie dat dat rode de aardatmosfeer is en niet het 'randje' van de zon.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
          Eeehm... is de aarde vanaf de maan gezien niet veel te groot om de zon 'precies' te bedekken? Lijkt mij wel. Bovenstaande impressie lijkt me dus niet echt mogelijk...
          Inderdaad, dat dacht ik ook. De aarde is vanaf de maan veel groter dan de maan vanaf de aarde.

Commentaar

Zie mijn edit. Je was me net voor Freek.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
              Zie mijn edit. Je was me net voor Freek.
              Aha, het is me duidelijk

Commentaar

Leuk detail: op de Maan is geen atmosfeer die voor verstrooiing va het zonlicht zorgt, wanneer je daar dus gewoon een schermpje voor de zon zet, zie je daar altijd de corona!
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hoi Brinx,

Ik ken slechts 1 gelegenheid wanneer dat gebeurde. Tijdens de Apollo 12 missie werd de zon door de Aarde bedekt. Ze hebben dat vanuit de apollo gezien op de heenreis naar de Maan in nov-dec 1969.

Er zijn meerdere zwartwit opnamen van gemaakt en voor zover ik weet slechts 1 kleurenfoto.

Kijk op

http://www.apolloexplorer.co.uk/phot...2/10075426.htm

De foto is niet al te scherp. Maar ja, een eclips fotograferen vanaf de aarde is al lastig genoeg, vanaf de ruimte moet het nog veel moeilijker zijn...

Er zijn ook een hele serie zwartwitopnamen gemaakt

http://www.lpi.usra.edu/resources/ap...search=eclipse

Het lijkt me een waanzinnig gezicht. De atmosfeer van de aarde zal als een rood/orange ring oplichten. Op het moment van de diamanten ring zal misschien zelfs de corona te zien zijn, als de Aardatmosfeer tenminste niet te fel is en je de zwakke corona misschien niet kunt onderscheiden tegen de felle 'Aardring'

Als ik ooit naar de maan op vakantie ga (en wie weet gaat onze generatie nog wel een kansje maken....hopen kan altijd) dan plan ik het tijdens een maansverduistering!

Commentaar

Arnaud, wat goed gevonden! Leuk om die foto's alsnog te zien. Maar er lijkt net tijdens de totaliteit van die eclips een camera malfunction te zijn opgetreden...boehoe!
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      Arnaud, wat goed gevonden! Leuk om die foto's alsnog te zien. Maar er lijkt net tijdens de totaliteit van die eclips een camera malfunction te zijn opgetreden...boehoe!
                      Ja, Ik had me dezelfde vraag als jij ook wel eens gesteld en vaag in mijn achterhoofd wist dat er wel eens zoiets gedaan was.

Tja, er gaat nog wel eens wat mis op zo'n maanreis. Ik kan me voorstellen dat ze voor zo'n nauw raampje in de cabine van de apollo nauwelijks goed zicht hebben gehad, en veel oefening met camera's in zero gravitiy hadden ze ook niet. Het waren volgens mij gewoon aangepast hasselblad camera's? Die zijn geeneens voor de ruimte bedoelt.

Misschien is het wel eens leuk om de foto's die daar staan met onze huidige technieken te bewerken! Kijken wat eruit komt.

Allleen jammer dat ze de belichtingstijden niet hebben gevarieerd, dan kon je de aardbol en de corona misschien nog wel reconstrueren....

Commentaar

Overigens is de zon laatst ook bedekt door Saturnus.... gefotografeerd door de cassini. Maar die heb je vast al gezien. 8)

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Werken...
                        X