Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Asgrauwschijnsel bij Venus?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Asgrauwschijnsel bij Venus?

Stel, Venus is voor 50% of minder verlicht door de zon en de andere kant dus niet. Is het dan mogelijk om, als het donker genoeg is, een asgrauwschijnsel aan de donkere kant waar te kunnen nemen net zoals bij de maan vˇˇr het Eerste kwartier, of is dat alleen een contrasteffect in het geval van Venus?

Re: Asgrauwschijnsel bij Venus?

Origineel geplaatst door Freek
    Stel, Venus is voor 50% of minder verlicht door de zon en de andere kant dus niet. Is het dan mogelijk om, als het donker genoeg is, een asgrauwschijnsel aan de donkere kant waar te kunnen nemen net zoals bij de maan vˇˇr het Eerste kwartier, of is dat alleen een contrasteffect in het geval van Venus?
    Het asgrauwschijnsel is de maan die door de verlichte kant van de aarde verlicht wordt; Venus is daar veel te ver voor.

Wat je wel kunt zien is dat de sikkel iets te lang is - door refractie verlicht de zon iets meer dan de helft van Venus.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat asgrauwe schijnsel zou dan moeten komen van een ander hemellichaam (of verzameling hemellichamen) dat de nachtkant van Venus verlicht. Venus staat volgens mij te ver af van welk ander hemellichaam dan ook om een dergelijk schijnsel te geven. Bij de maan komt het natuurlijk doordat de aarde zo enorm dichtbij staat, en ook nog eens vrij helder is: dat aardlicht zien we dan weer terug wanneer we de maan vanaf hier zien.

Dus ik denk niet dat Venus een dergelijk schijnsel laat zien aan zijn nachtkant.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ok, dat was me al min of meer duidelijk. Maar ik lees vaak dat mensen een 'asgrauwschijnsel' waarnemen bij Venus, maar dat is dus gewoon een groot verschil in contrast tussen de verlichte en niet-verlichte kant van Venus. Hier zette ik mijn twijfels bij, vandaar.

Commentaar

Asgrauwe schijnsel van Venus

Ik heb in ┤eigen beeldmateriaal┤ een schets geplaats vna het asgrauwe schijnsel van Venus. Op die betreffende avond gingen seeing en transparantheid hand in hand, iets wat niet vak voorkomt, zeker niet op die schaal.

Groet,

Fred Hissink
          10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Hieronder een link naar een oude discussie op de VVS mailinglist over dit verschijnsel.

http://ls.kuleuven.ac.be/cgi-bin/wa?...=0&O=D&P=91216
            The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Asgrauwe schijnsel

Hoi Christophe,

Bedankt voor de link! Interessant!
              Groet,

Fred
              10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Commentaar

Werken...
              X