Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer venus waarnemen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer venus waarnemen.

Venus zit niet veel uit en is in mijn waarneemtijd nog nooit zo helder geweest.
    Dus heb ik daarjuist met men telescoop voor de eerst keer naar venus gekeken. Ik had een grote bol verwacht met enige zichtbare wolken. Maar het is tegengevallen. Ik zag gewoon een wit helder bolletje, kleiner dan verwacht en geen wolken (zoals sirius). Dan een maanfilter gebruikt en weer hetzelfde. Mercuis was niet zichtbaar en dan maar uranus gezocht maar helaas...

Kan je venus beter zien met een andere filter of blijft het een helder bolletje zonder wolken en is dit alleen met een grotere telescoop te zien
    Als hij niet volledig belicht is zie je dat dan met een "elfje"
    Galaxia 114/900EQ-SKY
    You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Venus kan je beter overdag waarnemen. Na zonsondergang is de planeet veel te helder. Met een grote kijker kan je soms vage structuren zien in de wolkenlaag maar gemakkelijk is het zeker niet. Of je kan zien dat Venus volledig belicht is zal afhangen van de fase. Als hij half is kan je het zeker zien met een 6cm. Nu is hij bijna vol dus is het wat moeilijker. Ik denk wel dat je het zal kunnen zien met je elfje als je goed vergroot.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
    X