Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

4 feb 2007: prima seeing

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

4 feb 2007: prima seeing

Voor mij is de dag voorbij en de kijker staat weer binnen. Maar als er nog iemand een paar plaatjes wil gaan schieten van bv. Saturnus moet dat volgens mij hele mooie resultaten geven. De transparantie is komma nul, maar de lucht is erg stabiel: Saturnus was bij 250x in een 10" f/5 Newton heeeel erg mooi. Cassini rondom, allerlei oppervlaktedetails en een donkere pool.
    Gaan we morgen nog resultaten zien?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Ik heb vanavond ook naar saturnus gekeken door mijn 6" newton f/5.
    Zeer helder beeld en ik meen af en toe de cassinischeiding gezien te hebben bij een vergroting van 190 X. Details op de planeet zelf heb ik niet kunnen waarnemen.
    Wat een pest die mist, zei de pessimist
    Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

De seeing was best goed ja! Ik kon in mijn 6" maksutof bij 180x de cassini erin en eruit zien springen en er was een wolkenband zichtbaar. Helaas hing er wel een heel dunne sluierbewolking.

Commentaar

Re: 4 feb 2007: prima seeing

Origineel geplaatst door EricB
        Saturnus was bij 250x in een 10" f/5 Newton heeeel erg mooi. Cassini rondom, allerlei oppervlaktedetails en een donkere pool.
        Het moet een heel goede telescoop zijn die je hebt. Nu de cassinischeiding helemaal kunnen zien, zelfs in het smalle gedeelte. Fotografisch is het al een hele uitdaging.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bedoel je de Encke scheiding Jefke?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
            Denk ik niet. Ik heb 'm zelf maar één keer gezien, en dat was op 615x op een perfecte nacht (zo mistig dat je niet veel moest proberen te observeren onder de 20°, maar STIL).

Er is wel iets dat men de "Encke minima" noemt, helderheidsverschillen binnen de A- en B-ringen. Die zijn wel op 200x-300x makkelijk te observeren.

Op stabiel zicht bij 615x begint dat beeld te veranderen en beginnen de ringen eruit te zien als een gegroefde LP.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              Nee hoor.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
              X