Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nops volle maan challenge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nops volle maan challenge

Ook bekend als de FTM-party. Leuk om M1 te vinden met volle maan zonder filter! M42 blijft natuurlijk mooi. Objecten in Leeuw waren dus echt niet te zien, dat bleek te ambitieus.
    Later heb ik nog even lekker gekeken met de binoviewer+barlow achter de 80ED, ziet er belachelijk uit, maar ja. Tijdens het waarnemen moet je haar ook goed zitten niet
    Leuk om met 2 ogen de maan te bekijken. Met dat vochtige weer is het met een kleine kijker veel leuker! Ook saturnus met de 6mm+barlow bekeken. Blijft leuk. De pleiaden zijn met een 25mm oculair echt een pracht! En de hyaden ook! Links daarvan heb je trouwens 2 leuke open sterrenhoopjes. Makkelijk te vinden en leuk om gezien te hebben!
    Het zijn ngc 1647 en ngc 1746. M42 is met de 10mm Speers Waler en lumicon UHC een prachtplaatje. Zelfs in een kleine kijker. Willem Optiek mag er zijn! Al is het voor de heerlijke focusser.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Re: Nops volle maan challenge

Origineel geplaatst door Nop
    FTM.
    En waar staat dat voor?

[Edit] Oh, ik weet 't al :P

Commentaar

Voor wie er eventueel niet opkomt: FTM staat voor het onderhouden van fysieke relaties met onze bekende kosmische naasterbuur. OVFRMOBKN bekt echter niet zo lekker, dus staat-ie er in het Engels.

Bah, nu is het het prachtig helder hier. Had ik mijn telescoop maar meegenomen!

Even relevant: is er een gekwantificeerde relatie tussen de luchtvochtigheid, de maanfase, eventueel de opening en de haalbare magnitude? Zeg maar zodat je van tevoren kune bepalen of een bepaald object zichtbaar zal zijn onder zekere omstandigheden?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

OVFRMOBKN?
        Vochtigheid en opening hebben zeker een correlatie.
        Kwantificeren moeten we zelf maar eens doen!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
        X