Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 3 februari 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 3 februari 2007

Eindelijk was het weer eens helder! Dat was alweer een tijdje geleden. Ik ben met RoyvW en Earthranger naar Mheer geweest. Een hooggelegen plek tussen de velden. De omringende dorpen liggen lager waardoor je weinig lichtvervuiling hebt en, op een klein boompje na, rondom zicht!

Toen ik er aankwam kwam net een vuurrode maan op. De aanblik ervan was schitterend! Snel de Bresser Skylux opgezet en de maan bekeken die al snel hoger klom. Ik wist dat Saturnus rechtsboven de maan moest staan, maar het lukte me maar niet om hem in beeld te krijgen.

Ik besloot Saturnus maar even te laten voor wat hij was om M42 op te zoeken. Nou, die had ik wel erg snel gevonden! Met vergroting 32 was een groenige nevel zeer duidelijk zichtbaar met in het midden 4 sterretjes.
    GeÔnspireerd door Freek met zijn prachtige schetsen wilde ik een poging wagen ook een schets te maken. Morgen zal ik die fatsoenlijk gaan uittekenen.

Het papier werd echter al snel vochtig, de maan begon behoorlijk te overheersen en het werd mistig. Paniek! Ik wilde nog zoveel zien! En aan mijn telescoop te zien zou die het al snel opgeven. Het vocht droop er inmiddels vanaf.

Saturnus dan maar weer. Die moest en zou ik in ieder geval gezien hebben. Zoeken, zoeken, en ja! Daar had ik hem toch! Maar niet daar waar ik dacht dat hij zat... Roy hield zijn laser tegen mijn telescoop en wat bleek: Saturnus stond veel hoger, ik had gezocht naar een ster... Geen wonder dat ik Saturnus dan niet in beeld krijg... Maar goed. Saturnus was gevonden. Ondanks de, inmiddels felle, maan waren de ringen erg duidelijk te zien met het 32 oculair. Aan de rechterkant was zelfs een maantje zichtbaar.

M41 was het volgende dat ik graag wilde zien. Ik had misschien wel een half uur gezocht, maar ik zag steeds minder sterren. Ja hoor! Heb ik weer! Alles beslagen... Michael had zijn Skylux later dan mij opgezet waardoor ik hem alsnog heb kunnen zien.
    Er was niet veel bijzonders aan M41. Een grote open sterrenhoop, maar niet echt spectaculair.

De maan begon steeds meer te storen en er was steeds minder zichtbaar. Alleen hoog in het zuiden waren nog wat sterrenbeelden zichtbaar. Voor ik de boel maar weer ging inpakken nog snel even een blik geworpen op de Plejaden. Die blijven bijzonder, zelfs met het blote oog.

Ik ben blij eindelijk weer eens met de telescoop bezig te zijn geweest. Ik ben wel teleurgesteld dat de boel (weer) zo snel beslagen was en ik niet veel heb gezien. Tot overmaat van ramp heb ik het schroefje doorgedraait waar je het oculair mee vastzet, dus moet ik die nu vastzetten met een stukje papier. Stom plastic ook!

Tijd voor een andere telescoop?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Mooi verslag Demelza !

Het was inderdaad jammer dat het zo mistig moest worden en dan de maan daarbij maakt het nog eens extra slechter.

De locatie zelf is wel ideaal en als het weer een keer helder is zou ik er graag weer naartoe willen.

Gr,
    Roy
    - Newton SkyWatcher 200/1000 F/5 Refl.
    - Celestron CG5
    - Bresser 70/700 Refr.
    - Canon PowerShot A620
    - Canon EOS 400D

Commentaar

Jazeker! We zetten de weg die er langs loopt gewoon af. Het mooie van de plek is dat je 360 graden zicht hebt (op dat kleine boompje na) en dus de hele hemelbol kunt zien. Dat zie je volgens mij niet vaak meer in Nederland.

De seeing in de auto op de terugweg was trouwens erg slecht.

Commentaar

Mooi verslag Demelza!

De schroefdraad kan je gewoon weer opnieuw tappen naast het gat waar die oorspronkelijk zat. Wat je ook kan doen is een stukje ducktape, dat grijze tenttape, aan de binnenkant plakken van je oculair houder wel een stukje naar buiten laten overlappen.

Groetjes,

Barry
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Misschien neem ik volgende keer gewoon de bijl mee, dan heb je echt 360 graden zicht :P Vanaf volgende week ben ik er zeker bij. Dan komt de maan pas om 12 uur op, dus dan heb je sowieso nog 3 uur kijkplezier. Dat je saturnus er niet in kreeg snap ik niet, met een zoeker is dat toch zo gedaan of heb je geen zoeker?

Commentaar

Leuk verslag Demelza! Probeer de volgende eens de Voermannetjes (M36, M37 en M37) en de Perseus dubbelcluster (NGC 869) op te zoeken, die zijn door je kijker makkelijk zichtbaar

Ik ben benieuwd naar je schetsen

Commentaar

Super, Demelza! Wat leuk dat je nu ook aan het waarnemen bent geslagen. Staan binnenkort dus al je boeken bij "Te koop/gezocht"?

Dat dooigedraaide schroefgat kun je ook een maatje groter maken met een zelftappertje en er een ander, groter schroefje in te draaien. Een andere (betere) zenitspiegel aanschaffen zou ook een idee kunnen zijn...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@Barry: dat spul is helemaal van plastic. Als ik er een nieuw gaatje in ga maken, zal daar vast en zeker hetzelfde mee gebeuren. Ducktape is inderdaad ook een goede oplossing!

@Redfish: Ik ben nog niet zo lang bezig met waarnemen. In Stellarium zag ik dat Saturnus vlak boven de maan stond. Rechtsboven de maan stond inderdaad netjes (zag ik dus achteraf) een sterretje. Pas daar weer een flink stuk boven in dezelfde lijn stond Saturnus. Ik heb hem bekeken met het 32mm oculair en dacht dat ik gewoon niet scherp kon stellen... Dikke blunder dus.

@Freek: Die wilde ik gister inderdaad opzoeken. De reden waarom ik het niet gedaan heb is omdat ik a) veel wilde zien b) mijn telescoop erg snel besloeg en c) de drie messiertjes bijna in het zenith stonden en met de Skylux is het dan vragen om een hernia. De volgende keer, als het hopelijk niet zo vochtig is, wil ik zeker een poging wagen!
                Ik heb trouwens maar 1 hele snelle schets gemaakt hoor.

@Roel: Ik had nooit naar Turkije moeten gaan...

Commentaar

Dit is het beste wat ik er voor nu uit kon krijgen. Ik heb helaas geen scanner, dus heb ik er een foto van moeten maken. Ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is.

Commentaar

Mooi verslag Demelza! Ik heb niet de moeite genomen om aan DSO's te beginnen, Maan en Saturnus waren prachtig!
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Oh dan had ik mij vergist. Ik dacht namelijk dat de forumbeheerder de hele sterrenhemel wel op zijn duimpje kende. Blijf het erg gek vinden dat je saturnus nota bene kunt missen.

Ik moest wel lachen om het vragen om de hernia. Is het bij een dobson gekloot bij objecten rond het zenith. Bij de skylux vond ik het nog erger, dan zit je zowat op je knieŽn en nog moet je zover buigen dat je bijna een hernia krijgt Kon me dus goed vinden in je beschrijving.

De Messier objecten in voerman zijn wel een paar van mijn favorieten. Zijn erg mooi om waar te nemen. Volgende keer staan die zeker op de lijst van waar te nemen objecten.

Commentaar

Haha! Nee, ik hield me meer bezig met de theoretische kant van de sterrenkunde. Met waarnemen zelf ben ik nog niet zo lang bezig.

Mensen kijken je ook zo raar aan als je op een donker landweggetje in een herniahouding zit midden in de nacht...

Commentaar

Ach, met je telesoop op schoot in de trein of in je klauwen op de fiets gooit ook hoge ogen. Het is toch wel interessant om amateur-astronomen in het wild te zien denk ik.

Leuk verslag Demelza, alleen jammer van het beslaan van de optiek. Tijd voor een andere telescoop zeg je? Is helemaal aan jou natuurlijk! Mag ik dan deze overkopen als volgkijker?
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hoera!!
                            Demelza is aan het waarnemen gegaan!
                            Sterker nog: je hebt zelfs al een tekening van de Orionnevel gemaakt. Klasse Demelza! Echt mooi gemaakt. Een realistische weergave. En dat voor een eerste tekening.

Origineel geplaatst door Demelza
                            .... De reden waarom ik het niet gedaan heb is omdat ik veel wilde zien .....
                            Vorig jaar in Turkije liep je nog te verkondigen dat je voorliefde lag bij de theorethische sterrenkunde en dat je de lol van waarnemen niet inzag....
                            Nog even en je gaat mŪj uitleggen hoe ik NGC 3428 moet vinden...

Veel succes
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: Waarneemverslag 3 februari 2007

Inderdaad Harro, wat dacht je trouwens van deze:
                              Origineel geplaatst door Demelza
                              Tijd voor een andere telescoop?
                              Demelza staat daar binnenkort met een 16" dobson NGC206 te schetsen. Het wordt nog wel eens wat met die meid!
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X